Nekromanti Ankor

M@STER

Veteran
Godkänner du kattman då? Det är ju lika mkt Svarte-Petter som ankor är Kalle Anka, råttmän är Musse Pigg, Vargmän är Den stora stygga vargen.
Kattmän, vargmän och råttmän är mer exotiska än en anka.
Många ogillar nog ankorna för att de automatiskt för tankarna till just "Kalle".

Förresten varför har ankorna gjorts lika små som dvärgar, när katter, (som är mindre), har en människas storlek som kattman?
(En faktor till att ankorna bara känns löjliga i ett rollspel?)

Och varför finns det inga talande grisar?

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Må så vara att Kalle Anka är klumpig, men stål-Kalle e inte lika klumpig...</EM>"
Inte för att jag <EM>vill</EM>, för det vill jag.. Men Stålkalle och Kalle är ju samma pers.

"<EM>...som om att det inte skulle vara omöjligt med tex. en gris, en ko, eller varför inte en tupp, som kommer vandrandes längs med stigen,</EM>"
Om man ritade tuppen som Oppfinnarjocke så skulle alla tycka den rasen var oseriös. Ko = Minotaurer? Gris = Kalydon (m. *hrm* smärre modifierad)

"<EM>Och varför finns det inga talande grisar?</EM>"
De sparade man till rollspelet Gettopigs. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som aldrig skulle slänga ut ankorna ur DoD. De hör hemma där lika mkt som i RuneQuest

M@STER

Veteran
Ko = Minotaurer? Gris = Kalydon (m. *hrm* smärre modifierad)

Jag kände på mig att någon skulle jämföra ko = Minutaur.
Men är inte tjur = Minotaur, närmare sanningen?

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~

König

Hero
Tänk dig själv att vakna till av ett kvack, och känna en dolk mot strupen innan det åter blir svart för ögonen. Den blodiga fjädern slog till igen!
Och passa dig för de bruna legionärsankorna, med scutata, gladius, kortspjut och romerskhjälm.
Eller var på din vakt då du köpslår med en vit köpmansanka.
Och glöm inte att ankorna kan quack fu!

Utveckling

För att utveckla Staffans svar något (all heder till Staffan, jag vill bara berätta hela anekdoten =). Greg Stafford lät sina kamrater namnge varsin stad i Glorantha, en av dessa (kamrater, tror till och med att det var en släkting till Greg) skulle nödvändigtvis döpa "sin" stad till Duckburg (=Ankeborg). På den vägen tyckte någon sen att man kunde ta idén ännu längre och satte in antropomorfa ankor i den nya staden. Sedemera tror jag själva staden föll bort ur världen men ankorna stannade.

/Gloria Excelsior, som överlåter åt någon som verkligen spelat i Glorantha att svara på den sista frågan.