Jag ägnar denna tråd åt funderingar kring mitt eget system.
Dagens ämne är "rörelse i strid".
Något jag ogillar med många spelsystem är att striderna tenderar att bli stillastående. Man står på sin plats och bankar i tur och ordning tills någon faller död ned. Jag vill att striderna ska vara riktiga sjörövarfilmsbataljer där kombatanterna är i ständig rörelse, och frågan är alltså hur jag löser detta? Mitt stridssystem är klassiskt: om anfallarens stridsvärde+2T6 > försvararens stridsvärde+2T6 = träff. Sen slår motståndaren "tillbaks". Stridsrundor c:a 3-5 sekunder långa.
Några egna funderingar:
-Om bägge spelarna slår lika (tärning+stridsvärde) måste försvararen retirera 1-2 meter eller ta en negativ mod nästa handling.
-Vid dubbelslag (två 3:or, två 4:or etc) sker nån slags rörelse. Egentligen vill jag använda dubblarna till annat, så denna idé är så gott som struken.
-Förflytta dig minst 1 meter i valfri riktning/SR, eller ta en negativ mod.
-Låt spelledarpersonerna flaxa omkring som yra hönor, och hoppas att RP:na hänger på.
En regel jag hoppas ska uppmuntra till rörelse, innebär att man kan ägna en handlig åt att försöka förbättra sitt stridsläge (=slå om sitt initiativkast). Handlingen kräver förflyttning ett par meter, och tillåter endast att man försvarar sig. Nu kommer initiativet inte vara så kritiskt för utgången, men det är kanske ett steg på vägen?
Systemet ska vara enkelt, så jag vill minimera antalet extraslag, beräkningar m.m.
Förslag eller tips på hur andra har löst det tas tacksamt emot.
Dagens ämne är "rörelse i strid".
Något jag ogillar med många spelsystem är att striderna tenderar att bli stillastående. Man står på sin plats och bankar i tur och ordning tills någon faller död ned. Jag vill att striderna ska vara riktiga sjörövarfilmsbataljer där kombatanterna är i ständig rörelse, och frågan är alltså hur jag löser detta? Mitt stridssystem är klassiskt: om anfallarens stridsvärde+2T6 > försvararens stridsvärde+2T6 = träff. Sen slår motståndaren "tillbaks". Stridsrundor c:a 3-5 sekunder långa.
Några egna funderingar:
-Om bägge spelarna slår lika (tärning+stridsvärde) måste försvararen retirera 1-2 meter eller ta en negativ mod nästa handling.
-Vid dubbelslag (två 3:or, två 4:or etc) sker nån slags rörelse. Egentligen vill jag använda dubblarna till annat, så denna idé är så gott som struken.
-Förflytta dig minst 1 meter i valfri riktning/SR, eller ta en negativ mod.
-Låt spelledarpersonerna flaxa omkring som yra hönor, och hoppas att RP:na hänger på.
En regel jag hoppas ska uppmuntra till rörelse, innebär att man kan ägna en handlig åt att försöka förbättra sitt stridsläge (=slå om sitt initiativkast). Handlingen kräver förflyttning ett par meter, och tillåter endast att man försvarar sig. Nu kommer initiativet inte vara så kritiskt för utgången, men det är kanske ett steg på vägen?
Systemet ska vara enkelt, så jag vill minimera antalet extraslag, beräkningar m.m.
Förslag eller tips på hur andra har löst det tas tacksamt emot.