Jag har också spelat Alien och en likanande sak hände oss där. Men för oss blev effekten ascool "shit, luften är nästan slut vafan... Typiskt Weyland-Yutani att skicka sån här skit".
För just den här spelaren blev det antiklimaktiskt. Jag tror det handlade mycket om situationen dock. De hade precis blivit förrådda av en rollperson. De drabbades av svår panik, någon av dem blev skadad, och det var med nöd och näppe de alls fick tag i dräkter innan de sedan blev isolerade utanför skeppet fullt medvetna om att alla ingångar var låsta, bevakade, eller både och.
Att utan förvarning sedan ha noll syre var alldeles för slumpartat för att riktigt tillföra någonting, särskilt som den här spelarens rollperson faktiskt var rymdnissen i gruppen som rentav "kollat dräkterna" tidigare, även om inte det kollandet hade något praktiskt regeltekniskt syfte. De hade liksom
klarat rymddräktssituationen och hade redan en begränsning av att de befann sig isolerade utanför skeppet. Att slaget blev ettor var mest bara dråpligt.
Jag gillade inte den där scenen i
Alien, men det handlade framförallt om omständigheterna som rådde. Tärningsslag är ju inte medvetna om några omständigheter. Därför blir valet av mekaniker väldigt viktigt, och att du tappar syre fortare med en full syretank (för det är sannolikare att slå ettor) skapar en dynamik i
Alien som gör att prylar lätt känns som silvertejpad bråte. Weyland-Yutani är liksom inte spännande för att "haha! där fick ni, ni hade en kass syretub", utan för att Burke (W-Y:s avatar) låser dörren efter sig när han smiter och försöker fånga Newt och Ripley i samma rum som ett par ansiktskramare. Elaka saker med ett mänskligt ansikte. Girighet, falskhet, och profithunger.
Och vi hade precis byggt upp för det.
Hela resursgrejen påverkas av flera andra saker också, som ju är närmast filosofiska val:
- Om resurser kan ta slut när som helst på grund av ett tärningsslag så riskerar resurserna att kännas mindre "äkta" för en del spelare. Idén om vad som är på riktigt eller inte i fiktionen, som ofta dyker upp i diskussioner här på wrnu.
- Abstrakta resurser går per definition inte att ta fasta på. Om ni hittar ett fordon med tvåtaktsmotor, kan ni tanka den med samma Bränsle som ni också tankade dieseltrucken med tidigare? Enda sättet blir att abstrahera allt även åt andra hållet. Ett Fordon tankas med Bränsle.
- Det gör att
samtalet blir mer abstrakt kring resurserna. Så, vi hittade två resurspoäng proviant... Men om jag är vegetarian då? Kan jag äta provianten? Alla pilar är Pilar.
Om målet var att utrustningen i
Alien skall kännas som silvertejpad bråte så har det ju lyckats, i slutänden. Om det räcker att Fordon tankas med Bränsle så är det ju perfekt att göra så. Varje spel kräver sina lösningar.
Att
Alien kan bli antiklimaktiskt för en del spelare är ju inte samma sak som att det blir det per definition.