Inspirerat av det lilla jag sett av One-Punch Man: “The League” samlar landets alla hjältar och klassificerar dem A-E (eller S för de bästa). Grupper skickas ut för att bemöta skurkar, interdimensionella invasioner, monster från havsdjupen och galna forskares alster.
Rollpersonerna är en grupp sådana hjältar. Kanske av samma rang, kanske är en av dem mästare och resten lärjungar, kanske spelar alla en hjälte plus en sidekick åt en annan spelare. Tror alla varianterna ryms i samma spel.
Det mesta av speltiden är skolgårdsmobbning mellan A-E, romanser, vänskap och rivalitet inom och mellan grupper. Lite utredningar och meta-pusslande, men till slut brukar det leda till systemets fokus:
Shonen-strider där man skriker namnet på sina attacker, har interna monologer, flashbacks, utstår självsäkra hånskratt, håller präktiga tal och avnjuter förvånade japanska stön.
Skaparcrunch: bygg hjältens krafter själv, eller köp från lista om du är lat. Systemet har tärningspölar, men mer som markörer än något man slår.
Starka Moves förbrukar en kraftpöl med två sorters tärningar i:
Rollpersonerna är en grupp sådana hjältar. Kanske av samma rang, kanske är en av dem mästare och resten lärjungar, kanske spelar alla en hjälte plus en sidekick åt en annan spelare. Tror alla varianterna ryms i samma spel.
Det mesta av speltiden är skolgårdsmobbning mellan A-E, romanser, vänskap och rivalitet inom och mellan grupper. Lite utredningar och meta-pusslande, men till slut brukar det leda till systemets fokus:
Shonen-strider där man skriker namnet på sina attacker, har interna monologer, flashbacks, utstår självsäkra hånskratt, håller präktiga tal och avnjuter förvånade japanska stön.
Skaparcrunch: bygg hjältens krafter själv, eller köp från lista om du är lat. Systemet har tärningspölar, men mer som markörer än något man slår.
Starka Moves förbrukar en kraftpöl med två sorters tärningar i:
- Blå Focus (~mana): Du börjar striden med så många blå tärningar du köpt.
- Röd Rage (~Limit Break från FF-spelen): Du börjar utan röda och du får dem genom att ta skada eller någon trigger du valt själv: när din rival gör något imponerande, någon hånar din idol, sårar din hemliga kärlek eller förstör din frisyr.
- Attacker rullar mot passivt försvar, åverkan samlas i målets skadepöl.
- Den som blir träffad kan halvera mängden däng genom att “rulla med”, dvs offra nästa runda på att beskriva hur man slungas bakåt genom luften/skogen/höghuset eller bara säckar ihop och lider.
- Vissa starka attacker kan kräva en rundas (uppenbar) uppladdning, som går förlorad om du “rullar med”. Att avbryta andras uppladdningar är därmed taktisk motvikt till focus-fire.
- Om du valt/byggt Moves som har synergi med en kamrats får du plocka misslyckade tärningar från dennes slag och använda själv. Det kan alltså antingen gå bra eller servera för någon annan.
- Du kan alltid ta en viss (poängköpt) mängd stryk innan du går ner. En gång per kampanj kan du kassera din skadepöl, gärna under flashbacks eller brandtal om varför du kämpar. Eftersom de skador som sänkte dig också laddat upp Rage:u blir du automagiskt skitfarlig.