Nekromanti Anime från de senaste åren + superawesome äldre?

Jarl

Hero
Re: Anime från de senaste åren?

God45 said:
Alla har säkert redan sett Witch hunter robin men om du inte gjort det är det en serie om en paramilitär organisation som jagar häxor/telepater i Japan. Det är en serien som är uppdelad i två halvor där de första 12 avsnitten är helt fristående och de följande 12 är bara meta-plot.

Det är en grym serie som gör hela "Är det rätt att kontrollera potentiellt farliga individer för att skydda allmänheten? Hur långt kan vi gå innan vi blir mosnter?" frågeställningen bättre än många andra.
Efter det här ska jag inte säga mer för att inte deraila denna fina tråd, men: GAAAAAHHHH vilken pissig serie det är!!!

:gremsmile: Carry on.

God45

#PrayersForBahakan

Jarl said:
God45 said:
Alla har säkert redan sett Witch hunter robin men om du inte gjort det är det en serie om en paramilitär organisation som jagar häxor/telepater i Japan. Det är en serien som är uppdelad i två halvor där de första 12 avsnitten är helt fristående och de följande 12 är bara meta-plot.

Det är en grym serie som gör hela "Är det rätt att kontrollera potentiellt farliga individer för att skydda allmänheten? Hur långt kan vi gå innan vi blir mosnter?" frågeställningen bättre än många andra.
Efter det här ska jag inte säga mer för att inte deraila denna fina tråd, men: GAAAAAHHHH vilken pissig serie det är!!!

:gremsmile: Carry on.

Disclaimer: Witch hunter robin är en sådan där serie man antingen älskar eller hatar. Den är dessutom vädigt, väldigt långsam. Det tar 12 avsnitt innan någonting börjar hända.

Med det sagt... Jag har rätt och Jarl har fel. :gremwink:

Unfair

Hero

DeBracy said:
Troberg said:
Skulle vi inte kunna utöka frågan och få rekommendationer på anime överlag (med årtal), och därmed öka värdet på tråden ytterligare?

Jag sitter i samma sits som du, men har säkert luckor i mitt gamla tittande också.
Jovars, det är väl bara att köra på.
Då ska jag inte som det är så lätt att göra skriva ett tusen rekommendationer utan bara lite smått tipsa om den lilla mycket unika och underbara serien FLCL. För alla som sett Panty Stocking & Garterbelt så kan ni veta att detta är från samma folk.

Max Raven

T12-kultist
Har inte sett så mycket på sistone som jag brukade, och det har varit mycket gamla grejer på senare tid (Gundam och annat). Jag är lite all-ätare, så jag är inte super-fast inom någon genre - magical girl är väl en av dem jag aldrig sett på, men i övrigt har det varit shounen (One Piece är awesome), shoujo (Lovely Complex) och en del annat däremellan. Så lite som min filmsmak, förutom att jag i regel undviker romantiska komedier med vanlig film. På rak arm tänker jag på först på bland de som nämnts: Haruhi Suzumiya (där jag iofs bara sett första säsongen) och Lånaren Arietty (som är helt okej).

Utöver de:
Tiger & Bunny
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TNsywu4fhXs "></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/TNsywu4fhXs " type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Tänk dig en värld där superhjältar finns. Kallade Next eftersom, ja, supermänniskor behöver alltid nya namn. De utför hjältedåd på TV och sponsras av företag. Premissen låter lite konstig kanske, men serien har trevlig karaktärer och en bra handling överlag. En stor fördel ur mitt perspektiv är att en av huvudpersonerna är en garvad veteran (och pappa) - vilket ger serien lite extra charm.

Ack ja, ens popularitet dalar snabbt...

Kokoro Connect

Plötsligt en dag börjar eleverna i tidningsklubben byta kroppar med varandra. Därifrån så tar vi en resa in i karaktärernas förflutna och inre samtidigt som de försöker undvika att bli upptäckta eller tagna för galningar. Inte fullt så mörk som den låter, eller kanske mörkare än den låter. 13 avsnitt från början, 4 till ska visst ha släppts.

Givetvis tycker jag att jag bör nämna Sayonara Zetsubou Sensei
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4kXoe17XJRA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/4kXoe17XJRA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Första serien släpptes 2007, men resten är lite senare. Det är i huvudsakligen en humorserie, med lite (betoning på lite) story inslängt här och var. I korthet är Zetsubou-sensei (Magister Förtvivlan) en lärare och en väldigt förtvivlad person, även om en del omständigheter är ganska förståeliga:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BB7o8x0wPhs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BB7o8x0wPhs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Det händer mig med...

Kanske?
Har även hört om From up on Poppy Hill som är senaste Ghibli-filmen. 50-tal och lite mer vardagsnära än Ghibli varit på ett tag. Verkar lovande, Ghibli-filmerna med mer vardagliga berättelser (Only Yesterday, Whispers of the Heart) är bland mina absoluta favoriter. Har inte sett den än dock.

Another kom ut förra året och är en skräck-serie (eller iaf övernaturliga-grejer-serie). Jag gillar en del sånt här, men det är svårt att veta utan att ha sett lite. Älskade Ghost Hunt(2007, men bra) men tyckte Jigoku Shoujo (Hell Girl) blev trist efter några avsnitt.

En ny animering av Jojo's Bizarre Adventure är också igång. För de av er som minns OAVn (som jag inte sett) så är det här från typ början av mangan. Awesome och konstig manga. Borde inte vara en besvikelse:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UqFvrjhbO8c"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/UqFvrjhbO8c" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Max Raven

T12-kultist
Men vad nu? Jag glömde en av de viktigaste serierna?

Legend of Galactic Heroes

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/KRtYuG6MgX8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/KRtYuG6MgX8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
En 110 episoder lång OAV-serie. Exklusive filmer, OAV-prequels etc (som också är awesome, vad jag har sett).

I en fjärran framtid har det Galaktiska Imperiet och De Fria Planeternas Allians slagits i ett galaktiskt krig. Det är nu allting vänder... På Imperiets sida har två unga genier gjort entré - Reinhard von Müsel och Siegfried Kircheis. I Alliansen har å sin sida Yang Wen-li, en latmask som hellre vill studera historia men gick med i militären för att få sina studier betalda. På båda sidor finns många hjältar och skurkar. Hur kommer kriget sluta?

Brukar beskrivas som romansen om de tre kungadömena i rymden, vilket stämmer i avseende på gott om militärer, stort persongalleri och strider. Inga mechas, vilket är en pluspoäng för min del - fighters är lite njae de också iofs, om man ska vara hardcore, men man får ju å andra sidan Poplin:

Rymdkorv?

Troberg

Sinister eater
Noir

Jag är förvånad över att ingen nämnt Noir, en rätt mörk serie som påminner lite om Leon, men med en större mörk konspiration bakom. Blinka inte när ni ser sista avsnittet, dock, då missar ni slutet.

Krille

Super Moderator
Re: Noir

Troberg said:
Jag är förvånad över att ingen nämnt Noir, en rätt mörk serie som påminner lite om Leon, men med en större mörk konspiration bakom.
Jag tror att startinläggets fråga om "under senaste året" kan ha lite med saken att göra att en serie från 2001 inte nämnts. Och tråden har inte haft tillräckligt mycket topic creep än, eller i alla fall inte förrän nu.

daflum

Veteran

Folk verkar lite allmänt sugna på att droppa anime, ingen som vill slänga upp en tråd med allmäna anime-tips (om den inte redan finns då.

Några till som nästan når 2008 är ju annars Claymore(2007), Slutet är inte ordentligt men den har många vibbar av Berserk även om den är lite annorlunda, demonjägare jagar demoner med väldigt vackert drama, Extra kul är att kolla voice-actors då t ex en av de mer allvariga karaktärernas röstskådespelare är orginal Sailor Moon, take a shot också varje gång som de referar till DEN viktigaste händelsen i serien.

En serie jag själv aldrig orkade se klart från 2008 är ju annars Golgo 13, en kultförklarad karaktär i Japan som brukar jämnföras med herr Bond fast ja mörkare. En lönnmördarserie som är stundtals ordentligt spännande. Jag själv droppade den då jag mer och mer inser att jag har svårt för episodic-serier.

Baccano(2008) verkar också vara en överraskande favorit bland många. Det är typ en gangster/mysterie-serie med setting i 20-talet, otroligt många karaktärer och storys att hålla reda på i början men jag tror att serien sitter varmt för många just för att det är intressent att se hur allting sitter ihop i slutändan, utan att kännas särskilt forced.

chrull

Stockholm Kartell

krank said:
Jag är mockså intresserad av detta! Mina preferenser: Mystik + stora robotar + cyberpunk + skräck + high concept.

Exempel: Serial Experiments LAIN, Neon Genesis Evangelion, RahXephon, Ghost in the Shell, Akira.
Du ska nog titta på Ergo Proxy! Jag håller långsamt på att ta mig igenom den och gillar den än så länge iaf.

Mer tips på serier som någon som älskar Lain skulle gilla uppskattas förövrigt.

Krille

Super Moderator

daflum said:
Folk verkar lite allmänt sugna på att droppa anime, ingen som vill slänga upp en tråd med allmäna anime-tips (om den inte redan finns då.
Typ den här tråden? :gremgrin:

En liten personlig favorit för egen del är Planetes från ca 2003-2004. Det är en story om skrotsamlare i rymden. De har den lägsta rangen bland rymdfarare, lägst budget, och sämst rykte, men utan dem skulle det inte vara möjligt att flyga i rymden, för de samlar in allt rymdskrot som svävar omkring däruppe och utgör en fara för precis allt.

Den är en hård SF-serie - grus i rymddräkten, i rymden kan ingen höra dig skrika, newtonsk mekanik å allt sånt där.

---

Speaking of rymddräkter så har vi även Rocket Girls, som handlar om Yukari Morita, en sextonårig tjej som letar efter sin försvunna pappa på Salomon-öarna, och snudd på shanghajas av Solomon Space Association som astronaut i utbyte mot att SSA hjälper henne att leta efter pappan.

Så varför sätter man en sextonårig japansk tjej i en rymdkapsel? Det har med vikt att göra: det kostar i storleksordningen 10 000 dollar per kilo att skicka ut nån i rymden, så det är en signifikant besparing att skicka upp 45 kg skoltjej kontra 90 kg manlig testpilot. Man kan spara ännu mer om stoppar in tjejen i en pinsamt tajt biosuit. Dessutom är det ett enkelt jobb - man ska bara sitta i en stol, trycka på knappar när man blir tillsagd och rapportera vad som händer. En apa kan göra det.

Dessutom är SSA lite i kris - man måste få upp nån i rymden illa fort så att investerarna inte drar sig ur, och de stora raketerna som orkar lyfta 90 kg manlig astronaut plus 150 kg rymddräkt har en tendens att explodera på plattan. Den mindre testraketen skulle kunna komma ut i omloppsbana, om man bara hade 45 kg testpilot och 10 kg pinigt tajt rymddräkt i den. Men den ordinarie manlige testpiloten vägrar banta bort halva sin kropp och delar av hans anatomi (läs: kulorna) tål inte att mosas av 30 kPa konstant mekaniskt tryck.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Krille said:
daflum said:
Den här tråden funkar utmärkt, förutsatt att folk kan hålla sig till att tipsa om sånt de verkligen rekommenderar istället för att bara lista massor av grejer de sett utan ett ord om varför man skulle se dem, eller vilka det skulle kunna passa för.

DeBracy

unfair said:
Då ska jag inte som det är så lätt att göra skriva ett tusen rekommendationer utan bara lite smått tipsa om den lilla mycket unika och underbara serien FLCL. För alla som sett Panty Stocking & Garterbelt så kan ni veta att detta är från samma folk.
En annan serie som samma gäng har gjort är Gunbuster 2 (eller Diebuster) som den också heter. Jag gillade den grymt mycket (det fanns nån slags retroflört i designen och huvudpersonen Nono är rätt charmig), så den ledde mig till att leta reda på FLCL som jag också gillar (helgalen serie!).

Unfair

Hero
Max Raven said:
Another kom ut förra året och är en skräck-serie (eller iaf övernaturliga-grejer-serie). Jag gillar en del sånt här, men det är svårt att veta utan att ha sett lite. Älskade Ghost Hunt(2007, men bra) men tyckte Jigoku Shoujo (Hell Girl) blev trist efter några avsnitt.
Jag har själv inte sätt Another ännu men jag har däremot läst hela mangan nyligen. Ganska trevlig liten sak men inte så att jag direkt kände att jag var tvungen att se anime serien (främst för att det stora mysteriet är avslöjat för mig). Jag tror dock att den är väldigt snygg och om den är bra gjord kan fånga in en att vilja se allt på en gång, det lyckades mangan med. Jag kommer nog se den någon någon snart däremot, så kan väll återkomma om tråden fortfarande lever när det väl sker.

Jag har inte sett Ghost Hunt men jag har däremot sett första säsongen utav Jigoku Shoujo (Hell Girl). Another tyckte jag inte var så lik den som tur var för jag fastnade inte häller riktigt för Hell Girl, i början är Hell Girl som du säger väldigt trist eller upprepande men kan ändå glädja dig med att det till slut blir en mer långgående story om man fortsätter.

Unfair

Hero

DeBracy said:
Krille said:
daflum said:
Den här tråden funkar utmärkt, förutsatt att folk kan hålla sig till att tipsa om sånt de verkligen rekommenderar istället för att bara lista massor av grejer de sett utan ett ord om varför man skulle se dem, eller vilka det skulle kunna passa för.
Jag försöker värkligen, men det går sådär.

Storuggla

Champion

Okej, eftersom vi nu tipsar om äldre anime:
Lupin III - vilken som helst du hittar egentligen, men absolut Castle of Cagliostro och The Fuma Conspiracy.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jHzyjBfEyj8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/jHzyjBfEyj8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
[video:youtube]https://www.youtube.com/watch?v=9YUJGsTxXiI[/video]
Mästertjuven Lupin den Tredje rester jorden runt och stjäl saker för skojs skull med sina polare samurajen, prickskytten och ibland femme fatalen. De jagas alltid av den energiske Inspektör Zenigata ofta understödd av poliser med störtkrukor av någon underlig anledning.
Filmerna är ofta lättsamma men har sina seriösare stunder, även om det är en rätt lättsam serie.

Patlabor - min favoritserie.
Tio år in i framtiden (Jag skojar inte, det står så i introt) är världen ungefär som den är idag, men med stora robotar som man använder som byggmaskiner (man sitter i dem och använder dem ungefär som lyftkranar och gaffeltruckar). Militären använder dem också men de ser man nästan aldrig så det är byggnadsrobotarna man ser, robotarna kallas "labor" vilket ger en ledtråd om deras syfte, Patlabor är såklart "patrol labor" - det är helt vettigt på japanska.
Så nu tänker ni såklart "Jaha, en serie med stora robotar och slagsmål och pang pang"? Där har ni fel.
Patlabor handlar om polisen avdelning för laborbrott som utrustats med polislabors, och serien följer grupp 2 inom avdelningen. Grupp två är den där de skumma och underliga hamnade.
Tvserien och OAVn är slice of life, avsnitten varierar från allvarliga och dystra till lättsamma och totalt absurda (allt från ekoterrorism till alligatorer i avloppet) och fokuserar mest på gruppens försök till att ha en vettig vardag när de väntar på jobb och sen plötsligt har något fyllo snott en labor och måste stoppas eller en rånare har fått händerna på en och så blir det lite fight. Det här är jättebra. Sen kommer filmerna, och det är nu vi i USA eller europa blir förvirrade. Filmerna är nämnligen sjukt allvarliga, torra och bistra. De är kulmen av tvseriens metaplott som smygit i bakgrunden och nu ska det vara allvarliga grejer.... vilket antingen gör att man inte vill se tvserien för at tman tyckte den var trist, eller så förstår man inte filmen om man gillade tvseriens slice of life.
Men jag rekommenderar hjärtligt Patlabor (möjligtvis inte tredje filmen), om inte annat för avsnittet där mekanikerna gör kommunistuppror.

[video:youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fon-h6el1rE[/video]
[video:youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IsMTpSDAGxM[/video]

Storuggla, nu måste jag se om

Max Raven

T12-kultist
Re: Patlabor

Patlabor är en grymt bra serie. På sin tid var den också, om jag inte missminner mig, en grogrund för flera senare stora namn inom anime, t ex just Mamuro Oshii (Patlabor 2 bl a, senare GitS o s v, även om han hade verk innan).

Ordningen jag såg dem var Filmerna, första OAV-serien, TV-serien, andra OAV-serien. Den andra serien är en direkt fortsättning på TV-serien och innehåller mer metaplot, vilket var något som kom in senare i serien. Filmerna är uppföljare till TV-seriens OAV-uppföljare - då får man lite mindre dissonans i det hela, det blir en mer mjuk övergång från slice-of-life till karaktärsdrama och srs bsns. På det hela är dock filmerna kanske aningen för allvarliga jämfört med serien - man känner igen karaktärerna men det är mer allvarligt. Goto räddar dem en del - fast när de frångår Patlabor nästan helt i WXIII så är det liksom inte Patlabor längre. Needs more Goto.

Mangaskaparen till Patlabor lär f ö ha sagt vid något tillfälle att mangan handlade mer om robotorna än animen. :gremsmile:

DeBracy

Några av mina favoriter pre-2008

Det har dykt upp en del tips här som jag tycker ser riktigt coola ut, tack! Hög tid att försöka ge något tillbaka så jag ska kasta ur mig några av mina favoriter på lite senare år.

Seirei no Moribito (2007)
En bitvis rätt lågmäld fantasyserie med den spjutbärande krigaren Balsa i en av huvudrollerna (hon är ascool). På ena eller andra viset blir hon livvakt till en prins, och stor del av serien handlar just om att hålla honom vid liv. Fantasyelementet består i en ande som kan ha kraften att rädda folket från torka – en pretty big deal i ett förindustriellt samhälle. Rekommenderas till den som tycker det är trevligt med lite mer jordnära fantasy som ibland blixtrar till med schysst spjut/svärd-action.

Tengen Toppa Gurren Lagann (2007)
Något slags mellanting mellan kärleksförklaring till och parodi på mechagenren. I en vanlig mechaserie så ser man kanske två såndär OMG FUCK YEAH POWER UP!-grejer på en säsong eller så. Här kommer det två-tre på samma avsnitt ibland. Det är riktigt gonzo-episkt och jag älskar det! Mycket dravel om att slåss för det man tro på, aldrig ge upp, och sånt. Rekommenderas för dig som vill ha skratt och inte sätter det i halsen bara för att det är/blir fånigt episkt (för det blir det).

Ayakashi (2006) och Mononoke (2007)
I de här två serierna är det japanska spökhistorier som står på menyn. I den första serien är det en del olika klassiska spökhistorier som står i centrum. I den andra serien följer man medicinförsäljaren som dyker upp i sista berättelsen i första serien, en mystisk och visuellt rätt slående karaktär. Tempot i båda serierna är rätt lågt och de är väldigt stilistiskt berättade. Jag minns båda serierna som snygga och stilsäkra, och båda hade en del coola spöken/monster, och rätt tuff magi/mystik.

Mai Hime (2004-2005) och Mai Otome (2005-2006)
Två serier som handlar om tjejer med krafter och har anknytning till skolmiljö. Serierna är inte direkt länkande genom någon kontinuitet utan det är snarare så att man har ungefär samma roller i två alternativa världar. Det som gör att de här serierna sticker ut ordentligt i mitt tycke är att de är så välplanerade. Det händer saker i alla avsnitt, och handlingen rör sig framåt mot ett mål. Inget av det där fenomenet att det är 20 avsnitt upptåg och sen 4 avsnitt sammanhängande handling på slutet. Om man kan tänka sig lite fajting med extraordinära krafter, lite angstiga kids, och ovanligt gediget manusarbete så kan det här vara nåt att titta på!

Krille

Super Moderator
Highschool of the Dead (2010)

Vad får man om man tar en normal harem-manga och blandar med en zombieapokalyps? Då får man den sjukt gubbsjuka Highschool of the Dead.

HOTD har, förutom såpass mycket tuttskump och pantyshots och sexuella anspelningar att det antingen blir parodi, satir eller enerverande (eller alla tre samtidigt) och tolv av de bättre slutlåtarna i anime nånsin enligt min åsikt (en ny låt i varje avsnitt), dessutom rollspelskoppling: huvudpersonernas koncept baseras delvis på en rollspelsgrupp. Takashi, Rei och Saeko bygger på fightern; Kohta är lite mer av en ranger; Saya är den smarte, så att säga magikern utan magi; och Shizuka är helaren i gruppen.

daflum

Veteran
Krille said:
Highschool of the Dead (2010)

Vad får man om man tar en normal harem-manga och blandar med en zombieapokalyps? Då får man den sjukt gubbsjuka Highschool of the Dead.

HOTD har, förutom såpass mycket tuttskump och pantyshots och sexuella anspelningar att det antingen blir parodi, satir eller enerverande (eller alla tre samtidigt) och tolv av de bättre slutlåtarna i anime nånsin enligt min åsikt (en ny låt i varje avsnitt), dessutom rollspelskoppling: huvudpersonernas koncept baseras delvis på en rollspelsgrupp. Takashi, Rei och Saeko bygger på fightern; Kohta är lite mer av en ranger; Saya är den smarte, så att säga magikern utan magi; och Shizuka är helaren i gruppen.
Oh no you did'nt, det där kan vara en av de värsta serierna någonsin, jag gick runt kokande av vrede efter att ha sett den :gremwink: men om någon vill se en serie där det seriöst händer att en kvinna dodgar ett sniperskott i bulletime där brösten fladdrar så är det denna :gremwink:

För övrigt rekomenderar jag sidan http://www.anime-planet.com/ där man dels kan kolla efter massa anime men det roligaste är att den sammanställer hur mycket av ditt liv du ägnat åt anime. Min tragiska existens har spenderat en månad och två veckor samt en dag, enbart tittande på anime.