Nekromanti Angående "Ob-slaget" & copyright...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Rolemaster och derivat.

Nja, de biter inte loss kroppsdelar, men kan orsaka blödningar och blindhet. Och lågnivåkaraktärer _har_ faktiskt dött pga concussion hit förluster. :)

Kimon

Swordsman
Re: Rolemaster och derivat.

Ja, men det händer ju i verkligheten.... :gremwink:
Då känns det bra att spelsystemet stödjer det också... :gremgrin:

Jamenar, en sån dignitet som Krille kan väl inte ha fel... :gremsmirk: Kolla det här inlägget ...

DragonLord

Warrior
En till...

Filar på ett skadesystem med obegränsade tärningar här. Har idén att skilja på stickande, huggande och krossande skada...

Låter det vettigt med...:

1. ...allmän ökad effekt på stickande kritiska träffar? Tänker på att de kan ta sig in till organ och likande saker.

2. ...obegränsade T6:or på stickande skada och obegränsade T10:or huggande och krossande dito? Tänker än en gång att stickande kan ta väldigt illa och det träffar rätt/fel (beroende på om man tar emot eller utdelar) ställe och därför passar det med den obegränsade T6:ans större benägenhet än sin 10-sidiga släkting att "föröka sig" genom Ob-slag. Oroar mig dock här för att tärningsmängden på stickvapen kan dra upp deras minimiskada för mycket i relation till övriga vapen.

3. ...få men oerhört otrevliga kritiska träffar med krossvapen? Här snackar vi om inre blödningar och organskador...

Jag vet att det hela låter väldans luddigt, men skadesystemet ser väldans luddigt ut just nu...

DragonLord - King of Ludd...

Kakan

Veteran
se det så här...

jag tycker att 1 och 3 låter som massa onödigt arbete för dig och den som ska SLa det.. inte mer regler än nödvändigt.. bättre med metod 2 som så att säga ger resultat direkt utan omvägar via extra tabeller och specialregler..

DragonLord

Warrior
Re: se det så här...

Att bara rippa Eon känns inte helt rätt... :gremfrown:

Nu råkar det vara så att jag tänkt eventuellt publicera detta spel i framtiden. :gremwink:
Eon är visserligen ett av mina favoritspel, men hela grejen med skadetabellerna blir rätt äcklig ibland. Hade tänkt hålla systemet lite enklare.

Anledningen till att jag vill använda Ob-slag är att man slipper "tak" på skadorna då. Dessutom är det kul att slå tärningar! :gremgrin:

Angående komplicationerna i mina idéer förstår jag vad du menar, men jag hade tänkt mig något så simpelt som en skademultipel eller något liknande. Sedan kan ju armar brytas och så, men det är rätt lätt hanterat.
SL: "- Din arm är bruten, det gör ont som f-n och du kan inte använda den till något."
Spelare: "- Sk*t också..."
Organskador behöver man inte vara så petig med utan det räcker nog att lägga på lite mer skada.

DragonLord - menade inte att låta mer komplicerad än nödvändigt...

Kakan

Veteran

hmmm.. personligen tycker jag inte att Ob hör hemma i eons skadesystem riktigt.. att det inte finns något tak ser jag som mycket negativt och förödande för realismen.. men jaja..

jag tycker fortfarande att extraregler är jobbiga, så även om det bara är att dubbla skadeverkan för huggvapen men inte de andra (bara för att hitta på nått) så tycker jag det är lite dummt. det borde gå att göra smidigt så att så mycket som möjligt är klart innan man ska börja slå tärningar...

äh.. jag ska skriva nått, det kanske ger någon inspiration...

man gör ett dubbelt KP-system, dels med KP som säger hur nära döden man är och någon sorts smärtpoäng som säger hur groggy man är.. sen låter man alla vapen ha skada och smärta som slås separat, och med Ob-tärningar, och sen bara drar man av det från KP. om man låter KP och SP ligga i rader som eons trauma och smärta kan man dessutom lätt läsa ur svårighetsökningar utan vider bekymmer.. skillnaden mot eon är att vapnen inte gör skada som omvandlas till trauma och smärta, utan trauma och smärta direkt. och sen kan man ju köra med din smarta idee om olika sorters tärningar för att variera risken/möjligheten till fet skada..
fördelarna med ett sånt sytem är väl att man kan sätta exakt hur mycket skada och aj alla vapen gör utan att ta hänsyn till att de skulle vara av olika typ vilket är svårdefinierat i vilket fall (morgonstjärna gör kross OCH stick??) , samt att man slipper tabeller!

sen om man vill ha lite extra gore så kan man väl säga att om man får mer är tålighet (eller fysik eller vad man nu kallar det) i skada på ett slag så får man slå på jätte-aj-tabellen för att få veta vilken kroppsfunktion som just blev totalkvaddad och kommer behöva kvalificerad läkarhjälp får att bli återställd..

DragonLord

Warrior

Jag förstår ditt resonemang, men vi har väl helt enkelt olika åsikter...

Visst kan otrevliga (och orealistiska) resultat uppkomma på grund av Ob-slag, men det jag menar med att jag inte vill ha ett tak är att en dolk ska kunna få in dödande turträffar på samma sätt som ett tvåhandssvärd. Det finns ju allt möjligt som kan gå sönder på den mänskliga kroppen. Det känns liksom på någe vis dumt att begränsa ett vapen genom att sätta ett tak på skadan.

(Tillägg: Morgonstjärnan skulle i min mening göra kross med en viss mängd blödning tillagd...)

DragonLord - diggar "jätte-aj-tabellen"! :gremgrin:

Kakan

Veteran

men kan en dolk vekligen få in en dödande träff på en elefant? kan en fluga skalla ihjäl en människa? någontanns behövs ett tak som säger "här är det stopp".. sen anser jag att en kniv visst borde kunna ha ihjäl en människa, så det får vara ett högt tak, men jag ser det bara som en fördel om jag slipper oroa mig för flugor som gör kraftfulla anfall mot mig så att säga..

..sen kan man ju som eonfolket hänvisa till det osannolika i vissa tärningsresultat och säga att det i praktiken inte inträffar. det är visserligen fel, eftersom det redan har hänt flera gånger, men men...

och så ska inte morgonstjärnan ha någon lite specialregel, utan det fakum att den behöver en har övertygat mig om att indelningen i hugg/kross/stick inte är riktigt tillfredställande.. om skada/smärta kom direkt från vapnet och inte via en skadetabell så skulle det funka bättre enligt mig..

och "jätte-aj-tabell" är fritt att använda.. såvida ditt projekt inte är tänkt att verka seriöst :gremsmile:

DragonLord

Warrior

Får nog se till att avliva den här diskussionen nu. Jag kan inte påstå att något du säger är fel även om jag inte håller med dig fullt ut.

Spelledaren bedömer lämpligen om en fluga ens får slå skada på någon. Fast det hela med elefanten får mig att fundera över att introducera skalor i systemet. Ungefär som i Gränsvärldar, om jag inte missminner mig...

DragonLord - har just upptäckt att kritik ibland är bättre än positiva reaktioner...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men... vafan?

Det är ju samma system som jag använder (fast jag har en T20 i stället)! Dessutom nämndes kombinerade anfalls- och skadeslag, det stämmer ju för mig också! Lyckligtvis bör väl mycket annat funka annorlunda, vad jag hört om Rolemaster bör jag åtminstone inte använda lika mycket tabeller...

Kimon

Swordsman
Re: Men... vafan?

Lyckligtvis bör väl mycket annat funka annorlunda, vad jag hört om Rolemaster bör jag åtminstone inte använda lika mycket tabeller...

Det är sant att Rolemaster-systemet innehåller mycket tabeller, men det stora flertalet av dem används faktiskt inte.
Detta beror på att varje vapen har en egen attacktabell, där det kombinerade attackslaget konverteras till skada. Ibland (om attacken var tillräckligt kraftfull) kan det behövas ett slag till och ytterligare en tabell för att avgöra den kritiska skadan.

Men "that's it" för en närstridsattack.
Märk väl att vi med detta förfarande bestämt 1)var attacken träffar, 2)hur mycket skada målet tillfogades, 3)hur mycket extra blödningstakt målet fick, 4)hur många runder av inaktivitet som ådrogs på grund av smärta, 5)vilka kroppsskador som ådrogs (brutna ben, stukningar, artärträffar etc...) och 6)om målet är medvetslöst, har ramlat till marken, eller dött.

Det är ganska ok tycker jag för två tabeller.

Helmgast
Neogames Ob-slag är en annan grej än att du bara lägger till en tärning till om du slår maxvärdet. Nej, här slår man två NYA tärningar och räknar det resultatet ISTÄLLET för att räkna sexan. Och eftersom det verkligen är Ob så gäller regeln även på omslagna tärningar.