Nekromanti Angående "Frammana gast"

Nightstalker

Veteran
Jag undrar:
1 Vad Exakt är en Gast.
2 Vad är Skillnaden mellan
kummelgast, mörkergast och Dödsgast.
(Förutom att dom är olika starka)
3 Två av mina spelare (Trollkarlar båda två) Har lovat varandra att i händelse att någon av dom
lämnar Det jordiska Skall den andre (om han är vid liv vill säga) använda Frammana gast
eller Frammana dödsriddare på den andre så att han skall kunna fortsätta att använda sin
Rollperson.

Fråga: vad för speciella grundegenskaper, färdigheter och färdighetsvärden ändras/får den
Återvändne?

Berserk

Warrior
Vilken version?

Om du berättar vilken DoD-version det handlar om så kanske jag kan förklara. Tyvärr låter det väldigt mycket som DoD6 du beskriver, och om så är fallet ligger det utanför mitt kunskapsområde. :gremfrown:

Falköga

Veteran
Om du vill ha reda på det jätte mycket, kan du köpa jorges bestiarium (om du inte redan har det).
Och om du inte har det och inte vill ha det så skall jag bara läsa lite ur jorges.
Ok stryk mörkergast, det står inte med, döds gasten är Trudvangs ondaste och mäktigaste varelser, de har inte samma starka band till dödsplatsen som kummelgasten har, + att dödsgaster kan bara bli av människor.
Ändast människor och alver kan bli kummelgastar och lever i eller i närheten av sin egen begravningsplatts, ibland men ytterst sällan kan kummelgastar lämna sin begravningsplatts och bege sig ut i världen.
Jag skrev detta till dig nu för att du bad om det men jag själv tycker inte det är så specielt bra om dom vill göra det bara för att de skall få ha sina rollpersoner hela tiden!

Berserk

Warrior
..men jag själv tycker inte det är så specielt bra om dom vill göra det bara för att de skall få ha sina rollpersoner hela tiden!
Jag har helt motsatt åsikt. Om det bara går rätt till (speltekniskt), det är väl inga lätta besvärjelser vi pratar om, så tycker jag att de visst ska få göra som de vill. Vad kan väl bli intressantare? En gast i ett äventyrarsällskap! Om spelarna däremot kommer på att " Hej, du! Dödsgasten har jättestarka magier och massor av coola grejer, en sån vill jag bli! Väck upp mig, för nu tar jag livet av mig!" Då ska [color:\\"red\\"] Nightstalker[/color] som SL ta i det hela med hårdhandskarna. Det är bara koboldism.

Rickard

Urverk speldesign
Nu spelar jag bara gamla versionen av DoD men kanske detta kan hjälpa till.. Jag orkar inte slå upp en massa saker så jag tar direkt från minnet..

1. En gast är en vålnad (spöke) eller en matros..
2. Kummelgast är ett regelrätt icke-fysiskt spöke, precis som de i gamla spökhistorier. De kan gå genom väggar, inte beröras med mera.. Dess nackdel är att den bara kan röra sig på ett visst område, oftast där kroppen ligger.
Mörkergasten är ett mer fysiskt spöke som är helt nattsvart..

Mer om dödsgasten kan du läsa här.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tydligen inte kan hålla sig borta

dibbe

Veteran
Att vara odöd...

Vidare kan man ju påpeka att det nog ställer till en hel del problem att vara odöd. Om man helt och hållet bortser från smådetaljer som att det faktum att man har dör och kommer tillbaks i någon synnerligen onaturlig gestalt brukar driva "folk" till vansinne (eller något rätt snarlikt vansinne - förklara annars det besynnerliga beteendet hos klassiska odöda - högre som lägre), så kan det få vissa sociala konsekvenser.

Till att börja med är eventuellt resten av rollpersonerna kanske inte helt glada i idén att dela sovplats med en odöd. Odöda brukar nämligen vara just sådana som rollpersoner har till hobby att banka ihjäl. För att inte tala om motsattsförhållandet - det finns inget odöda gillar bättre än att banka rollpersoner ;-)
Vidare kan man gissa att alla former av interaktion med omvärlden kommer att lida. De flesta normalt funtade människor (dvs i praktiken alla utom rollpersoner) har en av två standardreaktioner så fort de får syn på en odöd: 1) Fly så fort som möjligt, 2) Attackera med full styrka.
Detta innebär att de flesta man inte behöver vara rädd för (smeder, värdshusvärdar, expediten i den lokala magi-shoppen, den stackars åldrade borgmästaren vars dotter är kidnappad av en drake, etc) kommer att undvika en som pesten (fast i högre tempo), medans de man har anledning att frukta (250 specialtränade heliga odödsbankarriddarmachonissar med mer eldkraft än mindre nationer) aktivt försöker leta upp en.

Men för all del... om ni klarar av dessa småsaker, så rekommenderar jag att inhandla Jorges. Tänk dock på att kummelgastar brukar vara bundna till sin gravplats, och kan inte gå alltför långt ifrån den (något som gör själva uppletandemomentet mycket enklare för de 250 jag nämnde tidigare;)