Nekromanti angående politiska intriger....

Cube

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
61
Location
sthlm
jag har inte rollspelat/speledat särskilt länge och det var inte mer än ett år sen jag såg det gripande fantasy omslaget på DoD6 och bestämde mig för att köpa den, så jag har inte så mycket erfarenhet... (det hjälper inte att min spelgrupp bara kan spela ungefär en gång/tredja vecka)

men hur får man igång riktiga intriger i sitt rollspel, så man slipper de eviga: uppdrag=döda monster (i korthet alltså=)
lösning=döda monster........
riktigt så illa är det inte men, jag skulle få mer intriger liksom.........

tacksam för svar........
 

Armedes

Veteran
Joined
12 Aug 2000
Messages
12
Location
Uppsala
Mitt bästa tips är att du kräver av spelarna att deras rollpersoner har långsiktiga mål och att de aktivt får kämpa för att nå dessa mål. Släng in några konkurrenter så får du mycket på köpet.
Se till att rollpersonerna skaffar sig några riktigt goda vänner som du sedan utsätter för onödiga grymheter. Detta leder (förhoppningsvis) till ett "personligt" engegemang som kan vara svårt att uppnå med vanliga uppdrag.
Detta kan räcka långt, innan du vet ordet av gör spelarna upp planer för flera år framåt och spelledaren behöver bara förbereda sig för dessa planer, inte hitta på allt själv.
Politiska intriger som du frågade om tycker jag är väldigt svårt. Det kräver mycket förberedelser och de flesta av dessa får man sällan utdelning för. Min spelgrupp är dessutom både ganska dålig på denna subgenre och skapligt ointresserade så jag har själv inte så stor erfarenhet. Min grupp brukar snudda vid intrigernas utkanter och sabba någons plan, men de intrigerar sällan och tenderar att lösa problem med svärd/magi/hot/guld... Hoppas att mina tips ovan kan ge utdelning. De har definitivt fungerat för mig.

-Armedes
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Några små tips

Man skulle kunna förlägga äventyren till mer civiliserade trakter typ en stad. Ett annat tips kan vara att ställa dem inför en övermäktig fiende som de inte kan besegra enbart med våld. Om man är riktigt desperat kan man se till att de skapar karaktärer som inte är specialiserade på våld. Jag tror att tid nog kommer de att upptäcka att det är väldigt enformigt att bara springa omkring och döda monster. Då kommer de antagligen att välkommna andra inriktningar och lösningar.
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Några små tips

varför inte förlägga intrigen till att likna någon film som gänget alla är väl bekanta med? fast lägga om storyn lite här och där så de inte bara kan gå äventyret rakt igenom.

De kanske snubblar över information om en hertig... som då de försöker med guld våld och magi fängslar hälften medans de andra flyr skrikandes från plattsen? då har du iof ett tudelat lite krångligt äventyr men ni måse hitta hertigens fiender, få honom på rätt spår, övertyga honom om att ni inte jäklas med honom.. sedan är det en liten sak att slänga in lite rådgivare som inte tycker som ni /images/icons/smile.gif
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,388
Location
Helsingborg
Inte för att jag är så bra på intriger...

...men jag vill yttra mig ändå. Varje gång jag hör/läser ordet intriger så förknippar jag det alltid med lömskt spel i hovet.. Något som i mina ögon är rätt trist..

Jag är inte så mycket för intriger, inte ens i spelgruppen.. Fast det brukar alltid ändå uppstå.. Vad menar du med intriger egentligen?

Det jag kan tänka mig är att de får fiender och personer som de kan utnyttja som resurser..
Tiggare som bistår med information, hästägare som kan låna ut sina hästar, munkar som kan bistå med helning är väl typiska resurspersoner..
En ärkefiende som jag hade med hade hjälp RP:na 1-2 ggr tidigare men var tvungen att sedan sälja RP:na som slavar för att få behålla sitt skepp.. Detta förstod inte spelarna (jag tillät det inte) så de satte den stackars kaptenen som ärkeskurk på sina papper.
Men detta hör mer till att få världen mer levande.. Inte så mycket intriger..

Jag kan inte bara säga åt dig vad som kan hända i landet politiskt eftersom det är din värld, men tänk efter lite själv.. Vilka saker kan ske i landet?
Adelsmän som bråkar över en oförrätt, köpmän som smugglar och mutar stadsvakten, fältslag, magiker som sysslar med omoraliska saker, rövarband, val och maktkamp, smedjor som har dåligt järn, tjuvar som slåss inombördes..
Sätt dina spelares RP:er i en stad. Ha några såna här saker nerskrivna eller i bakhuvudet. Du kan använda dem för att sprida dem som rykten eller så kommer du till sist på hur du kan få RP:erna att snubbla över det du skrivit..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tyvärr mer skrev om hur man får världen mer levande än om intriger (vilket han suger på att hitta på)
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,931
Location
Värnhem, Malmö
Om man vill att rollpersonerna ska delta i intrigerna bör man se till att de inte blir allt för fientliga mot varandra, sånt skapar bara dålig stämning. En intrikat hsitoria jag spelledde gick i grunden ut på ett attentat mot en adelsfamilj. Rollpersonerna fick informationen av denna familj, och allt verkade enkelt. Därefter fick två av rollpersonerna ett annat uppdrag, att sabotera för den första adelsfamiljen. Uppdragsgivaren var givetvis den familj de skulle attentera (?). De valde att sabotera bomben de skulel smyga in i huset och sedan sprigna snabbt som fan. De andra rollpersonerna flydde stan och blev genomparanoida. Efter mycket om och men hade de förlorat nästan allt och blivit sålda som slavar. Samtidigt hade de två adnra fått ett nytt uppdrag av Adelsfamilj 2, och hamnade händelsevis där de andra vara slavar. Tack vare deras vädjande förmådde adelsmännen köpa dem fria, och på detta vis mildrades fiendeskapen (Den mildarades ännu mer när den mest envisa och jobbiga rollpersonen dog).
 
Top