Nekromanti Ang. Civ4

Simon

Swashbuckler
Vi började prata om Civ4 i lådan, och så kom Gurgeh och sa att det var koolare att göra en tråd. Och man vill ju vara kool (som Gurgeh), så man gör som han föreslog...)

Persson och Rising frågade om hur man stressar fram produktion med hjälp av pengar, och jag svarade att det gör man när man har civicen Universal Suffrage. Så, har man en stark ekonomi på kommerssidan så har man väldigt mycket glädje av pyramiderna, som gör att man kan välja alla regeringscivicar tidigt. Ex-vis universal suffrage.

Sen frågade de ifall jag tyckte att det var svårt att få AIna att ge upp städer vid fredsförhandlingar, och att få dem att kapitulera och bli vassalstater.

På det svarar jag att jag alltid funnit det näst intill omöjligt att få dem att ge upp städer. Det är bara att smäsha på som gäller där, eller krossa dem med kultur så de switchar (vilket jag kör ganska mycket med).

Vassalstater är lite lättare att få. När jag börjat bli dominerande styrkemässigt så brukar den eller de som ligger lägst i makt erbjuda sig att bli vassaller frivilligt. Det ger dem ju skyddet mot andra grannar i att den som hoppar på dem också får bråka med mig. Men jag brukar inte satsa på militär dominans förrän i modern tid, i slutet av spelet, så hur de beter sig i tidigare tidsåldrar vet jag inte.

Fler frågor? Alternativa svar?

tull

Hero
Simon said:
På det svarar jag att jag alltid funnit det näst intill omöjligt att få dem att ge upp städer. Det är bara att smäsha på som gäller där, eller krossa dem med kultur så de switchar (vilket jag kör ganska mycket med).
Vilken svårighetsgrad spelar du på? AIn reagerar väll olika beroende på om man spelar lätt eller svårt? Hoppas jag :gremsmile:

Jo sen det här med att krossa fienden med kultur, hur funkar det? Jag har nog aldrig provat den biten - eller jag vet att om man bygger monument och andra kulturbringande prylar så växer stadens "upptagningsområde" men kan kulturen ha sådan kraft att man kan ta över andra städer med den? Eller bara svälta staden genom att sno dess mark?

/Persson tycker om den här tråden eftersom han aldrig såg alla svaren på apberget.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jo sen det här med att krossa fienden med kultur, hur funkar det? Jag har nog aldrig provat den biten - eller jag vet att om man bygger monument och andra kulturbringande prylar så växer stadens "upptagningsområde" men kan kulturen ha sådan kraft att man kan ta över andra städer med den? Eller bara svälta staden genom att sno dess mark?
Ja, den kan göra båda delarna. Om en stad har tillräckligt stor kulturarea så kan den omfamna en närliggande stad från en annan civilisation så att den staden till slut gör uppror och byter sida (ungefär som östtyskar som vill ha Coca-Cola). På lägre nivåer är det så lätt att göra det att man nästan kan erövra en hel civilisation utan att bygga en enda trupp. På högre nivåer kan man möjligen ta över någon enstaka stad någon gång ibland. (Om man är bättre än jag på spelet kanske man kan göra det oftare.)

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vi började prata om Civ4 i lådan, och så kom Gurgeh och sa att det var koolare att göra en tråd. Och man vill ju vara kool (som Gurgeh), så man gör som han föreslog...)
Eftersom det är så sällan någon påstår att jag är kool så går jag med på att låtsas att det var det här ämnet det behövdes en tråd om. :gremwink:

/tobias

tull

Hero
Jag såg precis att två civilisationers ledare hade gift in sig i varandra. Hur gör man det och vad ger det för fördelar?

Big Marco

Läskig
Persson said:
Jag såg precis att två civilisationers ledare hade gift in sig i varandra. Hur gör man det och vad ger det för fördelar?
Njae, du tänker nog på ett event, att medlemmar från två prominenta familjer, en i vardera nation, gifter sig med varandra. Detta ger ofta en möjlighet att boosta eller förstöra relationen mellan de två nationerna.

Big Marco

Läskig
Gurgeh said:
På högre nivåer kan man möjligen ta över någon enstaka stad någon gång ibland. (Om man är bättre än jag på spelet kanske man kan göra det oftare.)
Jag brukar köra på Monarch om vill man aktivt Kulturskörda städer så måste man vara beredd på att halka lite efter teknologiskt. För det som krävs för att vara effektiv är att boosta culture-allokeringen till helst 100% och låta det ta en fem-tio runder, efter det brukar de flesta icke-huvudstäder flippa. Givetvis bör gränsstäderna man själv har ha byggt kulturfrämjande byggnader, men det tar jag som självklart.

Ofta är det bättre att också försöka "flanka" med kulturattackerna så målstaden inte har så kraftigt stöd för övriga städer. Om jag minns rätt så får varje map-tile ett visst kulturinflytande ackumulerat per runda och det gäller att krossa det förhållandet.

Ond bråd död

Swashbuckler
De där eventen brukar jag stänga av. De borde vara coola men är alltid såna icke-val. Typ, man får välja mellan att betala 40 pengar och få en mur förstörd eller 100 och klara muren. Hmm, vilket svårt beslut när man har 1500 spänn liggandes.

Simon

Swashbuckler
Persson said:
Vilken svårighetsgrad spelar du på? AIn reagerar väll olika beroende på om man spelar lätt eller svårt? Hoppas jag :gremsmile:
Med Warlords så brukade jag kunna räkna med att vinna på monarch, men nu när jag har börjat med Beyond the sword, som jag är färskare med, så har jag fått gå ner ett snäpp.

Faktum är att det jag tycker är allra svårast med att spela det här spelet är att pricka in vad som är rätt svårighetsgrad. För lätt så blir det trist när man dominerar planeten vid medeltiden, och för svårt så blir det trist när man får för mycket pisk och gungbrädan tippar mer och mer och mer emot en.

Som redan har nämnts så kan en stad som har alltför mycket av grannlandets kultur - håll pekaren över rutan med staden för att se procent - göra revolt en eller ett par gånger. Gör ägaren inget åt kulturförhållandet då, eller är chanslös mot trycket, så kan staden helt enkelt byta land. Det är koolt. För när en stad har flippat så stressar man naturligtvis fram varenda kulturbyggnad man kan i den, och den blir på så sätt en plattform att tränga undan ännu mer av rivalens territorium.

Precis som Marco sa så är det också väldigt bra att öka kulturtrycket mot en granne man har tänkt att invadera. Annars så kommer ens nytagna stad befinna sig i ett hav av fientligt territorium, där ens marktrupper rör sig extremt långsamt eftersom man inte kan dra nytta av vägar och sånt. Med ett schysst kulturtryck så kan man i bästa fall direkt lägga en massa mark under sig, mark där man som sagt har en manöverfördel mot motattacker.

/Persson tycker om den här tråden eftersom han aldrig såg alla svaren på apberget småpraten.
Va bra! Jag anade att det fanns en poäng med den! :gremlaugh:

Big Marco

Läskig
Simon said:
Med Warlords så brukade jag kunna räkna med att vinna på monarch, men nu när jag har börjat med Beyond the sword, som jag är färskare med, så har jag fått gå ner ett snäpp.
Generellt anser jag att Civ4 inte är komplett utan Beyond the Sword - den expansionen gör spelet till den totala helhetsupplevelsen.

På Monarch har jag för mig att AI:n har ca 20% regelmekanisk bonus på allt (rabatter, byggtider, forskning, etc). Det brukar vara lagom för att få en match. Dock så har jag stängt av att forskning man har bytt till sig kan skickas vidare. Detta gör spelet lite mer kontrollerat, då man kan byta med en AI utan att alla AI:er får samma tech direkt.

Och - har du en konsol kan jag rekommendera Civilization Revolution. Det är kanonbra, ett nedbantat men komplext Civ för handkontroll och spel på ca 4 timmar. Briljant designat av Sid Meier.

CapnZapp

Myrmidon
Den Upplyste Despoten said:
Generellt anser jag att Civ4 inte är komplett utan Beyond the Sword - den expansionen gör spelet till den totala helhetsupplevelsen.

På Monarch har jag för mig att AI:n har ca 20% regelmekanisk bonus på allt (rabatter, byggtider, forskning, etc). Det brukar vara lagom för att få en match. Dock så har jag stängt av att forskning man har bytt till sig kan skickas vidare. Detta gör spelet lite mer kontrollerat, då man kan byta med en AI utan att alla AI:er får samma tech direkt.
Jag håller med om allt ovanstående (är själv Monarch-nivå spelare, och stänger själv alltid av "tech brokering")

Helt klart gynnar denna inställning AIerna mer än mänskan, men det gör mig inget att spela på Monarch fast ett snäpp lättare (alltså med "no tech brokering" ikryssad).

CapnZapp

Myrmidon
Simon said:
Faktum är att det jag tycker är allra svårast med att spela det här spelet är att pricka in vad som är rätt svårighetsgrad. För lätt så blir det trist när man dominerar planeten vid medeltiden, och för svårt så blir det trist när man får för mycket pisk och gungbrädan tippar mer och mer och mer emot en.
Jag vill påstå - och detta säger jag lite motvilligt eftersom jag gillar spelet - att en av de främsta faktorerna som påverkar svårighetsgraden är hur landet kring din huvudstad ser ut.

Med andra ord; nästa gång du spelar på den nivå du finner vara "lite väl svår" regenerera om kartan tills du får en kanonstart.

Och nästa gång du spelar på den "lite lätta" nivån därunder, regenerera om tills du får en intressant, besvärlig eller halvtaskig start.

Som ett (ytterligare) sätt att undvika de alltför snabba vinsterna eller förkrossande förlusterna vill säga.

CapnZapp

Myrmidon
Simon said:
Persson och Rising frågade om hur man stressar fram produktion med hjälp av pengar, och jag svarade att det gör man när man har civicen Universal Suffrage. Så, har man en stark ekonomi på kommerssidan så har man väldigt mycket glädje av pyramiderna, som gör att man kan välja alla regeringscivicar tidigt. Ex-vis universal suffrage.

...

Stämmer att Universal Suffrage låter dig köpa enheter och byggnader.

Men... det kostar oftast en hel del pengar, och du kan ju inte samtidigt köra Hereditary Rule eller Representation, som ofta är ett bättre val för små outvecklade länder (som du ju oftast är när du bygger pyramiderna).

När din civ puttrat på hyfsat länge, och dina små hyddor börjat bli städer (towns) kan det vara läge för Universal Suffrage.

Men innan det föreslår jag Slavery och "piskan" som ett mycket bättre sätt att "stressa" fram produktion.

CapnZapp

Myrmidon
Simon said:
Sen frågade de ifall jag tyckte att det var svårt att få AIna att ge upp städer vid fredsförhandlingar, och att få dem att kapitulera och bli vassalstater.

På det svarar jag att jag alltid funnit det näst intill omöjligt att få dem att ge upp städer.
Kan tillägga att det var ett brutet överbra sätt att spela på i tidigare versioner; alltså att utpressa/hota AIn och få dem ge upp sina städer. Mycket billigare och snabbare än om du verkligen måste erövra deras städer.

Problemet var/är att koden som utvärderar "ge upp en stad för att få fred" är svårskriven; du kan ju vara helt övermäktig så det framstår som logiskt att ge med sig. Problemet är att du då kan ta en hel rad av svaga civvar.

Lösningen i Civ4 var att sätta ett såpass högt pris på att överlämna städer att funktionen sällan kommer ifråga. Hellre att detta bara händer i undantagsfall och med små svaga städer, än att det tillåts bryta hela spelet.

Dvs jag tycker det är en klar förbättring, detta att en AI absolut vägrar ge sina städer, förutom när den ändå står i begrepp att förintas.

Vilket leder oss in på alternativet...

CapnZapp

Myrmidon
Simon said:
Vassalstater är lite lättare att få. När jag börjat bli dominerande styrkemässigt så brukar den eller de som ligger lägst i makt erbjuda sig att bli vassaller frivilligt. Det ger dem ju skyddet mot andra grannar i att den som hoppar på dem också får bråka med mig. Men jag brukar inte satsa på militär dominans förrän i modern tid, i slutet av spelet, så hur de beter sig i tidigare tidsåldrar vet jag inte.

Jo, istället för hur tidigare Civ-versioner lät dig mobba din väg till AIns städer, får du i Civ4 nöja dig med att vassalisera dem.

Detta är bra för spelet eftersom du då inte har full kontroll över din undersåtes produktion eller armeer; du kan "vinna" kriget utan att få så överväldigande stora fördelar som fullständig erövring ger, men också utan att behöva slösa den tid och de resurser detta skulle kräva.

Ska sägas att det finns två rätt olika typer av vassaler: de frivilliga och de du kuvat med hot och våld.

Den senare kategorin kräver bl.a. att din egen Civ är minst dubbelt så stor; vilket förklarar varför vissa fiender vägrar ge med sig oavsett hur många invaderande armeer du tillintetgör - du måste verkligen ta några av fiendens städer, så du uppnår 2:1 i storlek.

Kuvade vassaler är ju inte din undersåte frivilligt och bryter sig fria efter tre typer av villkor:
1) om de åter växer sig större än 50% av sin herre
2) om du inte kan skydda dem och de reduceras till halv storlek eller halv befolkning (detta för att kunna bryta med en så dålig herre och byta till att bli vassal till vem som nu invaderar dem)

Frivilliga vassaler följer inga så tydliga regler. Om någon frågar dig om du kan skydda dem beror det oftast på din "power" iförhållande till fiendens. Om du efter att ha tagit vassalen struntar i din militärstyrka är det risk för att just detta får vassalen bryta med dig; men bara om du också behandlar vassalen illa - dvs du sabbar er vänskap.

Givetvis behöver du Feudalism för att alls kunna skaffa vassaler (teknologin som även ger dig Långbågar).

Det kan vara läge techa Feudalism hyfsat snabbt; annars - beroende på bl.a. den religiösa kartan - kan du finna att alla AIs på din kontinent antingen ogillar dig eller blivit vassaler till dem som gör det, trots att dessa senare civvar kanske egentligen gillar dig.

(Med Feudalism tidigare, skulle du kunnat hinna före, och själv uppvaktat en av de civvar som inte hatar dig och få denne bli din vassal. Sånt kan mejka eller brejka ett helt spel, eftersom det ändrar maktbalansen)

Simon

Swashbuckler
CapnZapp said:
Och nästa gång du spelar på den "lite lätta" nivån därunder, regenerera om tills du får en intressant, besvärlig eller halvtaskig start.

Som ett (ytterligare) sätt att undvika de alltför snabba vinsterna eller förkrossande förlusterna vill säga.
Trevligt förslag, det tackar vi för!

Big Marco

Läskig
Om du inte orkar regenerera kan du också gå in i Editorn och modifera kartan. Vissa ser det som fusk, jag gör det inte - jag ger mig själv "lagom" fördel och inom samma ramar som att trycka X ggr på New Random Map. Ett stenbrott och en fisk är alltid bra.

Med editorn kan man fuska hur mycket man vill, men det blir bara tråkigt.

CapnZapp

Myrmidon
Den Upplyste Despoten said:
Med editorn kan man fuska hur mycket man vill, men det blir bara tråkigt.
Preach it brother.

Faktiskt häpnadsväckande hur mycket spelet står och faller med att man inte känner till hela kartan. Det har hänt mer än en gång att ett spel varit så spännande att jag inte kunnat avhålla mig från att ta en flukt i världsbyggaren.

Med enda resultatet att "men, det här vinner jag ju" och att spänningen och intresset pyser ihop fullständigt.

Så ska du följa Marcos tips: titta på skärmen på max inzooming och håll för minimappen. Det kan vara skillnaden mellan att du spelar omgången och bara "jaha, det var ju trist"... :)

(Hoppas Civ5 innehåller mer förfinade möjligheter för fuskaren inom oss alla! :gremgrin: )