Nekromanti Ang grundegenskaperna

Arntsen

Warrior
Men du skulle tåla mer stryk om du fick mer muskler och att tåla stryk är ju en del av STO:s funktion. Problemet ligger iofs i att KP inte räknas ut helt realistiskt. Sedan är det inte säkert att man går ner i vikt heller om man är kraftig innan. Tränar man upp sig rejält kan man nog väga mer då muskelvävnad är tyngre än fettvävnad.
Är det inte här FYS kommer in i bilden?

Evil Peter

Hero
Är det inte här FYS kommer in i bilden?
Men FYS ökar inte av styrketräning. Jag ser FYS som det resterande som krävs för att vara stryktålig plus att det står för all ens uthållighet osv. Tränar man kampsport med inriktning på fullkontakt är en mycket viktig del att bygga upp nog med muskler för att kunna ta emot smällar utan att det ska skada en, då man inte kan parera t ex tunga sparkar på semikontaktvis då risken för att bryta sin arm eller skada den är stor. Iofs kan man ju ge någon form av naturligt skydd mot krossattacker vid hög styrka men en större muskelmassa borde även göra att man tål mer skador också.

Arntsen

Warrior
Men rent logiskt borde, FYSiken öka, om du roar dig med att lyfta skrot. Man blir bevisligen uthålligare av träning (bättre kondition tror jag det heter, aktar mig noga för sådant). Då borde altså, FYS öka som en liten bieffekt av att STY ökas, eller?

Evil Peter

Hero
Dock ökar styrketräning inte ens kondition nämnvärt om du håller dig till rena styrkeövningar. Dessutom blir det klurigt om man ska inkludera följdökningar eftersom en hög smidighet faktiskt försämrar ens stryktålighet i verkligheten, dvs kroppen blir inte lika stark att hålla emot när man får smällar. Kompisarna som spelade bandy fick höra att de inte skulle stretcha för mycket då det ökade risken för skador på benen när de fick smällar. Jag som tränat kampsport har ju punkttränat tåligheten för att kompensera och förbättra men det gör ju väldigt få vanliga sporter.

Det hela faller lite på att systemet inte är djupt nog för att bara kunna byggas på med denna realism. Grundegenskaperna är lite för breda. Dock är det en grad av realism jag inte anser helt nödvändig trots att jag har hyfsad koll på området.