Ok... jag har inga svårigheter med att få in swashbucklarkänslan i mitt stridssystem. Den kommer finnas där oavsett förflyttningsregler.
Jag har egentligen inte tänkt använda exakt positionsangivelse. Anledningen till att jag pratar i meter, är att det är vad rollspelare brukar göra, åtminstone de jag träffar. Fast sist jag spelade rollspel var Äventyrsspel fortfarande heta, så det kan ha ändrat sig.
Förmodligen skissar jag upp stridsplatsen på ett papper så att folk har ett hum om var de befinner sig i förhållande till allt och alla.
Jag utgår från att möbler och annat i miljön kommer användas i RP:nas stridsmanövrer. Detta kräver ett slag mot lämplig färdighet och svårighetsgrad, och lyckas det får man rimligen någon bonus på attackslaget eller vad man nu ville uppnå. Systemet är hyfsat fritt med breda färdigheter.
Tänk er att man fintar med svärdet för att sen landa en känga i motståndarens oskyddade skrev. Då kanske stridsfärdigheten (i spelet kallad "Handgemäng") moifieras av grundegenskapen "Karisma", istället för "Spänst" som vid en vanlig attack.
Alternativt måste anfallarens "Imitation/Skådespel" övervinna försvararens stridsfärdighet (som då modifieras av någon mental grundegenskap), varefter anfallaren får en "frispark" (stridsfärdighet mot SG 6, om jag inte missminner mig).
Vad jag ursprungligen menade med rörlighet/förflyttning var det som man enligt flera skribenter ovan "kan räkna med alltid sker". Tydligast blir detta i en klassisk fäktningsscen, där duellanterna far fram och tillbaks utan att någon egentligen får övertaget.
Visst sker detta hela tiden, och därför tänkte jag mig nån regel som bestämmer ungefär i vilken riktning och hur långt, så att man vet ungefär var alla befinner sig.
Det är som sagt ett härligt gensvar på den här sidan (som att be brandkåren om ett glas vatten!) och det göder verkligen kreativiteten. Det svåra är att hålla fokus på vad jag ska göra. Bara den här tråden ger ju idéer till ett helt nytt system!
Tackar och bockar!
Jag har egentligen inte tänkt använda exakt positionsangivelse. Anledningen till att jag pratar i meter, är att det är vad rollspelare brukar göra, åtminstone de jag träffar. Fast sist jag spelade rollspel var Äventyrsspel fortfarande heta, så det kan ha ändrat sig.
Förmodligen skissar jag upp stridsplatsen på ett papper så att folk har ett hum om var de befinner sig i förhållande till allt och alla.
Jag utgår från att möbler och annat i miljön kommer användas i RP:nas stridsmanövrer. Detta kräver ett slag mot lämplig färdighet och svårighetsgrad, och lyckas det får man rimligen någon bonus på attackslaget eller vad man nu ville uppnå. Systemet är hyfsat fritt med breda färdigheter.
Tänk er att man fintar med svärdet för att sen landa en känga i motståndarens oskyddade skrev. Då kanske stridsfärdigheten (i spelet kallad "Handgemäng") moifieras av grundegenskapen "Karisma", istället för "Spänst" som vid en vanlig attack.
Alternativt måste anfallarens "Imitation/Skådespel" övervinna försvararens stridsfärdighet (som då modifieras av någon mental grundegenskap), varefter anfallaren får en "frispark" (stridsfärdighet mot SG 6, om jag inte missminner mig).
Vad jag ursprungligen menade med rörlighet/förflyttning var det som man enligt flera skribenter ovan "kan räkna med alltid sker". Tydligast blir detta i en klassisk fäktningsscen, där duellanterna far fram och tillbaks utan att någon egentligen får övertaget.
Visst sker detta hela tiden, och därför tänkte jag mig nån regel som bestämmer ungefär i vilken riktning och hur långt, så att man vet ungefär var alla befinner sig.
Det är som sagt ett härligt gensvar på den här sidan (som att be brandkåren om ett glas vatten!) och det göder verkligen kreativiteten. Det svåra är att hålla fokus på vad jag ska göra. Bara den här tråden ger ju idéer till ett helt nytt system!
Tackar och bockar!