Nekromanti Annat format än A4

Jarre

Swordsman
Jag är ganska säker på att just den funktionen var ny i 2003.
Funktionen hittas via Arkiv -> Utskriftsformat... -> Marginaler -> Sidor -> Flera sidor, och sedan välj Bokvikning. Den ska finnas i Word XP (från 2002) också...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Den ska finnas i Word XP (från 2002) också...
Office XP... *ryys* ..den versionen trodde jag inte någon använde på allvar. :gremtongue:

Jag (och de flesta jag känner) brukar betrakta Word2003 som efterföljaren till Word2000. Och i Word2000 fanns den inte.

/Mikael

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Konkreta bevis?

Jag sitter med Word 2000 (och XP :gremtongue: ) och kan säga att det inte går att göra. Det hela stoppar vid alternativet "Sidor". Finns ingenstans att välja det för mig, så jag är böjd att hålla med Oldtimer.

Jarre

Swordsman
Re: Konkreta bevis?

Humm, märkligt. Jag bad en polare som kör OfficeXP kolla upp om han hade Bokvikning under Utskriftsformat, vilket han faktiskt hade. Kanske kom den med något Service Pack?

Hur som helst så ger jag er två exempel, ett hur rutan i Word ser ut och ett på en pdf-utskrift av ett dokument som använder sig av just Bokvikning; sidorna är i nummerordning när man skriver det men kastas om vid utskriften för att passa.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Konkreta bevis?

Jag har alla Service Pack som släppts hittills till XP (i alla fall osm Windows Update säger) och jag har fortfarande ingen sådan här funktion :gremfrown:

Kanske beror på vilket XP man har, när det kom ut eller liknande. Vad vet jag?

Jarre

Swordsman
Om Service Pack

Faktum är att Microsofts Service Packs inte enbart finns till Windows XP, utan även till Office-paketet; Office 2000 och XP har tre sådana var, medan 2003 ännu bara fått ett.

Mitt sökande i ämnet har inte gett någon klarhet när Bokvikningsfunktionen infördes i Office-paketet. Det jag kan säga är bara att funktionen verkar lovande om man tänkt sig att skriva ut A5-häften utan att själv krångla med sidornas ordning.

Troberg

Sinister eater
Min gissning...

Humm, märkligt. Jag bad en polare som kör OfficeXP kolla upp om han hade Bokvikning under Utskriftsformat, vilket han faktiskt hade. Kanske kom den med något Service Pack?
Jag tror att den kan vara en funktion i skrivardrivisen som Word använder, och att Word låter bli att visa den om skrivaren saknar funktionen. Ungefär som att den inte visar färgutskrift om man har en svarvit skrivare (fast av någon skum anledning så förhandsgranskar den fortfarande i färg, trots att MS själv säger att man ska förhandsgranska utifrån skrivarens egenskaper...).

Jarre

Swordsman
Re: Min gissning... [OT]

Jag tror att den kan vara en funktion i skrivardrivisen som Word använder, och att Word låter bli att visa den om skrivaren saknar funktionen.
Det låter som en kvalificerad gissning, men hur förklarar det faktumet att jag inte ens har någon skrivare inkopplad? Har i och för sig försökt installera en gammal Canon BJC-4300 utan att lyckats något vidare, så det skulle ju i så fall kunna vara den som ligger och pysslar fram bokvikningsfunktionen.

Troberg

Sinister eater
Re: Min gissning... [OT]

Det låter som en kvalificerad gissning, men hur förklarar det faktumet att jag inte ens har någon skrivare inkopplad? Har i och för sig försökt installera en gammal Canon BJC-4300 utan att lyckats något vidare, så det skulle ju i så fall kunna vara den som ligger och pysslar fram bokvikningsfunktionen.
Du behöver bara drivisen, inte skrivaren.

Ett bra tips är förresten att kolla vilka olika drivisar som funkar för den skrivare du brukar ha. Det är inte som att varje skrivare har egna drivisar, det finns ett betydligt mindre antal varianter än vad det finns skrivare, många skrivare pratar samma språk. Det innebär att man ofta kan hitta en mer avancerad drivis till en annan skrivare som kan få ens skrivare att göra saker som den inte klarar med den drivis som är avsedd för den.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Min gissning...

Jag tror att den kan vara en funktion i skrivardrivisen som Word använder, och att Word låter bli att visa den om skrivaren saknar funktionen.
Nix, det här ligger på Page Setup inte på Print eller Printer Setup och den dialogen ser helt annorlunda ut just runt det här alternativet (två checkboxar i Word2000 och en dropdown i Word2003). Dessutom använder mitt Word2000 och mitt Word2003 samma nätverksskrivare.

Jag får väl lägga in WordXP på en virtuell PC bara för att få klarhet. :gremwink:

/Mikael