För de oinvigda: Pointcrawls är en variant på hur man kan bygga kartor. Där hexkräl fokuserar på områden så fokuserar punktkräl mest på två saker:
Svagheten med punktkräl är, som jag ser det:
Källor:
http://hillcantons.blogspot.com/2014...ies-index.html
http://themetalearth.blogspot.com/2014/02/map-section-of-cyclops-wood-and.html
http://spriggans-den.com/2016/08/15/wilderness-travel-with-a-pointcrawl-system/
- Intressanta platser (points/punkter)
- Resvägar medan dessa. Ofta är dessa markerade i olika typer och har dessa punkter på sig för att markera avstånd (i dagsmarscher). Hemliga vägar hanteras på samma sätt som andra vägar - om spelarna får kartor är hemliga och okända vägar (och platser) helt enkelt inte utplacerade.
Svagheten med punktkräl är, som jag ser det:
- För utforskning av vildmark haltar det - de varianter jag sett pratar om att ha separata system för vildmark, vilket känns lite trist. Om man vill vara konsekvent så blir det att rita kartor med hexrutor, och då gör man dubbeljobb.
- Om man vill hålla koll på saker som fraktionsinflytande så kan det bli kladdigare än med hexrutor.
Källor:
http://hillcantons.blogspot.com/2014...ies-index.html
http://themetalearth.blogspot.com/2014/02/map-section-of-cyclops-wood-and.html
http://spriggans-den.com/2016/08/15/wilderness-travel-with-a-pointcrawl-system/