Man Mountainman
Storsvagåret
Duktigt
För att bygga vidare på Bobbys utmärkta initiativ presenterar jag härmed lite bakgrundsfakta kring ankorna:
På en ö norr om Ebhron vid namn Kamrat, som är så okänd att inte ens Carl Johan Ström känner till den, lever ankorna. Deras samhälle är en plutokratisk monarki; kungen (för närvarande en viss Kilimor Långnäbb) väljs av de äldstes råd när den gamle kungen dör. De äldste var ursprungligen stamhövdingar, men allt eftersom stamsamhället försvunnit så har de delvis bytts ut mot plutokrater av olika slag. Idag ser uppdelningen av de äldstes råd ut såhär; tio medlemmar väljs av folket bland byarna, femton kommer från plutokraternas led och deras enda merit är deras rikedom, och de sex sista är representanter för prästerskapet.
Plutokraterna är viktiga i ankornas samhälle. De utgörs i första hand av handelsfurstar, för Kamrat är en liten ö som lämpar sig illa för jordbruk. Plotokratfalangen i de äldstas råd styrs för närvarande av den mycket förmögen handelsmannen Tirion Storkvack.
Medna kungen har all verkställande makt i utrikespolitiska och militära frågor, måste han vända sig till de äldstes råd i de flesta inrikespolitiska och budgetfrågor. Domslut fattas av byäldstarna i de olika socknarna, och i städerna finns särskilda magistrater som har hand om rättegångar av ekonomisk art. Högsta dominstans i riket är kungen själv.
Den behärskande religionen på Kamrat är en ikonoklastisk Daakkult, varför ankornas konst är helt igenom nonfigurativ. Varför just ikonoklasterna fått så starkt fäste bland ankorna sägs bero på att när jargiska missionärer kom till ön, så ville ankorna inte anamma Daak på grund av att de inte kunde identifiera sig med en mänsklig gud. För att inte behöva skildra Daak som en anka, valde missionärerna den ikonoklastiska vägen.
En gång i tiden behärskade ankorna flera av öarna i arkipelagen norr om Ebhron, men Behorniterna körde ut dem för länge sedan. De flesta tog sin tillflykt till Kamrat, men resten gav sig av ut i världen. De är skickliga sjömän och ägnar sig till stor del åt handel, varför du kan finna dem över större delen av det kända Mundana. All ankisk handel är Kamratbaserad, och alla ankiska handelsmän är på något sätt knutna till de stora handelshusen i Kamrat.
Ankornas handelsskepp är små, knappast större än vanliga fiskebåtar, och smidiga. Den mesta av ankornas handle sker med Condsaber och Ebhron, av naturliga, geografiska skäl. Man kan dock hitta handelsankor ända borta i Soldarn. I den mån man finner ankor i Jargien, är det dock främst av religiösa skäl.
LYNNE
Ankor är stolta, patriotiska och svaga för smicker. De är inte öppet aggressiva, men däremot långsinta och kan gå och ruva på hämnd och smida planer länge. Ankor föredrar list framför öppet våld; inte så konstigt, med tanke på deras beklagliga fysiologi.
Ankor håller samman i vått och torrt. Det finns en enorm känsla av samhörighet bland ankor som uttrycks genom firandet av hemlandets alla seder och högtider. (Ankorna har en lång rad högtidsdagar som i stort sett är innovativa tolkningar av Daakkyrkans främsta helgdagar). En anka för alltid vad han kan för att rädda skinnet på en annan anka, om det nu inte är en rival det rör sig om.
Gentemot andra raser håller sig ankorna avvaktande. Det är bara på grund av Ebhrons nonchalans som ankorna kunnat få fortleva som ett eget rike. Ankor håller sig för sig själva om de inte kan hjälpa det, och undviker för det mesta allt annat än rent affärsmässiga kontakter med andra raser. Den största aversionen har de gentemot människor, medan de betraktar de andra raserna som närmast exotiska.
RELATIONER MED OMVÄRLDEN
Ebhron är medvetet om sin nordliga granne. Man har hittills inte vågat sig på en erövring av landet, eftersom att ankor är kända för sin envishet och sin patriotism. Om man ville ta kontroll över Kamrat skulle man i princip få nedkämpa varenda anka, och då skulle man inte längre ha så stor nytta av ön. Därför har man nu påbörjat en satsning för att inlemma Kamrat i det Ebhronitiska riket via långsam, målinriktad kanonbåtsdiplomati.
I resten av världen vet man inte särksilt mycket om ankornas ö. I de större hamnstäderna på Mundana har dock de flesta någon gång sett en anka, och har förmodligen ett och annat att säga om dom (som förmodligen är felaktigt). I resten av Mundana är ankor något som man äter, no more, no less.
För att bygga vidare på Bobbys utmärkta initiativ presenterar jag härmed lite bakgrundsfakta kring ankorna:
På en ö norr om Ebhron vid namn Kamrat, som är så okänd att inte ens Carl Johan Ström känner till den, lever ankorna. Deras samhälle är en plutokratisk monarki; kungen (för närvarande en viss Kilimor Långnäbb) väljs av de äldstes råd när den gamle kungen dör. De äldste var ursprungligen stamhövdingar, men allt eftersom stamsamhället försvunnit så har de delvis bytts ut mot plutokrater av olika slag. Idag ser uppdelningen av de äldstes råd ut såhär; tio medlemmar väljs av folket bland byarna, femton kommer från plutokraternas led och deras enda merit är deras rikedom, och de sex sista är representanter för prästerskapet.
Plutokraterna är viktiga i ankornas samhälle. De utgörs i första hand av handelsfurstar, för Kamrat är en liten ö som lämpar sig illa för jordbruk. Plotokratfalangen i de äldstas råd styrs för närvarande av den mycket förmögen handelsmannen Tirion Storkvack.
Medna kungen har all verkställande makt i utrikespolitiska och militära frågor, måste han vända sig till de äldstes råd i de flesta inrikespolitiska och budgetfrågor. Domslut fattas av byäldstarna i de olika socknarna, och i städerna finns särskilda magistrater som har hand om rättegångar av ekonomisk art. Högsta dominstans i riket är kungen själv.
Den behärskande religionen på Kamrat är en ikonoklastisk Daakkult, varför ankornas konst är helt igenom nonfigurativ. Varför just ikonoklasterna fått så starkt fäste bland ankorna sägs bero på att när jargiska missionärer kom till ön, så ville ankorna inte anamma Daak på grund av att de inte kunde identifiera sig med en mänsklig gud. För att inte behöva skildra Daak som en anka, valde missionärerna den ikonoklastiska vägen.
En gång i tiden behärskade ankorna flera av öarna i arkipelagen norr om Ebhron, men Behorniterna körde ut dem för länge sedan. De flesta tog sin tillflykt till Kamrat, men resten gav sig av ut i världen. De är skickliga sjömän och ägnar sig till stor del åt handel, varför du kan finna dem över större delen av det kända Mundana. All ankisk handel är Kamratbaserad, och alla ankiska handelsmän är på något sätt knutna till de stora handelshusen i Kamrat.
Ankornas handelsskepp är små, knappast större än vanliga fiskebåtar, och smidiga. Den mesta av ankornas handle sker med Condsaber och Ebhron, av naturliga, geografiska skäl. Man kan dock hitta handelsankor ända borta i Soldarn. I den mån man finner ankor i Jargien, är det dock främst av religiösa skäl.
LYNNE
Ankor är stolta, patriotiska och svaga för smicker. De är inte öppet aggressiva, men däremot långsinta och kan gå och ruva på hämnd och smida planer länge. Ankor föredrar list framför öppet våld; inte så konstigt, med tanke på deras beklagliga fysiologi.
Ankor håller samman i vått och torrt. Det finns en enorm känsla av samhörighet bland ankor som uttrycks genom firandet av hemlandets alla seder och högtider. (Ankorna har en lång rad högtidsdagar som i stort sett är innovativa tolkningar av Daakkyrkans främsta helgdagar). En anka för alltid vad han kan för att rädda skinnet på en annan anka, om det nu inte är en rival det rör sig om.
Gentemot andra raser håller sig ankorna avvaktande. Det är bara på grund av Ebhrons nonchalans som ankorna kunnat få fortleva som ett eget rike. Ankor håller sig för sig själva om de inte kan hjälpa det, och undviker för det mesta allt annat än rent affärsmässiga kontakter med andra raser. Den största aversionen har de gentemot människor, medan de betraktar de andra raserna som närmast exotiska.
RELATIONER MED OMVÄRLDEN
Ebhron är medvetet om sin nordliga granne. Man har hittills inte vågat sig på en erövring av landet, eftersom att ankor är kända för sin envishet och sin patriotism. Om man ville ta kontroll över Kamrat skulle man i princip få nedkämpa varenda anka, och då skulle man inte längre ha så stor nytta av ön. Därför har man nu påbörjat en satsning för att inlemma Kamrat i det Ebhronitiska riket via långsam, målinriktad kanonbåtsdiplomati.
I resten av världen vet man inte särksilt mycket om ankornas ö. I de större hamnstäderna på Mundana har dock de flesta någon gång sett en anka, och har förmodligen ett och annat att säga om dom (som förmodligen är felaktigt). I resten av Mundana är ankor något som man äter, no more, no less.