Nekromanti Animerad film när den är som bäst

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Igår hyrde jag Spirited Away och vill slå ett slag för denna underbara film. Den är vacker, märklig och synnerligen sagolik. En suverän tecknad film som skiljer sig från den västerländska traditionen. Tvåtusentalets svar på Alice i Underlandet om ni så vill. Se den! Ni kommer inte att bli besvikna.

Samtidigt så efterfrågar jag härmed tips på andra, nya animerade filmer. Gärna lite annorlunda liksom ovanstående. Jag har hört talas om någon ny fransk rulle som tydligen skall vara riktigt mysig.

Puss

/Vulf

Eksem

Champion
Tja, har du väl börjat banan med Miyazaki-rullar kan du lika gärna fortsätta. Allt är bra. Jag skämtar inte. Allt är bra. Se allt han gjort. Se listan här:

IMDB

Jarl

Hero
Instämmer! [ANT]

Ja börja beta av Miyazaki-filmer, de är verkligen underbara. Mononoke Hime.... Nausicaa... lika bra att börja i början och sedan gå kronologiskt :gremsmile:. Tyvärr är det väl inte helt enkelt att få tag på Studio Ghibli-filmer i Sverige, iallafall inte på, eh, helt legala sätt.

Rosen

Myrmidon
Som Eksem sa...

Samtidigt så efterfrågar jag härmed tips på andra, nya animerade filmer. Gärna lite annorlunda liksom ovanstående.

Miyazaki och Studio Ghibli har en lång lista av filmer bakom sig, varav många håller minst lika hög klass som Spirited Away (alla hans filmer tilltalar dock inte samma smak; han har gjort allt från depressivt krigsdrama till gulliga barnfilmer).

Bland hans filmer i SA:s stil kan väl främst rekommenderas Nausicaä (hans mest storslagna film IMO), Mononoke Hime (bör fö ses av alla RQ-diggare; mer Glorantha än så är det svårt att bli) och Laputa (den mest sagolika äventyrsfilm jag sett).

--
Åke

Eksem

Champion
Re: Som Eksem sa...

"han har gjort allt från depressivt krigsdrama till gulliga barnfilmer"

Bara för att poängtera ut: Det är inte Miyazaki som gjort Grave of the Fireflies eller någon av de mest lågmälda och deprimerande historierna från Studio Ghibli (utan för det mesta deppmästaren Isao Takahata, och Yoshifumi Kondo har ju fått göra en film också). Miyazakis deppigaste är väl typ... Nausicaä, och mest lågmälda är väl Kikis Delivery Service.

Men det är klart, det är filmerna Rosen nämnde som påminner mest om Spirited Away. Men även Totoro bör nämnas i sammanhanget, fast den är mer av gullig barnfilm än de andra (men den har Neko Bus! Neko Bus!).

Eksem

Champion
Inte för att dominera tråden helt men...

Det här är antagligen den franska filmen du tänker på:

Les Triplettes de Belleville

Jag har inte sett den själv, dock, och vet ingenting alls om den, men den ser rätt ball ut.

Evil Peter

Hero
Re: Instämmer! [ANT]

Tycker själv att Mononoke Hime bara är medelmåttig men gillade verkligen Spirited Away. Den sistnämnda är dock helt klart tillräckligt bra för att jag ska vilja se resten Studio Ghibli gjort. :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Som Eksem sa...

Miyazakis deppigaste är väl typ... Nausicaä

Fast med "depressivt krigsdrama" gissar jag att Rosen avser Porco Rosso - the Crimson Pig!

kefka

Hero
Jin-Roh - the wolf brigade, är riktigt bra, känns lite som en klassisk spionrulle eller Carré roman, fast det utspelar sig nångonslags alternativ historisk värld i japan i en blanding mellan lätt sci-fi och 50-tal. Annars är Laputa och Monokohime som redan tagits upp bra.

Feliath

Swashbuckler
Cowboy Bebop

En TV-serie med vidhängande film; prisjägar- och gangsternoir i rymden, med ett soundtrack som är bättre än vad de flesta jazzartister presterar i hela sina liv. Serien är sjukt läcker, helt enkelt. Komik, action, rymdskeppsdogfights och en övergripande handling som undgår genredefinition. Se och njut.

/Feliath - ingen hade nämnt det än, och någon måste ju tjata om det