Inte för att jag är så bra på intriger...
...men jag vill yttra mig ändå. Varje gång jag hör/läser ordet intriger så förknippar jag det alltid med lömskt spel i hovet.. Något som i mina ögon är rätt trist..
Jag är inte så mycket för intriger, inte ens i spelgruppen.. Fast det brukar alltid ändå uppstå.. Vad menar du med intriger egentligen?
Det jag kan tänka mig är att de får fiender och personer som de kan utnyttja som resurser..
Tiggare som bistår med information, hästägare som kan låna ut sina hästar, munkar som kan bistå med helning är väl typiska resurspersoner..
En ärkefiende som jag hade med hade hjälp RP:na 1-2 ggr tidigare men var tvungen att sedan sälja RP:na som slavar för att få behålla sitt skepp.. Detta förstod inte spelarna (jag tillät det inte) så de satte den stackars kaptenen som ärkeskurk på sina papper.
Men detta hör mer till att få världen mer levande.. Inte så mycket intriger..
Jag kan inte bara säga åt dig vad som kan hända i landet politiskt eftersom det är din värld, men tänk efter lite själv.. Vilka saker kan ske i landet?
Adelsmän som bråkar över en oförrätt, köpmän som smugglar och mutar stadsvakten, fältslag, magiker som sysslar med omoraliska saker, rövarband, val och maktkamp, smedjor som har dåligt järn, tjuvar som slåss inombördes..
Sätt dina spelares RP:er i en stad. Ha några såna här saker nerskrivna eller i bakhuvudet. Du kan använda dem för att sprida dem som rykten eller så kommer du till sist på hur du kan få RP:erna att snubbla över det du skrivit..
/[color:448800]Han</font color=448800> som tyvärr mer skrev om hur man får världen mer levande än om intriger (vilket han suger på att hitta på)