Re: nedvändningar
Du missar återigen poängen. Oundvikligt betyder inte att något måste hända, det betyder att det inte kan undvikas.
Ehm... om något inte kan undvikas så händer det. Annars kunde det undvikas. M.a.o. Om något inte hände så var det inte oundvikligt att det skulle hända.
Exempel:
"Det är oundvikligt att jorden träffas av en meteorit stor som spanien under 2004".
Om detta
stämmer kommer jorden träffas av en meteor under 2004.
Med din betydelse av "oundvikligt" så räcker det med att jorden är i riskzonen men saknar möjlighet att påverka.
Fler exempel på hur fel det blir:
En långdistanslöpare som inte deltar för att försvara sitt världsrekord kommer "oundvikligen" förlora det nästa tävling; risken finns ju och han kan inte påverka den.
Någon som spelar på lotteri kommer "oundvikligen" vinna. För chansen finns ju där och man saknar påverkan på den.
Nåväl. Nu förstår jag vad du menade...
Nej, den intressanta frågan är om man vill ha en sådan drastisk realism i ett rollspel.
Som dödsstjärnor? Mjo, det kanske blir litet grårealistiskt för vissa. (skämtar bara, slå mig inte
)
Jag vill inte att min karaktär ska dö bara för att spelledaren råkar slå att dödsstjärnan skjuter på mitt skepp utan att jag kan göra något för att påverka det.
Jag kan förstå dig. Jag kan t.o.m. hålla med dig. Det är dock en smaksak.
Det beror på. I ett massivt frontalanfall som Normandie så skulle jag nog säga att alla dör i samma omfattning. Träningen är mer en fråga om hur mycket skada man kan ställa till innan man dör och hur välkoordinerad attacken blir.
Det i sig ökar ju ens överlevnadschanser... Ju snabbare man plockar det där nästet desto kortare tid har man på sig att dö
I övrigt få vi ha oliga tro, i brist på hårda siffror (*åkallar WW2-nörd*)
Läskighet är en sak, slumpmässigt dödande av karaktärer en annan.
Jag har sett folk uppleva slumpmässigt dödande av karaktärer som skrämmande. Inte i fältslag men däremot vid kontrollslag för att se om man dog av en skada eller ett gift. Åsikterna går nog isär på denna punkt.
Inte om det rör sig om capital ships, då brukar man vara samlade.
Nu är det dock massa X-wingar m.m. inblandade också. De är faktiskt poängen med anfallet (eftersom de skall _in_ i dödsstjärnan och spränga den).
I vilket fall, är det kul att ta kål på karaktärer så?
Spänningsmomentet kan vara kul. Kom ihåg: det är inte många skott DS hinner få iväg innan flottan tar skydd (bland imperieskeppen, men relativt sett skydd). Hanterat rätt så, ja det kan nog vara ganska pirrigt.
Självklart, jag förenklade för att peka på det extrema. Slutresultatet blir detsamma: döda karaktärer som aldrig fick en chans.
...men med den lösning jag beskrev så
fick de ju en chans. Tre t.o.m. De kunde bli missade. De kunde ha lyckats ta skydd. De kunde överleva och bli vårdade. Chans, chans, chans...
Du läser inte mina inlägg innan du svarar va? Hur många gånger har jag sagt att jag aldrig detaljskriptar slagen (eller något annat för den delen)?
Jo, jag läser dina inlägg (jag citerar dem ju t.o.m.). En annan sak som fastnat är t.ex. att du förutbestämmer hur de slutar. Om inte det är scriptning från högre ort så är inget det.
Jag har bara konstaterat att enskilda personer inte alltid kan påverka alla slags utgång, och dessutom konstaterat att det rentav är det vanligaste fallet, samt påstått att karaktärer oftast inte kan påverka kontinentaldriften.
Det du säger betyder ytterst litet. Den intressanta frågan är om ett slags utgång _kan_ påverkas av enskilda personer. Det är fullt förenligt med att de flesta (alla andra) inte kan göra det... och för den delen det ovidkommande tjafset om kontinentaldrift.
Får du det till att jag rälsar så är det du som är inskränkt. Det är skillnad på att rälsa och att sätta ramar för spelet.
Det beror på om de ramar man sätter för spelet hindrar rimliga konsekvenser och omöjlliggör rimliga handlingsplaner för att hålla det hela på den önskade, ehum, rälsen eller inte.
Kan du förklara för mig hur du spelleder helt utan att på något sätt inskränka spelarnas valmöjligheter på grund av omständigheterna? Jag har lite svårt att se hur det kan gå till eller hur det kan bli kul.
Naturligtvis inskränks spelarnas valmöjligheter av omständigheterna. Allt annat vore ju vansinne. Folk kan välja att hoppa över månen hur mycket de vill, men de flesta omständigheter skulle inte tillåta dem.
Skillnaden vad gäller fältslaget är att jag inte ser dess resultat som en sådan omständighet innan slaget faktiskt utkämpats färdigt och fått ett sådant.
Finns det något som inte faller inom ramen för tycke och smak?
Definitionen av "oundvikligt" är ett bra exempel