Nekromanti Angående fältslag

Rising

Vila i frid
urvändningar

"Hmm... det oroar mig att du läst mina inlägg utan att se att jag försökt bygga upp det argumentet."

Nejdå; spänning, man vet inte vad som kan komma att hända, man ska riskera samma faror som alla andra för att känslan av att vara på ett slagfält ska vara autentisk, osv, du har varit mycket övertygande. -För de som eftersträvar en stor del av simulationism. Jag bara menar att man kan ha andra målsättningar också, och de är inte nödvändigtvis sämre än det du har valt. Och om man exempelvis har min målsättning, då fungerar inte helt opartiska regler särskilt bra över slagfältets skeenden. Och det är på den här punkten jag tycker att vi inte riktigt når varandra. Du är väldigt övertygande om din sak, men jag har inte ens försökt säga emot att det fungerar för din målsättning. Jag bara menar att min spelstil inte nödvändigtvis blir bättre om den blir mer lik din.

"Jag har observerat att du många gånger i en argumentation försöker dra in svepande bedömningar av debattmotståndarens beteende i andra debatter. Det är oklart vad du vill uppnå med detta... men du kanske kan upplysa mig om det? "

Well, främst är det förstås för att jag är en osympatisk skitstövel, men det är också ett utslag över att vi forumiter väldigt sällan verkar diskutera ämnet vi samlats kring, för vi pratar mycket utan att egentligen kommunicera med varandra. För mig tycks det som att vi ibland bara använder diskussionerna som svepskäl för att pröva våra personligheter mot varandra. Här känns det som att vi kört fast. Jag märker att jag börjat rygga tillbaka och säger "kan vi inte alla spela på varsitt sätt, måste vi trycka ner varandra?" (vilket jag ofta gör), delvis som ett utslag av min konflikträddhet och delvis som ett lömskt retoriskt drag för att alla andra åsikter än mina skall framstå som misogyna och elitistiska.

Jag vet inte, tänkte mest kolla om någon annan kände som jag, att det bara är våra dåliga sidor som tjafsar med varandra, min slemma ryggradslöshet mot din envishet i det här fallet, och att ingen av oss längre är intresserade av vad vi kan få ut av diskussionen.

"Med en uppsättning regler var det 5% chans att fel plats och fel tillfälle skulle vara där Ackbar var just då... med ett annat regelset var det nästan säkert att Ackbars punkt i rumtiden var ganska skyddad. Utan regler är det helt upp till spelledaren."

Nja. Nu jämför du olika fall av simulationism (med olika regler eller utan regler alls). I det fallet håller jag självklart med dig om att man måste ha någon form av regler. Men jag pratar ju egentligen inte om simulationism överhuvudtaget för egen del, utan om min spelstil.

Där låter man det (till största delen) vara upp till rollpersonerna istället. Inte Spelledaren (med eller utan slumpgenerator), utan man låter Ackbars öde ligga i händerna på gänget nere på Endor. Dödsstjärnan låter man skjuta på andra skepp för att Ackbars spelare ska få en klar, tydlig och spännande uppfattning om att fienden har tiden på sin sida, och han skall hela tiden undra över vad hans vänner egentligen kan hålla på med därnere. Ska han retirera? Som spelledare ger vi Ackbar en rimlig chans att överleva, det beror på hur snabbt Endor-gänget kan slå ut energiskölden.

Den lösningen kan du fnysa åt och anse vara orealistisk, och det gör du i så fall egentligen rätt i. Grejen är att den passar mig, eftersom jag tycker den gör slagfältet mer spännande.

Spänning för mig är nämligen inte bara att riskera att förlora.
Ju mindre roll min förmåga spelar, desto mer övergår det spännande till att bli ett uthärdande. Ett slagfält där jag närhelst kan dö utan att ha en rimlig chans att påverka mitt öde, det gör mig faktiskt bara avtrubbad och desillusionerad. Och jag vill inte vara avtrubbad som spelare, då rycker jag bara på axlarna istället för att engagera mig i min rollpersons liv. Om Ackbars öde är mer eller mindre oavhängt hans agerande, då skulle jag som spelare nog bara fjärma mig från spelet och sluta bry mig om det.

Jag kan förstå att du tycker att det blir bäst om man aldrig slutar tillåta rollpersonerna från att dö på snöpliga vis. Det är ingen dålig inställning. För dig. Däremot funkar den dåligt för mig.

"Jag skall ta detta enkelt: Utan regler och spelarinverkan har spelledaren absolut makt."

Javisst. Jag vill inte nödvändigtvis röra någon av dem. Jag låter rollpersonerna nere på Endor spela med spelarinverkan och regler, med full realism och hela köret, i ett miniäventyr där deras påverkan faktiskt är betydligt större än vad det är för den sittande ankan Ackbar uppe i rymden. Jag tar visserligen bort Ackbars möjligheter att i någon större utsträckning kunna påverka dödsstjärnan, men i gengäld så tar jag också bort alla mina egna möjligheter att döda Ackbar som den lilla fluglort han är för alla de enheter som står till mitt förfogande. Är det jag eller Ackbar som förlorat mest makt, tycker du? Spelarnas inverkan blir ju mångfaldigt viktigare för äventyrets utgång, eftersom jag har ställt dem mot ett motstånd nere på Endor som de faktiskt kan värja sig mot och konfrontera på sina egna villkor. Jag har således begränsat både dem och mig själv, men eftersom spelarna bara är en handfull personer medan jag har flera tusen soldater och militära enheter, så är det helt klart jag som ger upp den större delen av makten. Såsom jag ser det.

"De har dock med regler att göra eftersom de alla kan lösas eller abstraheras bort med regler."

Eftersom det inte finns något rollspel som har regler för alla beslut som fiendetrupperna måste ta under ett fältslag så är inte det här med att slå tärningsslag istället för att fatta beslut något som jag vill betrakta som "regler". Skall fienden avancera på den delen av kullen som rollpersonerna står på eller på den andra sidan? 50-50. Om den ena sidan är mer passande för deras trupper, medan den andra sidan har ett glesare försvar? Fortfarande 50-50? Om motståndarna har dålig sikt över slagfältet och inte riktigt vet hur försvaret är på andra sidan? 60-40? 75-25? 80-20? Inga regler i världen kan svara på det. Du kan förstås fortfarande använda slump, men eftersom du inte har några regler som grund så är det ändå, först och främst, ett utslag över vad du som spelledare beslutar. Och ditt beslut kan vara avgörande för rollpersonernas chanser.

Det är den här spelledarmakten som jag, personligen, känner att jag inte vill ha. Jag avsäger mig därför makten att själv (eller med hjälp av slump) kunna göra så stora avgöranden för hur striden skall komma att gå för rollpersonernas del.

Jag förstår din spelstil. Ser du någon enstaka tillstymmelse till poäng i min?

/Rising

Vindhand

Myrmidon
Re: urvändningar

"Hmm... det oroar mig att du läst mina inlägg utan att se att jag försökt bygga upp det argumentet."
Nejdå; spänning, man vet inte vad som kan komma att hända, man ska riskera samma faror som alla andra för att känslan av att vara på ett slagfält ska vara autentisk, osv,

Du, inget av det där hade med argumentet ifråga att göra. Argumentent var att regler hjälper mot godtycklighet från spelledarens sida. Det som stödde detta argument var t.ex ett par exempel på situationer som antingen hanteras av regler eller spelledarens godtycke.

du har varit mycket övertygande. -För de som eftersträvar en stor del av simulationism. Jag bara menar att man kan ha andra målsättningar också, och de är inte nödvändigtvis sämre än det du har valt. Och om man exempelvis har min målsättning, då fungerar inte helt opartiska regler särskilt bra över slagfältets skeenden. Och det är på den här punkten jag tycker att vi inte riktigt når varandra. Du är väldigt övertygande om din sak, men jag har inte ens försökt säga emot att det fungerar för din målsättning. Jag bara menar att min spelstil inte nödvändigtvis blir bättre om den blir mer lik din.

IMHO är du totalt ute ock cyklar här. Jag har tvärtom försökt prata så litet som möjligt om saker som "bra" eller "dåliga", eller vad min egen smak är. När det kommit upp har det varit rena sidospår. I grunden är det några enkla poänger jag driver:
1: regler påverkar.
2: regler kan minska spelledargodtycklighet.
3: de extrema exempel på regelsystem du tar upp är inte representativa eller sammanfattande för det stora spektrum av regler som finns.

Well, främst är det förstås för att jag är en osympatisk skitstövel, men det är också ett utslag över att vi forumiter väldigt sällan verkar diskutera ämnet vi samlats kring, för vi pratar mycket utan att egentligen kommunicera med varandra. För mig tycks det som att vi ibland bara använder diskussionerna som svepskäl för att pröva våra personligheter mot varandra.

Jag misstänker att det kan vara något av en självuppfyllande förväntan.

Här känns det som att vi kört fast. Jag märker att jag börjat rygga tillbaka och säger "kan vi inte alla spela på varsitt sätt, måste vi trycka ner varandra?" (vilket jag ofta gör), delvis som ett utslag av min konflikträddhet och delvis som ett lömskt retoriskt drag för att alla andra åsikter än mina skall framstå som misogyna och elitistiska.

Tja, jag är van. Ingen ger någonsin med sig i en debatt (när den väl tagit fart), oavsett argumenten. Historiska studier i forumet visar att det bästa man kan uppnå i en sådan situation är att folk tänker på det i efterhand och hinner byta åsikt till nästa gång frågan är på tapeten. Det kan man å andra sidan luyckas ganska bra med så allt är inte förgäves...

Jag vet inte, tänkte mest kolla om någon annan kände som jag, att det bara är våra dåliga sidor som tjafsar med varandra, min slemma ryggradslöshet mot din envishet i det här fallet, och att ingen av oss längre är intresserade av vad vi kan få ut av diskussionen.

Tala för dig själv... jag argumenterar fortfarande :gremsmile:

Nja. Nu jämför du olika fall av simulationism (med olika regler eller utan regler alls). I det fallet håller jag självklart med dig om att man måste ha någon form av regler. Men jag pratar ju egentligen inte om simulationism ö

Jag var nog otydlig. Exemplen jag menade var i det första fallet att målvalet slumpas (5% risk för Ackbar) och i det senare fallet att Ackbar kunde lägga en Dramapoäng (och därigenom slippa bli träffad). Det första skulle kunna kallas simulationism (kanske) men det senare inte.

Den lösningen kan du fnysa åt och anse vara orealistisk, och det gör du i så fall egentligen rätt i. Grejen är att den passar mig, eftersom jag tycker den gör slagfältet mer spännande.

Vad bryr jag mig om det? Har jag sagt att jag tycker du gör fel? Jag har påpekat att det du lyfter fram som negativt med de metoder du _inte_ använder vilar på en ganska skakig bas (och naturligtvis förklarat vari felen i din argumentation ligger.)

Nu vet jag att det är populärt att springa och gömma sig bakom skyttevärnet av "tycke och smak" och att alla har sin rätt till sin åsikt... men det förlorar litet sin udd som retoriskt knep när man själv börjat med att rada upp en massa taskigt understödda nakdelar med andra smakriktningar.

Javisst. Jag vill inte nödvändigtvis röra någon av dem. Jag låter rollpersonerna nere på Endor spela med spelarinverkan och regler, med full realism och hela köret, i ett miniäventyr där deras påverkan faktiskt är betydligt större än vad det är för den sittande ankan Ackbar uppe i rymden. Jag tar visserligen bort Ackbars möjligheter att i någon större utsträckning kunna påverka dödsstjärnan, men i gengäld så tar jag också bort alla mina egna möjligheter att döda Ackbar som den lilla fluglort han är för alla de enheter som står till mitt förfogande. Är det jag eller Ackbar som förlorat mest makt, tycker du?

Du har inte förlorat någon makt. Du har bara låtit bli att använda den.

Hur mycket makt Ackbar förlorat är oklart, men intressant. Kan han ge den där ordern som får rebellerna att ta "skydd" genom att ge sig in mitt i smeten bland de stora imperie-skeppen? Om inte så kommer flottan gå åt ganska snabbt...
Om han kan det så borde han kunna ge den andra order som övervägs i filmen (reträtt). En order som visserligen skulle rädda flottan men förlora slaget. Det är ett ganska elakt exempel detta, eftersom ackbar sitter i en position där det är ganska svårt att _inte_ påverka, oavsett vad han gör. Hur löser du det?

Eftersom det inte finns något rollspel som har regler för alla beslut som fiendetrupperna måste ta under ett fältslag så är inte det här med att slå tärningsslag istället för att fatta beslut något som jag vill betrakta som "regler".

Nej, det är tydligt. Det är fel, naturligtvis, men din övertygelse är i.a.f. tydlig.

Gigant, det exempel du själv verkar vara så förtjust i har exakt denna lösning med sin "händelsetabell" där man som stridande på fältet kan råka ut för något som t.ex en projektil skjuten från fiendesidan. Spelaren har dessutom inverkan på detta genom att han kan välja att agera "djärvt" eller inte. :gremsmile:

Skall fienden avancera på den delen av kullen som rollpersonerna står på eller på den andra sidan? 50-50. Om den ena sidan är mer passande för deras trupper, medan den andra sidan har ett glesare försvar? Fortfarande 50-50? Om motståndarna har dålig sikt över slagfältet och inte riktigt vet hur försvaret är på andra sidan? 60-40? 75-25? 80-20? Inga regler i världen kan svara på det.

Med abstraktion _behöver_ man inte svara på det i många fall. Man behöver inte välja mål för varje projektil eller ens fokuspunkt för varje stormning.

För den delen är det där ingen _besvärlig_ valsituation. Det som händer om de väljer rollpersonernas sida är ju bara att rollpersonerna (kanske) hamnar i _strid_... något de borde kunna förvänta sig på ett slagfält. Det är inte i kaliber med dödsstjärnan. Det är i nivå med ifall det finns rånare eller inte på den skogsväg spelarna valt. Har du inget problem med den spelledarmakten borde du inte ha det för det analoga problemet på slagfältet.

Rising

Vila i frid
Re: urvändningar

"Du, inget av det där hade med argumentet ifråga att göra. Argumentent var att regler hjälper mot godtycklighet från spelledarens sida."

Jamen, det gäller ju bara handlingsresolution. Först gäller ju frågan vilka handlingar som man ska låta sessionen handla om. Med troberg pratar du om det oundvikliga, och tycker att ett granatdöd kan undvikas om granaten missar. Det är en observation som sker för sent, menar jag. Frågan är mer varför någon skjuter en granat mot rollpersonerna och om de har en rimlig chans att undvika risken att dö.

Observera; inte undvika att "dö", utan att undvika "risken att dö". Jag tycker inte att det är spännande om mitt liv hänger i händerna på motståndarnas oförmåga, utan det bör ligga i händerna på min egen förmåga (och mina medspelares). Jag slår gärna skada för granaten enligt reglerna när den väl kommer.

Kan rollpersonerna undvika risken genom att agera klokt eller genom att förbereda sig väl?

"1: regler påverkar."

Jäpp, både för dig och för mig. Skillnaden är att jag begränsar reglernas möjlighet att oundvikligen döda rollpersonerna. Nere på Endor har ju spelarna stora möjligheter att agera klokt och försöka undvika risker.

"2: regler kan minska spelledargodtycklighet."

Jäpp, inte behöver jag friforma äventyret nere på Endor, inte.

"3: de extrema exempel på regelsystem du tar upp är inte representativa eller sammanfattande för det stora spektrum av regler som finns."

Berätta gärna om några regler för fältslag som jag verkar ha missat. Jag känner faktiskt bara till variationer på Gigantreglerna (som Snösaga). Särskilt regler som beräknar risken för att en enskild rollperson ska bli träffad av en eller flera pilar vid ett pilregn är jag nyfiken på, och detsamma för granater i modernare fältslag. Jag vill gärna se några fältslagsregler som har full spelarfrihet och möjligheter för spelarna att fatta taktiska beslut.

"Du har inte förlorat någon makt. Du har bara låtit bli att använda den."

Spelar det någon roll för Ackbar? I vilket fall som helst tycker jag att du har fel; spelledaren har alltid den makt han tar, det är det väsentliga. Om man inte tar makten så har man den inte. Jag avsäger mig min makt genom att inte bruka den, helt enkelt genom att avsäga mig ansvaret: I mitt fältslag är det inte avgörande för Ackbar vad dödsstjärnan skjuter mot. Inte förrän tiden har gått ut nere på Endor. Om du ger Ackbars spelare ansvaret att ta en viktig roll i slagfältet uppe i rymden så måste du däremot också ansvara för Ackbars fiender och allierade. Ackbar är en liten lort i det slagfältet, men nere på Endor så kommer mitt ansvar att vara ungefär lika stort som för rollpersonerna. Ser du nu vad jag menar med att ta bort makt från spelarna för att inskränka min egen makt?

Jag låter helt enkelt inte fältslag handla om Ackbar-personer, utan om Endor-personer. Endor-personerna har låg handlingsfrihet, de har ju påtvingats ett uppdrag av mig som spelledare, men eftersom mitt eget ansvar är så oerhört mycket mindre på Endor än uppe i rymden så är det ändå min egen makt som har sjunkit.

Jag tar mindre makt. För jag har mindre ansvar.

Så resonerar jag. Jag kan använda regler, precis som du, men jag gör det inte för första skottet från dödsstjärnan, för det tycker jag är ett för stort ansvar.

"Det är ett ganska elakt exempel detta, eftersom ackbar sitter i en position där det är ganska svårt att _inte_ påverka, oavsett vad han gör. Hur löser du det?"

Den första ordern är rätt uppenbar, den andra är ett övervägande som rollpersonen får ta när han eventuellt känner att det är dags.

Men egentligen så ser jag Ackbar som ett exempel på hur svårt det är att spelleda fältslag om man ska göra det ordentligt, och det finns en risk att han stryker med på ett sätt som han inte kan undvika. Jag vill inte sätta en rollperson i Ackbars sits överhuvudtaget, utan låta slaget avgöras av ett miniäventyr som det nere på Endor (och senare ett annat miniäventyr med Lando och Chewbacka).

"Gigant, det exempel du själv verkar vara så förtjust i har exakt denna lösning"

Gigant har inga truppförflyttningar eller strategiska spelarintiativ överhuvudtaget utan slumpar bara ut händelser åt spelaren, händelser som inte påverkas av vilken armé man möter och man kan inte påverka fältslaget på något annat sätt än att delta i det. Det är ett typiskt exempel på hur spelaren får ge upp handlingsfrihet för att få en rättvis behandling av spelledaren.

Ger du däremot lite makt och ansvar åt spelaren att styra sin egen enhet, ja då får spelledaren plötsligt en massa trupper att styra över också. Då kan spelledaren ställa in sig på att vara extra elak mot just rollpersonerna. Ger man lite makt åt spelaren så får alltså spelledaren samtidigt flerfaldigt mer makt.

"För den delen är det där ingen _besvärlig_ valsituation. Det som händer om de väljer rollpersonernas sida är ju bara att rollpersonerna (kanske) hamnar i _strid_... något de borde kunna förvänta sig på ett slagfält."

Olika trupper får ta olika mycket stryk på slagfältet. Skillnaden mellan att vara ett av de mest illa åtgångna och de mest förskonade kan vara överväldigande. Jag vill iaf inte ta lätt på mitt ansvar som spelledare att döma dem antingen det ena eller det andra utan att deras eget agerande skall ha något att göra med saken.

"Det är i nivå med ifall det finns rånare eller inte på den skogsväg spelarna valt. Har du inget problem med den spelledarmakten borde du inte ha det för det analoga problemet på slagfältet."

Rånare kan jag förvänta mig i ett antal som inte är mycket större än rollpersonerna. Rollpersonernas agerande kommer att vara påtagligt och avgörande för hur mötet utvecklar sig. På ett slagfält kan jag däremot förvänta mig att rollpersonerna drunknar i mängden och blir obetydliga i jämförelse med det som utspelas långt över deras huvuden. Det är den stora skillnaden.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: nedvändningar

Ehm... om något inte kan undvikas så händer det. Annars kunde det undvikas. M.a.o. Om något inte hände så var det inte oundvikligt att det skulle hända.
Jag är medveten om att den tolkningen är ett vanligt förekommande språkbruk, jag anser den bara vara fel. Det finns andra ord för det som passar bättre, men inget bra ord som beskriver "oförmåga att medvetet undvika".

Jag har sett folk uppleva slumpmässigt dödande av karaktärer som skrämmande. Inte i fältslag men däremot vid kontrollslag för att se om man dog av en skada eller ett gift. Åsikterna går nog isär på denna punkt.
Jag säger inte att det inte har en viss skrämmande effekt, problemet ligger i att det har en tio gånger så stor irriterande effekt.

Det beror på om de ramar man sätter för spelet hindrar rimliga konsekvenser och omöjlliggör rimliga handlingsplaner för att hålla det hela på den önskade, ehum, rälsen eller inte.
Nyckelordet här är rimliga. Skulle spelarna ha en lysande plan och konsekvent slå perfekt medan varenda mexikan fumlar så skulle jag låta dem vinna Alamo, men chansen är så liten att jag inte lägger ner något krut på att planera det.

Skillnaden vad gäller fältslaget är att jag inte ser dess resultat som en sådan omständighet innan slaget faktiskt utkämpats färdigt och fått ett sådant.
Du ser alltså inte en läget där vågen väger över så mycket att att spelarna inte har någon rimlig chans att lägga så mycket tyngd i vågskålen att den ens börjar röra sig som en sådan omständighet?

Krille

Super Moderator
Urvattningar

"Men egentligen så ser jag Ackbar som ett exempel på hur svårt det är att spelleda fältslag om man ska göra det ordentligt, och det finns en risk att han stryker med på ett sätt som han inte kan undvika. Jag vill inte sätta en rollperson i Ackbars sits överhuvudtaget, utan låta slaget avgöras av ett miniäventyr som det nere på Endor (och senare ett annat miniäventyr med Lando och Chewbacka)."

Nå, jag vill bli satt i Ackbars sits, och de gånger som jag har varit där så har jag haft komplett skitskoj! Visst fanns risken att min rollperson skulle stryka med när fienden började hiva plasma tillbaks, men handen på levern, är det någon större skillnad på capital scale plasma och individual scale plasma? Är dete någon större skillnad på att ramma en Star Destroyer med Home One och att ramma ett träd med en speeder bike?

Nä. Utom möjligen att explosionen blir större.

Miniäventyr som miniäventyr: orsaken till att slaget om Endor avgörs av miniäventyren duellen på Dödsstjärnan, dyket in bland rören samt stormningen av bunkern är att det är där som huvudpersonerna är.

Vad gör du om någon eller några huvudpersonerna är ombord på Home One? Kastar ner dem på Endor, eller skriver ett miniäventyr om vad som händer på Home One?

Rising

Vila i frid
Re: Urvattningar

"handen på levern, är det någon större skillnad på capital scale plasma och individual scale plasma? Är dete någon större skillnad på att ramma en Star Destroyer med Home One och att ramma ett träd med en speeder bike?"

Jag stör mig inte på enheternas storlek, utan på rollpersonernas obetydlighet. Om det bara handlar om en handfull enheter så bryr jag mig inte så mycket, oavsett hur stora de är, drakryttardueller eller krogslagsmål, de är båda okej med mig, men när man som Ackbar har sitt öde i motståndarens (och de allierades) händer mer än i sina egna, då tycker jag att slagfältet mer blir något man uthärdar än något som gör det spännande.

"Miniäventyr som miniäventyr: orsaken till att slaget om Endor avgörs av miniäventyren duellen på Dödsstjärnan, dyket in bland rören samt stormningen av bunkern är att det är där som huvudpersonerna är."

Nja, vad jag gör är alltså att jag flyttar Endor till rollpersonerna. Flyttar in miniäventyret till rollpersonerna. De är fortfarande på slagfältet, men de kan inte riktigt påverka skeendet utanför dem själva, och i gengäld låter jag inte de andra enheterna kunna påverka dem. Jag kommer ihåg ett avsnitt av Indiana Jones (TV-serien) där Indy och en grupp soldater (typisk rollpersonsgrupp) fick ett uppdrag att ta sig runt fienden och slå ut deras kulspruta, för att de egna mannarna skulle kunna storma fiendens skyttegrav. Indy är fortfarande på slagfältet, som spelledare kan man berätta om alla hemskheter omkring honom, men jag använder inte några fältslagsregler för att avgöra vad som händer, utan allt får hänga på Indys lilla miniäventyr, som jag lägger upp som en kul och spännande händelse, jag kan förbereda med kartor och färdigskapade fiendesoldater som blir lite mer välgjorda än om jag skulle vara tvungen att improvisera fram dem.

Gelemässigt (:^D) är det som vilket miniäventyr som helst, utan ett fältslag omkring rollpersonerna, men tack vare att jag kan förbereda mig med beskrivningar och tänka ut ett par olika händelser i förväg, så blir det intensiv fältslagskänsla, utan att jag för den sakens skull har bestämt utgången av fältslaget.

Det hänger på Indys mini-uppdrag.

Vid andra tillfällen har jag satt upp ett par olika miniuppdrag i ett fältslag, och låtit rollpersonerna få välja vad de tycker låter bäst, så man behöver inte ens påtvinga dem ett enda specifikt miniäventyr. Poängen är att man tar bort rollpersonernas obetydlighet och känslan av att de inte kan undvika risken att dö.

/Riz

Krille

Super Moderator

"Om det bara handlar om en handfull enheter så bryr jag mig inte så mycket, oavsett hur stora de är, drakryttardueller eller krogslagsmål, de är båda okej med mig, men när man som Ackbar har sitt öde i motståndarens (och de allierades) händer mer än i sina egna, då tycker jag att slagfältet mer blir något man uthärdar än något som gör det spännande."

Men det gäller väl vanliga fajter också? Om min rollperson Luke Skywalkers öde ligger i Kejsarens händer (bokstavligt talat) ända tills pappa ingriper och hivar kejsaren över kanten så blir ju duellen bokstavligen talat något som man uthärdar snarare än något som gör det spännande.

Nä, för min del är det inte så stor skillnad på vare sig superlasrar eller Force Lightning, och inte på slagkryssare och slagsvärd heller. Vapen som vapen och maktlöshet suger, oavsett om det är i småfajter eller storfajter.

Men ge mig en slagkryssare så ska jag slå världen med häpnad, eller i alla fall fienden på käften!

Rising

Vila i frid

"Men det gäller väl vanliga fajter också? Om min rollperson Luke Skywalkers öde ligger i Kejsarens händer (bokstavligt talat) ända tills pappa ingriper och hivar kejsaren över kanten så blir ju duellen bokstavligen talat något som man uthärdar snarare än något som gör det spännande."

Jo. Det stämmer. Jag tycker exempelvis egentligen inte att en regelstrid mot ett CoC-monster är särskilt spännande.

Men det hopplösa och det maktlösa har ju sin charm, jag kan förstå charmen med strikt simulationism också. Det kanske får en att uppskatta de små glädjeämnena mer, om man vet att man hela tiden kan stryka med av en övermäktig kraft som man inte har en chans i helvete att rå på. I ett elakt, kallt, ogästvänligt och obarmhärtigt spel skulle jag gärna vilja utforska de möjligheterna närmare.

Kanske som ett dogmaspel?

/Rising