Nekromanti Angående DoD

Hasse

Hero
Re: Angående DoD (OT)

Det är skillnad mellan utgåva och version. I reklamen för 2:a version nämns förbättringar och korrigeringar. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Hasse

Hero
Re: Angående DoD (OT)

Vilket var vad jag menade, 2:a versionen=Eon II. Jag borde dock ha skrivit Eon II istället för 2:a versionen så hade vi sluppit den här diskussionen. ;-)

Hasse

Pink Floyd

Rosen

Myrmidon
Re: Hur kommer Eon in i bilden?

<I>Och jag skulle vilja poängtera att Carl-Johan Ström aldrig spelat Drakar och Demoner...</I>

Det har inte jag heller, men det skulle inte vara <I>särskilt</I> svårt att komma på ett spel med vackra pilbågsskjutande skogsalver, öldrickande skäggiga gruvdvärgar och skäggiga magiker som kastar blixtar och eldklot ändå. (-:

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler

"Det har inte jag heller, men det skulle inte vara särskilt svårt att komma på ett spel med vackra pilbågsskjutande skogsalver, öldrickande skäggiga gruvdvärgar och skäggiga magiker som kastar blixtar och eldklot ändå. (-:"

Va?...tjuvkikar du i detta forum ändå ;-)

Riddaren - som brukar gör detsamma i Gemini, aldrig rört en modul till det spelet

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Rosen

Myrmidon

<I>Va?...tjuvkikar du i detta forum ändå ;-)</I>

Ungefär... Jag <I>har</I> både nya och gamla Drakar (och Eon, och Gemini) men jag har inte spelat dem.

--
Åke

Vindhand

Myrmidon
Hmm...

Och jag skulle vilja poängtera att Carl-Johan Ström aldrig spelat Drakar och Demoner...

Är det något att vara stolt över? Det kan väl snarare klassas som bristande erfarenhet. Kanske hade det t.o.m. varit bra att ha spelat den svenska marknadens mest tongivande spel ett par gånger? I.o.f.s. säger Krille att han (CJS) spelat RQ vilket pragmatiskt sett är nästan samma sak (inkl. ankor :gremsmile:... Vad gjorde CJS på åttiotalet om han nu inte spelade DoD?

Btw: man behöver inte ha spelat ett spel för att hämta inspiration från det... Jag är i full färd med att sno litet stridsregler från Usagi Yojimbo och jag har varken spelat eller läst det spelet... bara hört talas om det.
/images/icons/smile.gif

Erkki

Veteran
Det är inget fel i att vara dålig från början. Jag menar att det finns en obalans i systemet. Där stridskapaciteten och kroppspoängen kommer att skjuta i höjden, medan de vanliga färdigheterna kommer att hållas på en mer modest, eller rent ut sagt dålig nivå.

E.

Rickard

Urverk speldesign
Vem tusan är Carl-Johan Ström? [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som ursäktar sig för sin okunskap

Edgar

Warrior
Re: Vem tusan är Carl-Johan Ström? [NT]

Han är en askcool kille som skrev de asafräcka spelen NeoTech och eon...

//Edgar - Ironisk...

Hasse

Hero
Re: Vem tusan är Carl-Johan Ström? [NT]

Vars initialer är CJS som oxå står Creutzfeldt Jakob Sjukdom (reservation för stavning) som är den mänskliga formen av galna ko-sjukan. ;-)

Hasse

Pink Floyd

Eldorin

Veteran
Jag vet det mycket väl. Mitt svar var ironiskt. Vet mycket väl att det är 3,5 som är medelvärdet på en tärning. men ingen förklarade reglerna ordentligt. (förutom Han, men för att alla i fortsättningen skall slippa fundera på vilka "idioter alla är som säger att medelvärdet är 3.5 på en tärning . Det kan man inte slå. Står den på kanten kanske". kommer ytterligare förklaring till att vi inte är idioter.
Avrundningsreglerna står på sidan 8.

Eftersom man använder 3 tärningar i beräkningen av grundegenskaper. detta oavsett vilken metod som används (sid 11). Detta gäller allt utom storlek som bygger på 2 tärningar.
alltså kan man som minst slå 3(1+1+1) och som mest 18(6+6+6). medelvärdet räknar man ut genom följande ekvation:

<p>summan av alla talen i detta fallet 3 + 18 = 21
Medelvärdet=----------------------------------------------------------------------------------
blir 10.5 Antalet tal, i detta fallet 2

Svaret blir alltså 11. Avrundningen blir uppåt eftersom talet slutade på en decimal som var över 5.
1.1 1.2 1.3 1.4 blir alla 1 1.5 1.6 1.7 1.8 1.9 blir 2.

om någon fortfarande inte begriper hur man får fram medelvärdet på 3 tärningar kan man räkna ut det på det långa sättet också genom en lika dan ekvation som ovan fast med alla tal från tärningarna.

<p>1+1+1+2+2+2+3+3+3+4+4+4+5+5+5+6+6+6=63
10.5 =------------------------------------------------------------------------------------
6 (de olika variationerna)<p>
(Man skulle kunna ta 18 eftersom det är 18 tal men då blir svaret 3.5, vilket man måste ta gånger tre(antalet tärningar). 3.5x3=10.5

medeltal av olika antal tärningar och avrundat:

1st=4 2st=7 3st=11 4st=14 5st=18 6st=21 7st=25 8st=28 9st=32 och 10st=35 osv.