Nekromanti Angående Gagntrådar

Ännu en gång trånar jag efter eran hjälp ni visa och lärda män(kvinnor också för den delen, vill ju inte starta någon tråd som slår tillbaka i form av militant feminism).

Det är så att jag under en tid funderat över följande:

- Gagntrådar, hur pass vanliga är de?
- Gagntrådar, hur många finns det på ett ungefär?
- Angende besvärjelseläggning vid en gagntråd, vad har det för effekt?
- Påverkas "vanliga" människor av Gagntrådens otroliga kraft?
och i så fall hur?

Jag tackar för er hjälp!!

johan rööhs

Veteran
Hej Sitor jag ska försöka svara så gott jag kan.

Fråga:Gagntrådar, hur pass vanliga är de?
Svar: Dom finns över hela Trudvang, men det finns ställen som dom är x-tra starka.

Fråga:Gagntrådar, hur många finns det på ett ungefär?
Svar: Ja eftersom dom finns över hela världen så borde det ju bli några miljarder tycker man!

Fråga:Angende besvärjelseläggning vid en gagntråd, vad har det för effekt?
Svar: Inte en aning(har lånat ut boken) men jag har för mig att det inte har någon speciell effekt.(underligt nog)

Fråga:påverkas "vanliga" människor av Gagntrådens otroliga kraft?
och i så fall hur?
Svar: har för mig att "vanliga" människor kunde få syner eller nåt sånt om man är nära gagnknutar(dom x-tra starka ställena), annars så händer det väl inget.

hoppas att det blev lite klarare i alla fall.

Pale Imp

Swordsman
Vad jag vet... och orkar skriva

Tror att gagntrådarnas största syfte är att det med stor lätthet kan byggas hela kampanjer runt om dem.

Allmänt det jag vet om gagntrådar
Gagntrådar korsar och genomsyrar världen. De finns nästan överallt (och de platser där de inte finns kallas för magidöda områden, där inte magi fungerar och magiska varelser dör omedelbart). På vissa platser finns korsningar mellan gagntrådar, som skapar (tror dom kallas så) Maginoder. På dessa platser är magin extra stark.
Vad som händer rent speltekniskt när man försöker använda magi på en maginod?. Tror det står i "Magikerns handbok" eller "Magiboxen" att man på något sätt får enklare att lägga högre effekttgrader av magi, men besvärjelersna de blir svårare att kontrollera, och så får man lättare att fumla.
Människor och maginoder? Detta finns det inga direkt speltekniska effekter för, men man kan som en tumregel säga att tanken är att underliga saker ska hända på dessa platser. vissa perversa (Chronopia, om man nu tänker ha med denna avskrädeshög till rollspelstillägg), andra kanske possitiva, som att eh... nåt bra.
Exempel på hur vanliga människor kan påverkas; de kanske kan finnas större antal potenta magiker som födds på en stark maginod?. Magikerakademier etc. kan kanske byggas på dem. Mer småfolk och magiska varelser?. Som sagt är detta antagligen till största delen meningen att en uppfinningsrik spelledare ska komma på.