Nekromanti Angående utskrifter av Vinterskogens Hemlighet ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Efter en snabb konferens med Magnus Seter var han och jag överens om att vi inte vill ställa oss bakom försäljning av utskrifter. Vi vill inte att folk ska betala en massa pengar för en sunkig utskrift av något som vi tillhandahåller gratis.

Däremot kan vi tänka oss att digitaltrycka en mindre upplaga om intresse finns (minst 100 intressenter). Kvalitetsskillnaden skulle bli avsevärd eftersom jag då skulle ta fram helt nya original, anpassade för tryck. Dessutom skulle den då tryckas på samma typ av papper som regelboken.

Men även digitaltryck känns lite onödigt. Meningen med äventyret är att det ska tillhandahållas kostnadsfritt. Det känns fel att ta betalt för något som finns att tillgå gratis.

För den som inte har möjlighet att skriva ut själv kan jag rekommendera följande:

Lägg äventyret på en diskett. Ta med disketten till Krokodilen/Arkitektkopia/Just Nu-tryck/motsvarande. Be att få en dubbelsidig utskrift.

Mycket billigare än att få en motsvarande utskrift skickad över halva Sverige.

/Dante

P.S. Baldyr, vore det inte bättre att kontakta RiotMinds innan du börjar erbjuda deras prylar till försäljning? D.S.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
P.S. Baldyr, vore det inte bättre att kontakta RiotMinds innan du börjar erbjuda deras prylar till försäljning? D.S.

Väl rutet broder!

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Baldyr

Hero
Efter en snabb konferens med Magnus Seter var han och jag överens om att vi inte vill ställa oss bakom försäljning av utskrifter. Vi vill inte att folk ska betala en massa pengar för en sunkig utskrift av något som vi tillhandahåller gratis.

Det var synd, eftersom vi tror att våra (och RiotMinds) kunder hade uppskattat servicen. Alla har som sagt inte tillgång till en bra (färg-) skrivare, eller en CD-brännare så att man kan gå till kopieringsbutik med den högupplösta versionen av äventyret.

Sedan skulle vi inte vara intresserade av att sälja "sunkiga" utskrifter. Hela poängen vore att sälja utskrifter av högre kvalitet än vad som de allra flesta kan ordna själva.

Det känns fel att ta betalt för något som finns att tillgå gratis.

Vi håller som sagt inte med. Vi skulle knappast tjäna några pengar på hanteringen heller. Jag tror personligen att RiotMinds har överskattat intresset för digitala produkter - det faller på dåliga modem och skrivare hos konsumenterna. De stackare som köper DoD och inte har internetuppkoppling kan inte ens få tag i vettiga rollformulär!

Baldyr, vore det inte bättre att kontakta RiotMinds innan du börjar erbjuda deras prylar till försäljning?

Det är möjligt att jag borde ha börjat i den änden, men jag anser mig faktiskt inte ha "erbjudit något till försäljning". Jag ville endast kolla om det fanns intresse för något sådant innan jag går vidare.

Sedan så säljer vi faktiskt redan RiotMinds produkter. Vi skulle gärna sälja även rollformulär och ett introduktionsäventyr, men det verkar alltså inte kunna bli möjlighet. Jag kan inte heller se faran med att exempelvis erbjuda en bunt dubbelsidigt utskriva formulär och Vinterskogens hemlighet på köpet vid beställning av DoD.

Det är slutligen synd på ett så pass bra äventyr som Vinterskogens hemlighet att endast få kommer att kunna ta del av det. Det är också synd att majoriteten av de som faktiskt kan ta del av äventyret gör det på sin skärm eller endast har tillgång till en sunkig utskrift. Jag tycker faktiskt att äventyret skulle ha tryckts upp och sålts hos återförsäljare. Det är trots allt det bästa som gjorts (officiellt) till DoD på mycket, mycket länge - tycker jag. Blir RiotMinds egna kampanj lika bra kan konkurrenterna mer eller mindre packa ihop och lägga ned, tror jag.

/Pauli "Baldyr" Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Master_Z

Swordsman
Och vad är digitaltryck?

/Linus - som inte har lärt sig detta i skolan än

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Hygglo

Veteran
Enligt mig så har Baldyr inte gjort något som helst fel, han, har som sagt bara kollat om det finns något intresse för att sälja vinterskogens hemlighet, jag menar, vad är mening med att söka tillstånd för ngonting man inte ens vet om man får sälja? Dessutom fattar jag inte vad ni har emot Baldyrs förslag, och en annan sak, är det inte helt upp till Magnus Seter om man får sälja äventyret eller inte? Eller har ni på RiotMinds fixat rättigheter för äventyret?

Drakar och Demoner - Fantasy när den är som bäst
/images/icons/cool.gif

Dante

Staff member
Upphovsmännen är tre ...

Närmare bestämt Magnus Seter (text och idé), Peter Bergting (illustrationer) och Dan Algstrand - jag - (kartor).

Magnus kan alltså ge sitt tillstånd vad gäller texten (minus data för stentroll, skogstroll, älvor och vargar samt vissa Trudvangspecifika termer, som ägs av RiotMinds), inget annat.

Vad gäller ditt resonemang angående Baldyrs agerande, kan jag vända på det och fråga: Vad är det för mening med att kolla om folk är intresserade av att köpa något man inte ens vet om man får tillstånd att sälja?

Att gå ut med det på forumet ökar förhoppningarna på att utskrifter ska kunna beställas. Om utskrifter inte blir aktuellt kommer en del följaktligen att bli besvikna. Hade upphovsmännen och RiotMinds tillfrågats först hade saken kanske aldrig behövt dryftas här.

Jag säger inte att det är en dum idé, jag säger att det hade varit bättre att börja i andra änden.

/Dante

P.S. Jag ingår inte i RiotMinds, de har anlitat mig som frilansande formgivare samt anförtrott mig med moderatorsrättigheter på detta forum. D.S.

P.S. Gott nytt millennium D.S.

Dante

Staff member
Digitaltryck ...

En digital tryckpress är egentligen inget annat än en väldigt avancerad färgskrivare - en tryckpress kopplad till datorn istället för en vanlig skrivare. Utskrifterna får dock en kvalitet som nästan kan jämställas med traditionellt offsettryck.

/Dante

P.S. Gott nytt millennium. D.S.

Dante

Staff member
Om Vinterskogens Hemlighet ska distribueras i annat än digital form vill vi (jag och Magnus S.) att det ska vara ordentlig kvalitet. För att säkerställa denna kvalitet vill vi själva ansvara för framställningen. Om tillräckligt många efterfrågar ett tryckt äventyr får vi se hur vi gör. Om endast tio är intresserade blir det troligtvis inget.

/Dante

P.S. Det är allmänt känt att just äventyr är de rollspelsprodukter som säljer sämst. D.S.

Krille

Super Moderator
Meningen med livet

"Vad är det för mening med att kolla om folk är intresserade av att köpa något man inte ens vet om man får tillstånd att sälja?"

Det är typ så det brukar gå till: först får man en idé till en produkt (eller ett nytt försäljningsområde för en produkt). Sedan kollar man om det finns marknad för det. Därefter sätter man igång med förhandlingar för produktionen (inkl rättigheter och annat jox).

Du kan ju vända tillbaka scenariet om du vill: vad är det för mening med att inleda förhandlingar om försäljning om man inte vet att det finns en marknad för den sålda produkten?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vaun Vuriche

Warrior
Men allvarligt talat, vem behöver en högkvalikativ upplaga av något som man bara använder sig av en begränsad tidsperiod? Personligen bryr jag mig inte om mitt äventyr är skrivet på hög- eller lågkvalikativt papper. Efter att jag spelat äventyret i fråga behöver jag ju troligtvis aldrig använda mig av det igen.

Dessutom så kan det ju knappast finnas särskilt många som inte har någon tillgång till nätet samt skrivare överhuvudtaget nuförtiden. Och om det nu finns sådana stackare vad i allsindar tjänar man på att ställa en förfrågan om utskrifter på detta forum?

/Alexander - Som tycker att er diskussion verkar rätt meningslös...

Dante

Staff member
Som jag ser det ...

... känns det inte rätt att folk blir besvikna på RiotMinds/upphovsmännen för att de/vi inte håller något som Baldyr »lovar» för att göra reklam för sin spelbutik.

Och får man »nej» i förhandlingen behöver man inte göra någon marknadsundersökning.

/Dante

Baldyr

Hero
löften och löften...

Jag måste verkligen påpeka att jag inte har gått ut med några löften. Jag har inte ens velat spekulera om priset eftersom det inte ens är säkert att vi kan/vill distributera några utskrifter. Jag har också hela tiden påpekat att vi behöver tillstånd och dessutom måste ordna med själva utskrifterna. Eftersom jag inte har kollat upp någotdera vore det ytterst märkligt om jag gick ut med några löften.

Personligen tycker jag att det är tråkigt om någon ska behöva bli besviken på RiotMinds för något som deras frilansare sätter krokben för. Därför vill jag passa på att be RiotMinds om ursäkt för vad jag kan tänkas ha ställt till med. Jag hoppas verkligen att ingen ska behöva bli besviken på dem.

Hade det förresten varit mindre allvarligt om någon annan än jag kommit på idéen och varit intresserad av att sälja kopior utan vinstsyfte? Eller oroar du dig för att vi faktiskt tjänar något på det här?

Vi har i alla fall lämnat det här nu och kommer inte att försöka få tillstånd några utskrifter. Däremot hoppas vi fortfarande att RiotMinds ändrar sig angående rollformulär och trycker en upplaga. Några utskrivna formulär kommer vi alltså inte att sälja, eller tillhandahålla gratis på köpet.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Vindhand

Myrmidon
Jag kan försäkra dig om att alla inte är i samma lyckosamma position som du, dvs har tillgång till en bra internetuppkoppling och en bra färglaserskrivare. Jag har exempelvis inte det.

Det räcker med en kass internetuppkoppling och tillgång till en medioker svartvit skrivare. Äventyret ifråga går t.o.m in på en enstaka diskett för redistribution till kompisar utan nätkoppling eller för att flytta det från stället med nätkoppling till stället med skrivaren.

Om man absolut inte kan komma åt nät eller skrivare själv (mystiskt i dagens samhälle) kan man spendera en slant på ett internet-café för att ladda ned och skriva ut.

Jag tycker detta är ett icke-problem.

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Digitaltryck ...

Som en liten minoritet är jag intresserad av att betala för gratis information i lyxförpackning. Fast det behövs ju några till för att få fram en upplaga...

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vinterskogens Hemlighets framtid

Hej allihopa!

Jag har under några dagar med blandade känslor följt debatten angående huruvida Riotminds ska låta Legend Hobbyspel sälja utskrifter av äventyret Vinterskogens Hemlighet eller inte.

Det är kul och smickrande att man är villig att ta en debatt för att få BETALA för något som ges bort gratis. Det är inte så himla ofta jag får sådan positiv feedback från de som spelar mina äventyr. :)

Som författare till äventyret och upphovsrättsinnehavare tillsammans med Dante och Peter skulle jag vilja förtydliga vårt sätt att se på saken, och förklara lite om bakgrunden till varför vi resonerar som vi gör.

Det är inget jag gör med glädje eftersom jag genom att göra det måste avslöja att det är något på gång med Vinterskogens Hemlighet, som har direkt beröring till varför vi inte vill att någon ska sälja utskrifter av äventyret. Jag känner att debatten tvingar fram detta, och det känns särskilt snett att påståenden om att vi lägger krokben för en eventuell försäljning av utskrifterna förekommer på forumet.

Till att börja med. Riotminds är Riotminds. Vi som gjort Vinterskogens Hemlighet (Magnus, Dante och Peter) arbetar inte på Riotminds och kan inte uttala oss om vad de vill göra med sina produkter. Vad vi kan uttala oss om är vad vi (alltså Magnus, Dante och Peter) vill göra med vårt äventyr.

Det första gäller kvaliteten, och detta har Dante redan berört. Vi har arbetat hårt med att göra Vinterskogens Hemlighet tillgängligt gratis på Internet. Produkten som den ser ut idag är inte anpassad för att säljas i tryckt form. Som ni förstått lägger vi väldigt mycket arbete på att leverera äventyr med hög kvalitet och med en kvalitet som är anpassad för det medium och den distributionskanal vi väljer.

Vi anser att ni som spelar Drakar och Demoner förtjänar det bästa vi kan ger er. Och om ni KÖPER en tryckt version av Vinterskogens Hemlighet från en återförsäljare anser vi att ni har rätt till en hög kvalitet på den tryckta produkten. Om ni betalar för ett äventyr har ni rätt till snyggt tryck, till bra papper och till ett vettigt pris.

Jag anser inte att vanliga utskrifter av äventyret uppfyller dessa krav. De duger för det vi satte upp som mål: ett gratis äventyr som kan hämtas på Internet och skrivs ut av den som ska använda äventyret för eget bruk.

För det andra finns det planer och idéer för Vinterskogens Hemlighet som en tryckt produkt. Sådär, nu har jag sagt det jag egentligen INTE ville säga. Nu har det skapats förväntningar på en produkt som jag skulle vilja göra, men som jag ännu inte vet om det går att göra för en vettig insats och kostnad.

Jag är som sagt inte glad åt att behöva avslöja att det finns idéer på att göra en tryckt produkt av Vinterskogens Hemlighet. Planer som beror på många olika faktorer, bland annat mängden kanaler som äventyret distribueras i. För närvarande är det ett: Internet, och våra planer är idag beroende på att det förblir så. Upphovsrättsfrågor, publiceringsrätt och distributionsrättigheter är känsliga frågor.

Om vi skulle göra utskrifter av äventyret tillgängliga via återförsäljare skulle dessa planer troligtvis gå i stöpet. Och om valet står mellan att använda Vinterskogens Hemlighet till att försöka göra en snygg och bra produkt som ni kan köpa senare i år (eller nästa år) eller att låta Legend Hobbyspel sälja vanliga utskrifter så tror jag att ni håller med mig om att valet inte är svårt.

Och när det gäller vad som är bäst för äventyret och vad vi vill göra med det, parafraserar jag Indiana Jones:

Trust us!

Med vänlig hälsning

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack...öööh

...tack för de vänliga orden om äventyret.

När det gäller möjligheten att sprida äventyret till fler än de som har Internet hänvisar jag till mitt svar ovan!

Även om vi kanske är/har varit/verkar lite irriterade så uppskattar jag engagemanget hos alla som deltagit i diskussionen.

Jag vill också passa på att tacka Baldyr för den service de ger på Legend Hobbyspel. Det märks att de är djupt engagerade i rollspelshobbyn.

MVH

Magnus, en nöjd kund hos Legend

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Rosen

Myrmidon
<I>P.S. Baldyr, vore det inte bättre att kontakta RiotMinds innan du börjar erbjuda deras prylar till försäljning? D.S.</I>

Hmm... Jag är visserligen fortfarande sur på honom för den svavelosande antikommersialism-debatten på Sveroks rollspelslista för ett par år sedan, men i fråga om VH har han såvitt jag sett bara sonderat det eventuella intresset - och det <I>brukar</I> vara bra att börja med att kolla om det finns kunder innan man gör nåt annat.

--
Åke

Dante

Staff member
Re: löften och löften...

Personligen tycker jag att det är tråkigt om någon ska behöva bli besviken på RiotMinds för något som deras frilansare sätter krokben för.

Återigen: RiotMinds äger rätten att publicera äventyret i pdf-format på sin webbplats. Vi som gjort äventyret har upphovsrätten och bestämmer i vilken form det ska distribueras.

Du får det att låta som om det var bestämt att utskrifter skulle säljas och att de onda frilansarna säger nej på pin kiv. Så är det givetvis inte (se Magnus Seters inlägg <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...=0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post45182">här</a>). Om någon ska betala för vårt äventyr ska det vara toppkvalitet, inte utskrifter.

Hade det förresten varit mindre allvarligt om någon annan än jag kommit på idéen och varit intresserad av att sälja kopior utan vinstsyfte?

Naturligtvis inte. Varför undrar du?

/Dante