Nekromanti Angående dåliga namn...

Lord Hellfeuer

Veteran
Stundtals undrar jag vad som händer på EONs konstruktionsmöten. Jag föreställer mig ett glatt gäng som sitter och kläcker idéer om sin rollspelsvärld men att det brister på mållinjen. Namnen är helt åt pipan. Förvisso träffar man rätt i undantagsfall, men oftast benämns saker och ting på ett så underligt sätt att man är snar att tro att hela staben bakom EON är kväkare.

Låt mig ge ett exempel: Två dvärgar möts och diskuterar sina vapen.
Dvärg 1: "Jag har anskaffat en Krell-Spaz från Camard Hazr. Vad tycker du ?"
Dvärg 2: "Njää jag vet inte. Föredrar nog att använda Krell-Hon istället... Fast bäst är ju Hir-Khaz, och vad den är bra min trogna Krell-Zar."
Dvärg 1: "Krell-Zar ??? Är du från vettet? Dar-Zhon och Phar-Lukh skall det ju vara!!"
Dvärg 2: "Aldrig i livet ! Dar-Zhon går inte att kombinera med Phar-Iken eller Phar-Zhon. Du dör !"
Dvärg 1: "Skitprat!"
Dvärg 2: "Inte alls ! Det är lika sant som att en slö Khut-Lukh inte kan användas för att raka sig "
osv...

Förvisso kan jag se en poäng i att "dvärgiska" namn skapar stämning, men det finns en gräns bortom vilken det hela blir löjligt. Inte skall man väl behöva stirra på sitt rollformulär varje gång man försöker hålla en dialog bara för att se vad de eländiga vapena heter. Och om man nu skall hitta på en massa egna namn för stämningens skull, varför inte ha med lite vokaler i dessa för omväxlings skull ?

Rosen

Myrmidon
<I>det finns en gräns bortom vilken det hela blir löjligt. Inte skall man väl behöva stirra på sitt rollformulär varje gång man försöker hålla en dialog bara för att se vad de eländiga vapena heter</I>

Tjaå, möjligen kunde man väl avkräva Neo att ta fram en ordlista på namnens betydelser för svensktalande spelare, men namnen i sig ser jag inte fel i om dvärgspråket <I>är</I> sådant, så länge de håller någon form av språklig konsekvens.
(Varför har du ett engelsk/tyskt alias, på tal om det?)

Och tänk på alla senmedeltida hillebarder med sina långa namn på franska...

--
Åke

Bäver

Veteran
Varför klaga? Namnen beskriver ju lite hur deras språk låter...många z, h och hårda uttryck som ger en viss känsla..Så en fråga till, vem i f-n är det som går runte med alla dessa vapen? Och det är inte SÅ svårt att komma ihåg namnen...kanske deras stavning men inte deras uttal..

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!

Krille

Super Moderator
"Förvisso kan jag se en poäng i att "dvärgiska" namn skapar stämning, men det finns en gräns bortom vilken det hela blir löjligt."

Och den gränsen är?...

..."subjektiv" är det enda svar jag kan komma fram till.

Hade jag skrivit ett medeltidsrollspel som utspelar sig i Frankrike eller en franskinspirerad värld och stoppat in en massa medeltidsfranska militära uttryck ("trebuchet" eller "conrois", till exempel) i kapitlet om medeltida krig så törs jag nästan lova att det inte hade varit löjligt, utan tvärtom seriöst jobbat.

"Inte skall man väl behöva stirra på sitt rollformulär varje gång man försöker hålla en dialog bara för att se vad de eländiga vapena heter."

Nej, du kan ju till exempel översätta dem till svenska, beskriva dem på svenska eller lära dig dem utantill. Vill du kalla din krell-hir-kharz-sum-phar-long-dokh för "liten (dvärgisk) stridsyxa som står borta i hörnet" så tänker jag inte hindra dig.

"Och om man nu skall hitta på en massa egna namn för stämningens skull, varför inte ha med lite vokaler i dessa för omväxlings skull ?"

Klarar sig araber och judar utan vokaler så kan väl dvärgar?

Det finns ett system bakom rukh som förklarar varför dvärgiska ord ser ut som de gör. En liten introduktion till det står i modulen Dvärgar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Lord Hellfeuer

Veteran
Vad de eländiga namnen betyder kan man ju oftast lista ut tack och lov. Angående språklig konsekvens kan jag i viss mån hålla med, men jag efterlyser en bättre konsekvens s.a.s.

Marcus_UBBT

Warrior
cirefaliska namn är värst

Dvärgnamnen är väl överkomliga när det kommer till både memorisering och uttal tycker jag, i alla fall om man jämför med de cirefaliska namnen. Jag försökte konvertera "De muntra fruarna i Windsor" till Melorion men det var omöjligt att komma ihåg vem som var vem så det slutade med att jag flyttade det till Soldarn istället.
Det är ju mest krh, tz, och az, oz hela tiden.

//marcus
äventyrsbanken - länkar till 37 eon-äventyr!
http://hem.passagen.se/pratchet/eon/

Krille

Super Moderator
Lär dig språket

"Dvärgnamnen är väl överkomliga när det kommer till både memorisering och uttal tycker jag, i alla fall om man jämför med de cirefaliska namnen."

Då har du inte sett swahili än. Det är mest "m'bonga m'butu" hela tiden. För att inte tala om gaeliska, eller ryska, eller navajo, eller klingon, eller arabiska, eller...

Eller på ren svenska: främmande språk är ett härke, oavsett om de är påhittade eller inte. Det finns ingen annan bot mot detta än att i alla fall bli van vid språket.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Bjorn

Hero
Tacka vet jag Asharien

Där har man minsann vettiga namn såsom:
Knogmacks-Jones
niofingrars-Annie
Jim Black
Sam "Flush" Fabre
osv osv

/Bjorn
"Länge leve StorAsharien!"

Flash Back

Warrior
Namn på kartan

Jag tycker namnen är bra i sig, men inte geografiskt.

Exempel. Du är i Asharien, amerikanskt klingander namn. Beger dig söderut, Soldarn, fornnordiska namn.

Går inte ihop speciellt bra när man nästan talar samma språk.

It's no meaning to live, if you don't feel alive.

Big Marco

Läskig
De flesta språken har stor eftertanke och konsekvens i det bakomliggande systemet. Främst alviskan och dvärgiskan, men även faliska har dessa system. Det är inte bara att "hitta på ett tungvrickarnamn" som gäller.

-Marco Behrmann

Sir Foilan

Hero
"Klarar sig araber och judar utan vokaler så kan väl dvärgar?"

Hmmm...Vi ser ju vad som hänt...så att de har klarat sig är väl att ta i.

För att återgå till frågan ifråga så tycker jag kritiken vara ganska befogad. Jag tänker då rakt inte lära mig nåt fantasispråk bara för att det skall kunna gå att spela en viss ras i ett förbenat rollspel. Vi i vår spelgrupp orkar inte hålla på med "Zikha ht Kafer-Zahn:en".
Utan det blir väl nåt i stil med. "Skicka hit yxan (om det är tal om en sådan)"

Det är synd om dom som inte har modulen dvärgar!

/Sir Foilan

Lord Hellfeuer

Veteran
Viss reaktion tycks mitt inlägg ha väckt, vilket jag ser som positivt. Namnfrågor är alltid intressanta att diskutera, även om det ibland kan bli lite väl mycket "navelskåderi" av det hela. Diskussionen i detta fall har emellertid tagit en vändning som jag själv inte önskade. Många inläggen närmar sig en rent språkvetenskaplig diskussion (om än på en lekmans nivå). Min utgångspunkt var inte att diskutera det dvärgiska språket (vilket är ett låtsasspråk och därmed knappast kan behandlas utifrån ett språkvetenskapligt perspektiv). Snarare försöker jag ha som måttstock att ett namn skall vara "coolt" och ligga rätt i munnen, samt att det skall ge åtminstone vaga associationer till vad som avses med ordet. Att arabiskan innehåller svåra ord för den oinvigde är knappast i mina ögon en ursäkt för att konstruera krångliga namn. "Krell-Spaz" är som jag ser det(naturligtvis är det subjektivt, vilket någon insiktsfull debatör påpekade) inget lyckat namn. Jag skulle valt ett prefix som är "Dvärgiskt" dvs ett "låtsasord" och sammanfogat detta med ett riktigt ord i stil med Krell-bolter eller Khard-Swärd. Nota bene att man mycket väl kan använda sig av annorlunda stavning för att illustrera att "Nu talar vi dvärgiska". Och är det inte det som det hela handlar om ? Att genom användandet av språket illustrera att föremålets namn är av ett annat språk kommet. I detta kan man naturligtvis helt konstruera ett eget ord - det förnekar jag inte, men om man gör så (och detta är pudelns kärna i min diskussion) bör man se till att ordet är bra ! Krell-Spaz med flera namn kvalar inte in i kategorin "bra" enligt mig.

Sir Foilan

Hero
"Hmmm...Vi ser ju vad som hänt...så att de har klarat sig är väl att ta i."
Vad fan menar du med det?

Sorry for being harsch, men judarna och araberna har ju inte direkt glänst med sin intelektuella kapacitet, om du förstår vad jag menar!

[jag glömde visst ett ord/images/icons/smile.gif ...så att _säga_ att de har...]

/Sir Foilan

Ezping Orm

Hero
Nej.. jag förstår inte alls vad du menar. Du menar alltså att araber och judar skulle vara mindre intelligenta än arier..? Vad fan grundar du det på?

Ezping Orm

Sodivra

Champion
Instämmer.

Ja, vad är det för larv egentligen?!

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Sir Foilan

Hero
"Nej.. jag förstår inte alls vad du menar. Du menar alltså att araber och judar skulle vara mindre intelligenta än arier..? Vad fan grundar du det på?"

Öhhh, ta i lugna ner dig ett par hektogram va! Sade jag någonsin ovanstående? Nämde jag arier överhuvudtaget? Släng inte ur dig någon skit!

Det jag försökte peka på var att de håller på att kriga... och det tycker inte jag var särskilt intelligent, vare sig man har vokaler eller inte.

Så ta dina falska anklagelser och spy dom på någon annan!
/images/icons/mad.gif

/Sir Foilan

Ezping Orm

Hero
"Sorry for being harsch, men judarna och araberna har ju inte direkt glänst med sin intelektuella kapacitet, om du förstår vad jag menar!"

Det är väl ¤%$"¤# ett angrepp mot judar och araber! Om du nu inte vill att jag ska anklaga dig för något, så borde du förklara dig bättre i dina inlägg!

Ezping Orm

Azagthoth

Myrmidon
..., men judarna och araberna har ju inte direkt glänst med sin intelektuella kapacitet, om du förstår vad jag menar!

Nja, där vet jag inte riktigt om jag håller med dig. Sett till sin mängd "vinner" många judar Nobelprisen. Det är väl att glänsa med sin intelektuella kapacitet, eller?

/Azagthoth