Nekromanti Angående utskrifter av Vinterskogens Hemlighet ...

Baldyr

Hero
Re: Vinterskogens Hemlighets framtid

"Det är kul och smickrande att man är villig att ta en debatt för att få BETALA för något som ges bort gratis."

Jag skulle inte vilja kalla äventyret för en gratisprodukt, eftersom det kostar att skriva ut äventyret. Speciellt om man har en bläckstråleskrivare. (Jag utgår ifrån att varken RiotMinds eller äventyrets upphovsmän vill uppmuntra någon att olagligen skriva ut äventyret i skolan/på jobbet.)

"Jag känner att debatten tvingar fram detta, och det känns särskilt snett att påståenden om att vi lägger krokben för en eventuell försäljning av utskrifterna förekommer på forumet."

Om mitt ordval tvingade dig till någonting så ber jag givetvis om ursäkt!

"Vi har arbetat hårt med att göra Vinterskogens Hemlighet tillgängligt gratis på Internet. Produkten som den ser ut idag är inte anpassad för att säljas i tryckt form."

Det kan påpekas ingen har föreslagit någon form av tryckt upplaga av några pdf-filer.

"Produkten som den ser ut idag är inte anpassad för att säljas i tryckt form. Som ni förstått lägger vi väldigt mycket arbete på att leverera äventyr med hög kvalitet och med en kvalitet som är anpassad för det medium och den distributionskanal vi väljer."

Ja, och jag föreslog att man skulle kunna sälja just utskrifter. Det är ju utskrifter som äventyret i sin nuvarande form är anpassad till. Däremot skulle man kunna erbjuda bättre utskrift än de flesta kan ordna själva. Det vore äventyret, som jag förstår det, mycket väl anpassat för.

"Och om ni KÖPER en tryckt version av Vinterskogens Hemlighet från en återförsäljare anser vi att ni har rätt till en hög kvalitet på den tryckta produkten. Om ni betalar för ett äventyr har ni rätt till snyggt tryck, till bra papper och till ett vettigt pris."

Jag tänkter verkligen inte motsäga detta! Jag heller inte haft några ambitioner att trycka äventyret, så jag förstår inte riktigt relevansen i det ovan sagda.

"Jag anser inte att vanliga utskrifter av äventyret uppfyller dessa krav."

Det anser givetvis inte jag heller, och jag har inte heller påstått något liknande.

"För det andra finns det planer och idéer för Vinterskogens Hemlighet som en tryckt produkt. Sådär, nu har jag sagt det jag egentligen INTE ville säga."

Ni övervägde aldrig att ta kontakt med mig istället och antyda att ni har sådana planer? I så fall hade jag förhoppningsvis förstått varför ni inte vill tillåta oss att sälja utskrifter. Jag skulle inte heller haft något intresse av att sprida informationen till någon annan om det är en hemlighet. Jag har dels inget att vinna på att stöta mig med RiotMinds eller deras frilansare, och dels skulle jag verkligen inte vilja motarbeta sådana planer.

Det känns hur som helst olustigt att bli utpekad som den som tvingar er till någonting. Speciellt som "avslöjandet" inte gagnar någon.

"Om vi skulle göra utskrifter av äventyret tillgängliga via återförsäljare skulle dessa planer troligtvis gå i stöpet. Och om valet står mellan att använda Vinterskogens Hemlighet till att försöka göra en snygg och bra produkt som ni kan köpa senare i år (eller nästa år) eller att låta Legend Hobbyspel sälja vanliga utskrifter så tror jag att ni håller med mig om att valet inte är svårt."

Jag känner givetvis inte till era planer men kan samtidigt inte förstå hur det skulle kunna påverka utgivningen av en tryckt produkt om vi erbjuder billiga kopior till våra kunder. Med lite tur kanske vi skulle lyckas sälja tio utskrifter eller liknande. Vi skulle knappast skriva ut några större upplagor och utskrifter kan aldrig konkurrera med trycka produkter. Om ni är oroliga för att efterfrågan för äventyret minskar genom att någon säljer utskrifter borde ni nog aldrig ha gjort en digital gratisprodukt heller. (För vem vill köpa en tryckt version av ett äventyr som man redan har spelat?)

Hur som helst ser vi fram emot en eventuell tryckt version av äventyret i framtiden, även om jag tycker att det i så fall inte överhuvudtaget skulle ha publicerats digitalt. Jag utgår dock ifrån att en tryckt version av Vinterskogens hemlighet skulle vara reviderad och utökad, så att även de som redan spelat äventyret har anledning att införskaffa det.

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Baldyr

Hero
Re: löften och löften...

"Återigen: RiotMinds äger rätten att publicera äventyret i pdf-format på sin webbplats. Vi som gjort äventyret har upphovsrätten och bestämmer i vilken form det ska distribueras."

Jag har förstått detta och tror nog att de flesta andra också gjort det vid det här laget.

Det är upphovsmännen som bestämmer, inte RiotMinds - därav mitt illa valda ordval ("sätter krokben").

"Du får det att låta som om det var bestämt att utskrifter skulle säljas och att de onda frilansarna säger nej på pin kiv."

Jag har inte sagt det, utan det är något som du läser in i mitt svar. Nu kan vi dock bägge konstatera att så inte är fallet, eller hur?

Svar på din fråga: Jag frågade för att kunna försäkra mig om att så inte är fallet. Tonen har måhända börjat bli hätsk i den här diskussionen och vi läser möjligen in anklagelser i varandras svar?

/Baldyr

Krille

Super Moderator
Utskrifter kostar också!

"Om någon ska betala för vårt äventyr ska det vara toppkvalitet, inte utskrifter."

Hmmm... faktum är att man betalar mellan 20 öre och 1 krona per utskriven sida (alternativt stjäl dem av skola eller pappas jobb eller något sådant). Utskrifter är inte heller gratis.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Baldyr

Hero
antikommersialism? (OT)

"...svavelosande antikommersialism-debatten på Sveroks rollspelslista för ett par år sedan..."

Jag vill minnas att jag som besviken konsument offentligt vände mig emot Target Games hantering av sina rollspelskoncept, och speciellt mitt gamla favoritrollspel Drakar och Demoner. Drakar och Demoner-dataspelet skulle visst släppas och jag blev minst sagt besviken på att rollspelet skulle sluta som ett datorspel. (Target Games lade som bekant ned tillverkningen av rollspel till förmån av andra slags spelprodukter. Sedan gick det som det gick.) Jag var även besviken på den femte utgåvan av spelet (Chronopia) och då speciellt den usla Altors baksida. Detta föranledde i sin tur att jag nämnde några av de ansvariga vid namn på ett mindre smickrande sätt. (Detta i har jag dock tagit tillbaka offentligt och bett om ursäkt för i privat korrespondens.)

Vad gäller "antikommersialism" så vet jag inte riktigt var det kommer ifrån. Den debatt som Åke hänvisar till (antar jag i alla fall) rörde istället Target Games och deras spel, även om jag i något sammanhang måhända hävdat att skälet till nämnda rollspelens förfall hade kommersiella grunder. Detta ska dock inte tolkas som ett antikommersiellt uttalande i sig. Det rörde sig alltså endast om ett konstatterande av fakta, som jag ser det.

Jag vet att illvilliga tungor har påstått att jag haft alla möjliga politiska åsikter i alla möjliga sammanhang, men eftersom jag aldrig har uttalat mig om mina politiska åsikter i något offentligt sammanhang vill jag inte heller kännas vid sådana anklagelser. (Jag har däremot avslöjat att jag inte hyser några politiska sympatier åt något håll.)

Det är tråkigt att man ska behöva bli stämplad som politisk extremist bara för att man gärna slår ett slag för amatör- eller ickekommersiell spelproduktion. (Alla är vi mer eller mindre amatörer i den här hobbyn, anser i alla fall jag.)

/Pauli "Baldyr" Paananen

Vaun Vuriche

Warrior
Nä fast nu har ju inte jag en bra skrivare, jag har en som klarar av att skriva ut alla bokstäver och det är allt jag kräver av ett äventyr.

Vaun Vuriche

Warrior
Re: antikommersialism? (OT)

Vem i allsindar bryr sig om du är politisk extremist? Vi är ju rollspelare, inte politiska aktivister.

Är det nu någon som bryr sig, så är de allt bra löjliga i mina ögon.

Vindhand

Myrmidon
Mystisk definition av "gratis" du har...

Jag skulle inte vilja kalla äventyret för en gratisprodukt, eftersom det kostar att skriva ut äventyret. Speciellt om man har en bläckstråleskrivare. (Jag utgår ifrån att varken RiotMinds eller äventyrets upphovsmän vill uppmuntra någon att olagligen skriva ut äventyret i skolan/på jobbet.)

Mjo, om man verkligen skall hårdra saker och ting så är det ruskigt få saker som är gratis. Det känns litet orimligt att Riotminds skulle skicka med en slant till utskriften för varje nedladdning för att få kalla det gratis... De tar inte betalt för det, det räcker IMHO.

Annars är inget nätmaterial gratis... uppkopplingen kostar, diskutrymme kostar o.s.v..

Baldyr

Hero
bärbara datorer

Det är klart att man kan spela äventyret genom en bärbar dator, men frågan är om det är värt det. Har man råd med en bärbar dator borde det inte heller vara något problem att införskaffa en rejäl färglaserskrivare, varför jag betvivlar att någon kommer att spela äventyret "elektroniskt".

Sedan ger jag givetvis alla rätt som menar att man inte behöver ha snygga utskrifter för att kunna spela äventyret. Däremot finns det de som vill kunna använda illustrationerna för att illustrera saker under spelet. (Då är det en fördel om man kan se vad bilden föreställer.) Andra vill spara äventyret och därför inte nöjer sig med kladdiga utskrifter som bleknar i solen och avdunstar från sidorna med tiden. För att inte tala om alla DoD-samlare därute...

/Baldyr

Baldyr

Hero

"Vem i allsindar bryr sig om du är politisk extremist?"

Jag vill ogärna hänga ut någon offentligt, men det har alltså hänt upprepade gånger.

"Vi är ju rollspelare, inte politiska aktivister."

Det var ju det jag trodde!

Sanningen är den att det är få saker som kan göra folk (även rollspelare) så heligt förbannade som just politiska åsikter. Det är bland annat därför jag aldrig skulle kunna tänka mig uttrycka en politisk åsikt i rollspelssammanhang. Just därför är det extra tråkigt när andra läser in politiska åsikter i det man säger och gör.

/Baldyr

Rosen

Myrmidon

<I>Den debatt som Åke hänvisar till (antar jag i alla fall) rörde istället Target Games och deras spel,</I>

Hmph. Jag minner mig också att du och Kornella t.ex rev upp himmel&jord över att Cell skickade ut ett nyhetsbrev dit, och propagerade för att kommersiella företag helt borde portförbjudas från listan. Lite kul med tanke på mängden reklam för Hobbyspel som numera figurerar häromkring... (-:

Den debatten drog också igång en noja som det tog rätt lång tid att lugna ner, och som tidvis slog hårt mot branschens en- och fåmansfirmor som satt hemma och knåpade i vardagsrummet (Rävspel, Oktober, etc) som varandes Ondskans Giriga Profitörer Som Måste Bekämpas För Att De Förstör Vår Fina Rollspelshobby.

<I>även om jag i något sammanhang måhända hävdat att skälet till nämnda rollspelens förfall hade kommersiella grunder.</I>

Se nedan.

<I>(Alla är vi mer eller mindre amatörer i den här hobbyn, anser i alla fall jag.)</I>

I alla fall numera - i mitten av 80-talet fanns det en spelkoncern som innefattade flera aktiebolag och en butikskedja, som mer eller mindre hade svenskt marknadsmonopol på rollspel, och vars chef fick smeknamnet 'Smaug' inom branschen pga hans sätt att göra affärer... och det är <I>den</I> tiden som folk numera hänvisar till som "den gamla goda tiden innan rollspelen blev kommersiella".

--
Åke, som såg Stora Ä:s framfart up close på den tiden det begav sig.

Vaun Vuriche

Warrior

Jaha, i den frågan vill jag isåfall vidbehålla min tidigare sagda åsikt:

Är det nu någon som bryr sig, så är de allt bra löjliga i mina ögon.

Och förhoppningsvis i de flesta andras ögon på iafl detta forum.

Baldyr

Hero
fler missförstånd (OT)

Missförstånden är många och man börjar ju smått undra om det finns fler därute som varit sura på mig i åratal... Nåja, jag ska försöka reda ut missförstånden.

"Jag minner mig också att du och Kornella t.ex rev upp himmel&jord över att Cell skickade ut ett nyhetsbrev dit, och propagerade för att kommersiella företag helt borde portförbjudas från listan."

Den gången irriterade jag mig på att Cell Entertainment envisades med att skicka sina gratis-äventyr i doc-format till Sveroks rollspelslista. Det rörde sig om ganska stora dokument, dessutom i ett filformat som alla inte kan ta del av, samt kan innehålla så kallade macro-virus (fråga mig inte vad det är, men ändå). Jag tyckte att det var väldigt irriterande på grund av att de helt enkelt hade (råkat, som det visade sig) lägga in sverok-listans adress till sitt utskick. Det utskicket skulle egentligen endast gå ut till prenumeranter, och när saken uppdagades raderade Cell listans adress från sitt utskick och bad dessutom om ursäkt.

Att jag skulle ha propagerat för att kommersiella företag inte skulle få medverka på listan vill jag inte kännas vid. (Om det är Åkes minne som sviker är det dock ursäktat.) Däremot vill jag minnas att jag ifrågasatte om Cell verkligen skulle få skicka sitt utskick till Sveroks rollspelslista, eftersom motivet uppenbarligen var kommersiellt. Det var inte främst det kommersiella syftet som störde mig, utan också det faktum att väldigt få på listan lär ha uppskattat att få Gemini-äventyr i doc-format till sina brevlådor.

Sedan förespråkade jag främst för att man inte skulle få skicka attachments till listan, eftersom det är en diskussionslista. Jag kan inte heller minnas att några fler attachmens har skickats till listan, varken före eller efter Cells fadäs.

Nu händer det ju att vi (Legend Hobbyspel) ibland använder oss av Sveroks rollspelslista för att hitta köpare (och säljare). Det sticker jag inte under stol med - det är ett utmärkt sätt att nå vår målgrupp. Dessutom är det uppengarligen fullt tillåtet och ingen har klagat än så länge. Det kan också påpekas att vi INTE postar vårt nyhetsutskick till någon e-postlista eller liknande! Vi sysslar inte heller med "spamming" (eller vad det kan kallas).

"Den debatten drog också igång en noja som det tog rätt lång tid att lugna ner, och som tidvis slog hårt mot branschens en- och fåmansfirmor som satt hemma och knåpade i vardagsrummet (Rävspel, Oktober, etc) som varandes Ondskans Giriga Profitörer Som Måste Bekämpas För Att De Förstör Vår Fina Rollspelshobby."

Så du menar på fullaste allvar att jag på egen hand har startat en hetsjakt på svenska spelförlag, som såväl varit långvarig och dessutom drabbat spelmarknaden hårt?!? Jag kan inte annat än häpna om så vore fallet... Som om jag någonsin skulle ha farit med sådana åsikter som Åke insinuerar ovan!

Åke, nu sätter du ord i min mun, det ska du vara medveten om! Jag vet inte var du får allting ifrån och kan inte annat än häpna och känna mig kränkt! Det du påstår gör mig i princip till en hycklare och det är om möjligt värre än att bli kallad "politisk extremist".

Slutligen undrar jag vad min sambo ("Kornella") har med saken att göra?!? Hon har aldrig varit prenumerant på någon Sverok-lista överhuvudtaget, och hon har inte heller postat eller varit med om att skicka några brev på den tiden när detta påstås ha hänt. (Däremot har vi på senare tid postat en del brev till listan i vår firmas namn.)

/Pauli Paananen, missförstådd

ps. Om du (eller någon annan) har något otalt med mig, ber jag vederbörande att kontakta mig privat så att saken kan redas ut. Jag vill ogärna råka ut för liknande anklagelser i framtiden. ds.

Kornella

Warrior

"Hmph. Jag minner mig också att du och Kornella t.ex rev upp himmel&jord..."

Vilket är helt fel, jag har aldrig prenumerat på Sveroks rollspelslista och knappt läst några mail från den på min sambos (Baldyr) dator. Att jag blandas in osmakligt i en diskussion som rör er, där jag inte har ett smack med saken saken att göra, gör mig väldigt irriterad.

Kan det månne vara så att du har hört det hela i andra eller tredje hand? Min kännedom om Baldyrs förehavanden är andrahandsinformation.

Ditt insinuerande får diskussionen att förvrängas till en hetskampanj emot Baldyr (och nu även mig), som dessutom verkar vara rent struntprat. Smutskastning är något som iallafall jag inte vill se här, och tror inte andra heller andra är intresserade av.

Har ni (Rosen och Baldyr) eller någon annan olösta problem (eller något annat otalt med någon som sträcker sig år/åratal bakåt i tiden) ta det då inte här, ta det privat, via mail eller telefon. Det hela spårar lätt ur i förolämpningar och personangrepp, som det gjorde i och med ditt mess.

Kornella - Ogillar när folk påstår att jag har sagt sådant jag inte sagt

*

Vindhand

Myrmidon
Skåda inte en given häst i munnen

Sedan ger jag givetvis alla rätt som menar att man inte behöver ha snygga utskrifter för att kunna spela äventyret. Däremot finns det de som vill kunna använda illustrationerna för att illustrera saker under spelet. (Då är det en fördel om man kan se vad bilden föreställer.) Andra vill spara äventyret och därför inte nöjer sig med kladdiga utskrifter som bleknar i solen och avdunstar från sidorna med tiden. För att inte tala om alla DoD-samlare därute...

Så, i dina ögon är gratissaker på nätet inget bra?

Självklart vore det bättre att få äventyret postat till en, i en box, bundet med hårda pärmar, tryckt med fullfärg på äkta pergament men givet de ekonomiska verkligheterna tycker jag det är helt ok att bara ges möjlighet att ladda ned det gratis.

Baldyr

Hero
Re: Skåda inte en given häst i munnen

Ibland känns det som att vissa vill missförstå en:

"Så, i dina ögon är gratissaker på nätet inget bra?"

Jag får väl förklara så att det inte kan missuppfattas (om det är möjligt).

Jag är helt för gratismaterial på Internet, även när spelförlag ligger bakom. Tyvärr gör sig rollspelsmaterial bäst på papper, varför det ställer vissa krav på teknisk utrustning, på datorvana och på tålamod. Alla kan därför tyvärr inte ta del av material som exempelvis publiceras i form av stora Acrobat-filer.

Jag tycker att det vore bra om det fanns alternativ. Jag har tidigare föreslagit att man skulle kunna sälja högkvalitativa utskrifter. En annan forumsanvändare har föreslagit "digitaltryck" (vad det nu innebär exakt). Ett ytterligare förslag skulle kunna vara att förlaget ifråga även lägger upp versioner av materialet i form av text-dokument utan bilder (exempelvis i rtf-format), så att även konsumenter med gammalt modem och matrisskrivare kan ta del av och använda materialet. (Men även om man har ett modernt datorpaket behöver det inte vara helt okomplicerat att ladda ner och installera programvara och pdf-dokument, samt att installera hård- och mjukvara.)

Vad gäller RiotMinds Internetsatsning så ställer jag mig något skeptisk och avvaktande. Jag tror helt enkelt inte att hobbyn (och datoranvändarna) är redo för det ännu. Däremot önskar jag dem lycka till, även om jag inte kan låta bli att önska att de istället skulle trycka allt material (så att jag skulle kunna sälja produkterna).

/Baldyr

Vindhand

Myrmidon
Re: Skåda inte en given häst i munnen

Jag är helt för gratismaterial på Internet, även när spelförlag ligger bakom. Tyvärr gör sig rollspelsmaterial bäst på papper, varför det ställer vissa krav på teknisk utrustning, på datorvana och på tålamod. Alla kan därför tyvärr inte ta del av material som exempelvis publiceras i form av stora Acrobat-filer.

Jag säger det igen. Man kan gå till en kompis som är uppkopplad, till skolan, till ett hjälpsamt tryckeri, till ett internet-café, till biblioteket o.s.v. Det är inte möjligt att "inte ha någon möjlighet" att ta del av en liten PDF som Vinterskogens hemlighet. Visst, det kan kosta dig en slant om du inte har några vänner eller någon dator men det är en orättvisa som är svår att komma ifrån.

Vad gäller RiotMinds Internetsatsning så ställer jag mig något skeptisk och avvaktande. Jag tror helt enkelt inte att hobbyn (och datoranvändarna) är redo för det ännu. Däremot önskar jag dem lycka till, även om jag inte kan låta bli att önska att de istället skulle trycka allt material (så att jag skulle kunna sälja produkterna).

Jag tror du har fel... alla kan komma åt nät+skrivare på något sätt och de flesta har det hemma och/eller i skolan.

kefka

Hero
Re: bärbara datorer

Tja jag brukar nöja mig med att skriva ut kartor och slp.

Per

Sodivra

Champion
Tja..

Jag tror att många går till spelaffärerna, men inte söker på internet efter äventyr.. Eller kanske gör det, men inte hittar Vinterskogen.

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!