Tja, till att börja med har man återgått till den klassiska Mutantvärlden, med Pyrisamfundet, Ulvriket och liknande i stället för Neotokyo eller Luna - stort plus!
Systemet är en BRP-variant som alla tidigare, som verkar mer strömlinjeformad än tidigare varianter. Kroppsdelar används i stridssystemet, men i stället för att ha separata KP i kroppsdelar blir de utslagna om de tar en tillräckligt stor smäll på en gång - man kan alltså inte nöta ut en kroppsdel. Rollpersonsskapandet är en blandning av design och slump, eller snarare ett val. RP-skapandet lämnar lite att önska ur matematisk synvinkel (t ex är kostnaden för en slumpmässig mutation lika stor som medelkostnaden för en vald mutation - den borde vara lite lägre som en slumprabatt). Alla fyra klasserna har sina egna specialförmågor: mutanter har mutationer, psimutanter har psimutationer, robotar har robotekniska tillbehör och icke-muterade människor har talanger (oftast i form av bättre träning eller sociala fördelar).
Defekter är borttagna ur systemet. Vissa mutationer har inbyggda defekter (Regeneration gör en t ex mer sårbar för gifter och liknande p g a högre ämnesomsättning), och de mentala defekterna har ersatts av något som kallas Resonans som man får om man misslyckas med mentala mutationer. Mutationer som inte alltid är på räknas nu som färdigheter, i stället för att ha en fast procentchans. Många mutationer (framför allt psimutationer) blir bättre när man får högre procentchans - en psistöt (telekinetisk smäll) gör t ex 1T6+1/10 av värdet i färdigheten i skada (om jag minns rätt).
Stridssystemet vill jag minnas är rätt slimmat, men eftersom jag inte har boken här kan jag inte kolla upp exakt hur. Högteknologi är sällsynt men inte helt okänt, man kan köpa/byta sig till prylar.
I korthet kan jag varmt rekommendera ett inköp av Mutant: Undergångens Arvtagare, som i min mening är den bästa grundversionen av Mutant hittills.