Nekromanti Ang. Illustrationer

Svalander

Warrior
Tvärgrönt

Japp. Tvärgrönt - så är det. Kollade in Jorges idag för första gången. Bläddrade och kikade på bilderna. Redan sedan Magikerns Handbok blev ditt manér en av mina personliga favoriter tillsammans med Gary Chalk och Cobbs. Att hitta ett personligt sådant är svårt idag när det mesta är bitvis väldigt strömlijeformat på marknaden.

I Jorges Bestiarium måste jag säga att jag återigen imponeras. Dels av integriteten i manéret, dels av den genomgående kontinuiteten i stämningen. Wow!

Beröm-junkies eller inte. Ett bra jobb som ger hundratals, tusentals ungdomar glädje under spelmöten och spelvärldar, fiender och hjältar lyfts fram på ett sätt som annars hade varit omöjligt... Beröm är det minsta man kan ge.

Så som man säger i majorna i götet - tvärgrönt, gubbgrönt eller fetegrönt. Kanske Tvärgubbfetegrönt. Bra jobbat i alla fall.

Bergting

Warrior
Varning - anekdot!

Fasta gager! Hehe, måste bara dela med mig av denna anekdot. Jag vet inte om Neogames har fasta gager eller inte, men det första jag gjorde till Neogames var Neotech och då fick jag som förslag att jag kunde få betalt i tre stycken Neotech böcker. Okej, CJ, det här var på den gamla goda (?) tiden så vi glömmer det eller hur ;-). Fast mitt allra första jobb till Target var ännu roligare. De glömde helt enkelt bort att betala och som plåster på såren fick jag illustrera SVOT boken. Så pengar är inte alltid det viktigaste.Generellt i branschen spelar det ingen roll om du är känd eller inte, fast det är lättare att FÅ jobb om folk vet vem man är. Betalningen brukar vara densamma. Ekvationen blir sålunda att ju mer känd du är, desto mer välbetalda jobb kan du få. De stora grabbarna på Wizards, Steve Jackson Games och alla de andra har alla fastpris.Peter

Big Marco

Läskig
Re: Varning - Oseriöst!

då fick jag som förslag att jag kunde få betalt i tre stycken Neotech böcker

Nå, Peter, vad säger du? Jag lovar att vi kan dubbla! Du kan få sex Eon II idag! 100% upp i antal, och en jävla massa % extra sidor PER BOK?! Låter det som en plan? Accepterar du nu, direkt eller genast?! ,-)

Som en bonus så brinner de längre än N1:orna så man kan hålla sig varm länge i vinterkylan iaf. =)

Rosen

Myrmidon
Re: Varning - en till

Fast mitt allra första jobb till Target var ännu roligare. De glömde helt enkelt bort att betala

Mikael Bergkvist, brorsa till en Tellus-konstruktör och upphovsman till namnet 'Sverox', är en fena på att kläcka ur sig oförglömliga citat. En av mina favoriter:

"Hur snabba är Target på att betala?"
"Det beror på hur snabb man är på att hota dem med kronofogden."

--
Åke

Bergting

Warrior
Re: Varning - Oseriöst!

Sex stycken Eon 2? Hmm.... (snabbräknar)... Med rak inflation så tror jag faktiskt det är en bra deal! Jag ska tänka över detta i kväll och räkna på det. Det var ju ändå nåt speciellt med papperskvalitén i N1.;-)P

Bergting

Warrior
Re: Tvärgrönt

Tjena, och tack för allt berömmet! Det är alltid trevligt.Peter

ro83rt

Swordsman
Re: Varning - anekdot!

Tre böcker...fick du välja själv vilka? Nåväl, min tanke med min ganska klumpigt ställda fråga, brukar vara en sak mellan kund och illustratören, var att om man vill hålla en hög standard på sina produkter så måste man vara beredd att betala för den. Med illustrationenrna så förmedlar man en direkt bild av den värld man vill sälja. Har man hittat en illustratör som kan visualisera den borde man göra mer för att hålla en bra relation med den personen. Det kan vara värt att betala lite extra speciellt med tanke på att rollspelsbranschen har ett rykte att inte betala så bra och ofta /images/icons/wink.gif

För mig är MiG lite av synonym med Eon och jag tror att många håller med mig. Jag tror också att det vore ett misstag av Neogames att släppa MiG. Å andra sidan vet jag inte ett skvatt om bakgrunden till osämjan, om det finns någon, så jag kanske inte borde uttala mig. /images/icons/tonguea.gif

Robban

Ezping Orm

Hero
Hurra för Bergting!

Hur kommer det sig att du inte ritar för Neogames??

Personligen så tycker jag att dina bilder i Jarla var jävligt bra, särskilt sättet du skildrade tirak-tvillingarna på. Efter att ha läst Jorges Bestiarium upptäckte jag hur otroligt viktigt det är med bra stämmning i bilderna, något som du lyckas med utmärkt. Och det är där som Neogames borde skärpa sig, deras moduler börjar kännas lite trista, alltid samma layout och nästan aldrig några stämmningsskapande illustrationer.

Jag hoppas att Alf Svensson visar sig vara det jag hoppas på..

MiG

Veteran
Hej Peter. Vill bara säga att: Nej, alla illustratörer är inte beröm-junkies...