Re: Problemet... (vore bra med klargörande från RM)
"Har du läst många historier där trollkarlar misslyckas med sina manövrar??? Bara undrar"
Detta är imho irrelevant då det är ett spelregler vi diskuterar inte böcker.
Nu till sakfrågan.
"Självklart är det väl så ändå att en trollkarl är överlägsen de flesta andra vad det gäller just den biten.. Eller??? En krigare tränas väl knappast i spi biten, lika lite som en trollkarl drillas i svärdskonsten."
Jag håller med dig om att en trollkarl skall vara överlägsen men som det är nu är han i vissa fall oövervinnlig och det är för mig en stor skillnad. Genom att använda "grund-SPI" får man även ytterligare en anledning till varför det är viktigt för trollkarlen att ha SPI som bästa grundegenskap. Är det för stor skillnad mellan den aktive och den passive på motståndtabellen så blir det antingen automatisk framgång eller automatiskt misslyckande. Detta innebär att en trollkarl med 60 i SPI aldrig, inte ens fumla, kan misslyckas när han t.ex. försöker söva en legendarisk krigare. En krigare däremot måste alltid oavsett hur överlägsen han är slå för sina anfall och risken finns alltid för fummel, dvs han är inte övervinnlig, dvs säga som det är nu har en trollkalr alltid en möjlighet att klara sig undan från de attacker han utsätts för medans en t.ex. en krigare i vissa fall inte har denna möjlighet och det är det jag invänder mot.