Det behöver det inte alls göra. I mitt fall hänger inte ens serieläsande och manga ihop. Jag läser en hel del serier, men har svårt att verkligen uppskatta de från Japan. Det är något med berättartekniken som känns lite "ur fas" för mig. Det är antagligen en vanesak.hänger rollspelare och anime samt manga ihop eller har jag bara missförstått ngt ? rent generellet sett alltså.
Jag vet inte vad den egentliga definitionen på populärkultur är (och om det finns någon så är den antagligen ointressant eftersom ordet betyder det som folk tror att det betyder och inget annat). Jag använder ordet för att beteckna något som i första hand är till för att underhålla, snarare än att skapa några djupa spår i samhället. Det är en väldigt flummig definition och flytande eftersom något som en gång var gjort enbart för att underhålla efter tillräckligt lång tid räknas som finkultur. Mozart skrev säkert sin musik bara för att han tyckte det var kul och för att underhålla folk, men nu för tiden ses det ändå som finkultur. (Jag slutar skriva nu eftersom jag inser att jag bara kommer att måla in mig själv i ett abstrakt hörn.)men läsa(som exemple), manga eller fantays, räknas detta till den stora pöbelns Fame Factory-tendenser? alltså skall man räkna detta till populärkultur?
Nä, det tror jag faktiskt inte att det gör. Däremot har jag märkt att inbitna tv-spelare ofta är riktiga anime-freak (och besatta av japan i allmänhet).hänger rollspelare och anime samt manga ihop eller har jag bara missförstått ngt ? rent generellet sett alltså.
Jag tror att rollspelare i högre grad än de flesta andra är kulturella utforskare. Det märks här när det kommer upp frågor om litteratur, film, musik och annan kultur. Här kan man diskutera kultur som är så smal och så pass långt ut från mainstream att man i de flesta andra sammanhang på sin höjd hade blivit 'den där underliga figuren som mumlar för sig själv om konstigheter'.Däremot är det naturligtvis många rollspelare som även är intresserade av SF, fantasy, manga, datorspel och andra populärkulturella företeelser.