Nekromanti Anime från de senaste åren + superawesome äldre?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
När wilper frågade efter tips på animeserier i småpraten häromveckan så insåg jag att jag inte sett någonting alls från typ 2008 eller senare. Något bra borde det ju ha kommit.

Vad har du sett? Vem skulle du rekommendera det till (om du skulle rekommendera det alls)?

På Trobergs förfrågan så välkomnas även äldre serier ni verkligen vill rekommendera. Presentera gärna några valda favoriter med ett par ord om vad som gör dem bra!

Troberg

Sinister eater
Re: Anime från de senaste åren?

DeBracy said:
När wilper frågade efter tips på animeserier i småpraten häromveckan så insåg jag att jag inte sett någonting alls från typ 2008 eller senare. Något bra borde det ju ha kommit.

Vad har du sett? Vem skulle du rekommendera det till (om du skulle rekommendera det alls)?
Skulle vi inte kunna utöka frågan och få rekommendationer på anime överlag (med årtal), och därmed öka värdet på tråden ytterligare?

Jag sitter i samma sits som du, men har säkert luckor i mitt gamla tittande också.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hanasaku Iroha

Jag skulle rekommendera Hanasaku Iroha (2011) till DeBracy.

Det är en hjärtevärmande historia om Ohana som börjar jobba på sin mormors hotell när hennes mamma bestämmer sig för att rymma med pojkvännen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

DeBracy said:

Långfilmen Arrietty och lånarna från Studio Ghibli. Miyazaki håller fortfarande fanan högt.

Plotten är enkel: småfolk bor bland vanliga människor i ett hus på landet. Tonårssmåttingflickan Arrietty mognar som person i kontakten med en sjuk storfolkspojke. En vacker och intelligent film.

God45

#PrayersForBahakan

Hellsing OVA:erna är grymt bra och de senaste är de där serien verkligen glänser.

Justice league: Crisis on 2 earths är också guld om du gillar västerländsk anime.

Storuggla

Champion

Detta är en relativt intressant fråga för mig, med brasklappen att jag slutade titta på anime då jag sett allt i Patlaborväg och allt annat som gavs ut inkluderade minst en tjej som pratade i en irriterande bäbisröst. Så saker utan sådant från de senaste åren vore kul att få höra om.
För refererns kan jag meddela att jag älskade Patlabor (slice of life + absurdism + polisjätterobotar = win!), Kare Kano innan det börjades prata i bäbisröst, Maison Ikkoku och Wings of Honneamise.

Storuggla, något ska man ju störa sig på också

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Enhörning har precis börjat rota sin väg genom anime jungeln, men hon vill ändå tipsa om:

Chi's Sweet Home (2008) och uppföljaren Chi's New Address (2009), som handlar om kattungen Chi som flyttar till en ny familj.

Polar Bear's Café (2012), som handlar om ett kafe, ägt av en isbjörn, där man betjänar både djur och människor.

Båda är glada, trevliga och fulla med muntra upptåg.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag är mockså intresserad av detta! Mina preferenser: Mystik + stora robotar + cyberpunk + skräck + high concept.

Exempel: Serial Experiments LAIN, Neon Genesis Evangelion, RahXephon, Ghost in the Shell, Akira.

RasmusL

Champion

Från senare år tyckte jag Baccano! (2007-2008) var larvig men rätt intressant.

EDIT: Beskrivning: Rivaliserande mafiosofamiljer och random mördargalningar på The Flying pussyfoot, odödlighetselixir och hoppande mellan storylines spridda mellan 1711 och 1933. Och så är den kort!

Troberg said:
Skulle vi inte kunna utöka frågan och få rekommendationer på anime överlag (med årtal), och därmed öka värdet på tråden ytterligare?

Jag sitter i samma sits som du, men har säkert luckor i mitt gamla tittande också.
Om jag får välja fritt så är Akagi (från 2005 tror jag) den absoluta favoriten, men se till att du har koll på riichi mahjong innan du kollar, annars är det ganska bortkastat.

EDIT:Beskrivning: Maffiadobbel i efterkrigstidens Japan. Brutalitet, fusk och lögner på ett sätt som nästan får det att kännas rimligt.

Ymir

Liten kantbaron

Jag kollar på Ergo Proxy just nu. Den är lite pretto-seg, men annars intressant, och har det kanske snyggaste animeintrot ävårz (och väldigt lite bäbisröster).

Annars är favoriterna Neon Genesis Evangelion, Hakkenden, Bokurano, The Melancholy of Haruhi Suzumiya, Tengen Toppa Gurenn Lagann, och Code Geass. Bokurano förtjänar ett särskilt omnämnande därför att den är typ Hideaki Annos kärleksbarn med Lars Norén. Evangelion gillar jag för att det är den bästa tv-serien någonsin, Hakkenden för att den är otroligt vacker när den inte är otroligt ful, Haruhi för att den är välgjord nog att komma undan med att vara vansinnig (se 'Endless Eight'), Tengen Toppa Gurenn Lagann för att den är det mest awesome någonsin (Infinity Big Bang Stooooorm!), och Code Geass för att den har en manlig huvudperson jag diggar (vilket inte tillhör vanligheterna), och som har intressant dynamik med andra intressanta karaktärer. Also en fantasymässigt inspirerande premiss (Du kan ge vem som helst i hela världen en order som de måste följa, men bara en enda order per person), som leder till massor av angst och awesome.

Krille

Super Moderator

Just nu följer jag Girls und Panzer. I grunden är det en sport-anime, fast sporten är stridsvagnskamp istället för baseboll eller cheerleading eller ikebana eller vad nu en sport-anime vanligen handlar om. Ja, stridsvagnskamp! Som sport!

Konceptet med stridsvagnar som skolämne för tjejer var knasigt nog för att få mig att bli intresserad. Logiken bakom varför just tjejer kör stridsvagn fick mig att höja på ögonbrynen:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Lyl4UwXxTWc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Lyl4UwXxTWc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Serien visade sig ha en rätt skum humor som slog helt rätt för min del:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vPfOaxjI808"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/vPfOaxjI808" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

...och när det ryska laget drar ut i sin match, så blev jag kär:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jftmXemXzKU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/jftmXemXzKU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och nu funderar jag på om Blå Himmels regler funkar även med stridsvagnar.

Zorbeltuss

Hero

Red Garden
Nu är denna egentligen från 2006 men jag räknar med att nästan ingen har sett den, den handlar om fyra tjejer i en privat high school i New York, men Anidb beskriver den nog bättre än mig, vad kan man ogilla med den, den har inte ett högt tempo, den är mycket angstig, den inehåller skräck och även om sången som finns i serien är emotionellt rätt är den inte jättebra. Så vilka rekomenderar jag denna serie med så uppenbara brister till, jo alla, den är så sjukt bra, om man skulle ge den positiva superlativ så finns det inte tillräkligt med superlativ kvar till övriga världen sen, ja Serial Experiments Lain är bra, samma gäller Neon Genesis Evangeligion, Texhnoholyze, Blue Gender, Nana och Paradise Kiss, men de är inte nära.
Storyn är mer lik Gantz men, emotionellt är det som de tidigare serier jag nämnde.
Det finns en followup som heter Red Garden: Dead Girls men den har jag inte vågat se än.

Haiyore! Nyaruko-san (2012)
Sjukt oseriös serie om en japansk pojke som får oinbjudna gäster i form av Nyarlothep, Cthuga och Hastur, Adventures happen (TM), det är sjukt kul att se alla referenser i serien, jag såg en youtube grej med "alla" referencer från första avsnittet på ~3/4 av avsnittets längd, de överlappade inte överhuvudtaget med de referencer som jag såg vilket var fler.
För att nämna en, slå tärning, SAN loss.

/Zorbeltuss

daflum

Veteran

Till att börja med så småfuskar jag och säger Black lagoon(2006) helt klart en absolut favorit, särskilt då den lätt lämpar sig för action-rollspelare. En absolut laglös stad där ett gäng på fyra upplever diverse äventyr med en rad intressanta karaktärer. Att det är en av de få nördiga produkter jag ger feministiskt godkänt(med småfel här och där) är bara ett plus.

Mahou Shoujo Madoka Magica(2011) eller ja magic girl madoka tror jag även den kallas med är också att rekomendera. Särskilt om du har en past med Sailor Moon och liknande. Är väl ganska känd just för att den börjar som en typisk magic girl-serie och sen blir ZOOMG-LOL-DARK utan att spoila för mycket då. Välskriven med.

Även Panty Stocking och Garterbelt(2011) är något särskilt att se. Mest för sådana som undrat vad som skulle hända om man gav ett program som powerpuff-girls uppåttjack och fria tyglar att göra vad de ville.

Låt oss inte heller glömma Soul Eater från 2007 för alla dem som vill se en bra shonen-serie som inte drar ut på tiden i hundra år. Intressant värld med mera erbjuds.

God45

#PrayersForBahakan

Darker than Black. En serie om lönmördare som förlorat sina personligheter och kännslor men fått superkrafter som kommer med ett pris varje gång man använder dem. Som att behöva bryta sin egna fingrar när en person använt sin telekinesis.

Första sesongen är jättebra och handlar om vad som får människor att göra onda handlingar och om hur vi alla vill att någon annan gör de hemska dåden.

Det finns krafter men de är mer eller mindre low-key. Strider är snabba och brutala men action fyllda och mycket av dem är build-up.

Säsong 1 avslutar alla sina lösa trådar och borde vara slutet på serien.

Men tyvärr gjorde den en till säsong som plötsligt är väldigt "anime" och inte alls lika mörk och filosofisk som den första säsongen. Så mitt tips är att sluta se serien efter säsong 1.

Plus, grym intro låt :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ueDoviNB_ZM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ueDoviNB_ZM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

DeBracy

daflum said:
Även Panty Stocking och Garterbelt(2011) är något särskilt att se. Mest för sådana som undrat vad som skulle hända om man gav ett program som powerpuff-girls uppåttjack och fria tyglar att göra vad de ville.
Ja just, den har jag ju sett! GnomviD tipsade om den. Din beskrivning är spot-on.

DeBracy

Troberg said:

Jovars, det är väl bara att köra på.

God45

#PrayersForBahakan

Alla har säkert redan sett Witch hunter robin men om du inte gjort det är det en serie om en paramilitär organisation som jagar häxor/telepater i Japan. Det är en serien som är uppdelad i två halvor där de första 12 avsnitten är helt fristående och de följande 12 är bara meta-plot.

Det är en grym serie som gör hela "Är det rätt att kontrollera potentiellt farliga individer för att skydda allmänheten? Hur långt kan vi gå innan vi blir mosnter?" frågeställningen bättre än många andra.

Unfair

Hero

Kara no Kyoukai (2007-2009) - 7 filmer, tänk dig det som en serie typ, förvirrande ordning (jag föredrar release ordningen men vissa gillar att se dem i händelse ordning) men hög kvalité. Kan dock vara otroligt dyrt och jobbigt att komma över en fysisk kopia men digital bör inte vara något problem. Mystisk och lagom förvirrande.

King of Thorn (2009) - En film, ingen serie. Jag gillade den, lagom stor mindtwist och om man gillar sådant så rekommenderar jag även att läsa mangan då den har annat slut och twist.

Sky Crawlers (2008) - Otroligt snygg film om propellerplansstrid. Inte så hög i tempot som många andra anime filmer och serier men trevlig. Något för Krille?

Mawaru Penguin Drum, Madoka Magica, Mirai Nikki, Angel Beats! (2010-2012) - mysiga och lagom halv seriösa serier.

För mer information om någon enskild av dessa så fråga bara, kan säkert skriva en full spoilerfri recension ifall någon verkligen vill läsa.

Dessa var väll de serier jag tyckte var trevliga av de få jag sett från senare år, finns ju så många äldre serier som så att säga är säkra kort som man måste se först. ^^

Unfair

Hero

Monster förmodar jag att du sett men ifall du missat den så har du missat något, kanske inte tillräckligt actionpackad för dig nu när jag tänker efter dock. :/

Mouryou no Hako kanske? Var inte helt rätt för mig men du kanske skulle gilla den.

Argh, jag kollar för lite action är jag rädd, även om jag också gillar stuff så som "Mystik + stora robotar + ..."

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

unfair said:
Monster förmodar jag att du sett men ifall du missat den så har du missat något, kanske inte tillräckligt actionpackad för dig nu när jag tänker efter dock. :/

Mouryou no Hako kanske? Var inte helt rätt för mig men du kanske skulle gilla den.

Argh, jag kollar för lite action är jag rädd, även om jag också gillar stuff så som "Mystik + stora robotar + ..."
Just i anime är action egentligen inte så superviktigt. High concept är viktigare; det coola i Evangelion är ju metaplotten med änglarna och "vad saker egentligen är" och så. LAIN är hellet inte sådär jätte-actionfylld.

Jag har funderat på att kolla in den där Persona-spinoffen; jag gillar ju (men har spelat väldigt lite av) Personaspelen till Playstation.