Nekromanti Ang. pansar

nomardiculdacar

Warrior
En sak som inte så många tänker på är att pansar blir rätt illa åtgångna under strid. Exempel: Om Riddar Ben Trovato hugger ner Gråtrollshövdingen (eller vad de nu har för ledare) Urk Den Illaluktande med en fullträff i magen är nog hans pansar rätt så trasigt, så Riddar Bens planer på att sälja det finfina pansare går nog i stöpet när det bara är några slamsor kvar. Så här kan det låta när vi spelar:SL: Bra gjort! En hord äckliga troll mindre i världen!Spelare: Finns det någon chans att hitta ett pansar som inte är helt sönderhackat?SL: Få se... Nä.Spelare: Som vanligt då.*suck*Väldigt realistiskt, men ganska jobbigt!

Legioth

Swordsman
En sak man skall tänka på är att om man har detaljerad strid (= använder kroppsdelar) så skadas inte alla rustningsdelar lika mycket.
Men det skulle vara intressant med regler för hur skadade rustningarna blir, men det hör kanske mer till t.ex. eon, där realismen är mycket viktigare än i DoD. . .

En annan sak vi i vår spelgrupp funderat på är att om man slår en perfekt träff i DoD 4 så blir det maximal skada och ingen rustning hjälper.
Där är vi inte riktigt överens, vissa påstår att ingen rustning hjälper eftersom man råkar träffa på ett ställe där rustningen inte täcker. Men om man får en tvåhandshammare i magen, var kan den träffa där rustningen inte skyddar??? Att en dolk kan glida genom en liten springa i rustningen, t.ex. där hjälmen möter harnesket, det förstår jag, men inte en tvåhansdhammare, som har en ganska stor yta som slaget fördelas på.

Hur rustningen skadas beror ju också på hurudan rustning det är och hurudant vapen man slagit med. Smäller du in ett tvåhandssvär i räfflad metall blir det ett djupt hack, och antagligen en öppning i rustningen, medan en tvåhansdhammare entagligen bara bucklar in rustningen lite, så att man sedan ganska enkelt kan hamra ut den igen.

Sodivra

Champion
En annan sak att tänka på om man vill ha realistiska rustningsregler är att rustningar inte passar så bra att ta från andra -Dom sitter inte rätt helt enkelt.
Och att det inte är poppis att gå runt med rustning på sta'n..
Och att man kan slica genom rustning utan att slå ett perfekt slag. (I verkligheten då)

Berserk

Warrior
Pansarfrågor

Som med vapentekniken Dödande anfall behöver ju inte perfekt träff vara fråga om att rustning inte skyddar alls, men man kan träffa på ett skörare ställe på kroppen, där skadan utan rustning vore enorm. Men detta är en tolkningsfråga, som det mesta.

Vi har i vilket fall som helst infört regler som säger att en smed inte köper andra smeders verk till mer än kanske 1/10 av värdet. Iaf inte "vanliga" saker. Annat är det med mästersmidda och på annat sätt speciella saker. Detta förhindrar att Rp:na sticker ut på vägarna och har ihjäl förbipasserande för att sälja deras saker. Det lönar sig helt enkelt inte så bra. Och det är svårt att hitta folk som vill köpa hjälmar där levrat blod ingår i priset. /images/icons/wink.gif

En annan aspekt av det hela är huruvida ens egen rustning kan behöva repareras efter lite stridande. Åtm. läder kan bli illa åtgånget, tänker jag mig. Ringbrynja kankse håller lite mera. Har någon regler för detta, som de kör med?

/Berserk

Sodivra

Champion
Re: Pansarfrågor

Vi har i vilket fall som helst infört regler som säger att en smed inte köper andra smeders verk till mer än kanske 1/10 av värdet. Iaf inte "vanliga" saker. Annat är det med mästersmidda och på annat sätt speciella saker. Detta förhindrar att Rp:na sticker ut på vägarna och har ihjäl förbipasserande för att sälja deras saker. Det lönar sig helt enkelt inte så bra. Och det är svårt att hitta folk som vill köpa hjälmar där levrat blod ingår i priset.

Mig veterligen så var det lite ovanligt att köpa färdiga rustningar och vapen under medeltiden -Man beställde dom istället. Så därför slängs sånt här på överskottslagret tills någon sugen person med passande mått kommer förbi. Nu är ju det här fantasy och inte verklighet, men om man vill ha en mer realistisk syn på rustningar så..

En annan aspekt av det hela är huruvida ens egen rustning kan behöva repareras efter lite stridande. Åtm. läder kan bli illa åtgånget, tänker jag mig. Ringbrynja kankse håller lite mera. Har någon regler för detta, som de kör med?

Detta låter ju som rutinsyssla, och kanske är lite onödigt att ha regler för? Ungefär som regler för att gå på toaletten.. /images/icons/wink.gif
Nä, låt spelarna bara säga "Jag går över min rustning", och om du inte har tid för det så får dom lite minus.. Ojdå, nu blev det ju regler ändå../images/icons/blush.gif

Berserk

Warrior
Re: Pansarfrågor

Detta låter ju som rutinsyssla, och kanske är lite onödigt att ha regler för? Ungefär som regler för att gå på toaletten.

Ja, det har du nog rätt i, men jag tänkte ändå att mer omfattande skador kanske inte är så lätta att reparera själv, speciellt om man saknar hantverkskunskapen. Om man får an massiv Kp-skada som kanske gör ett stort hål i harnesket kanske man behöver föra det hela till en smed/skräddare för att repareras innan det kan användas igen..? Undrade om någon har regler för hur man avgör när detta sker.

Mig veterligen så var det lite ovanligt att köpa färdiga rustningar och vapen under medeltiden -Man beställde dom istället. Så därför slängs sånt här på överskottslagret tills någon sugen person med passande mått kommer förbi. Nu är ju det här fantasy och inte verklighet, men om man vill ha en mer realistisk syn på rustningar så..

Svärd, hjälmar och dylika "småsaker" kanske smeden ändå har på lager och ett svärd är ändå jämförelsevis dyrbart. Men det är klart att smeden inte sitter inne med 20 ringbrynjor av olika storlekar hela tiden. /images/icons/crazy.gif