Nekromanti Annonsutbyte

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I amerikanska indierollspel förekommer det ofta reklam för andra indierollspel. Detta är naturligtvis bra för marknaden i stort, eftersom det är ett bra sätt för kunderna att få kännedom om andra spel som skulle kunna vara intressanta.

Så borde vi göra i Sverige också, eftersom det nu trots allt finns en hel del oberoende rollspelsmakare som gärna vill göra reklam för sina spel.

Till Gothcon tänker vi (Kaleidoskop) trycka upp en samlingsbok med ett antal dogmarollspel, omlayoutade för att ta lite större plats än ett A4. I den här boken kommer vi att ha plats för reklam, en del för våra egna spel och förhoppningsvis en del frö andra svenska spelskapares spel. Den plats vi vet att vi har över är 1,5 sidor, vilket innebär tre halvsidesannonser. Frågan är om det är någon spelmakare här på forumet som är intresserad av att låta sitt existerande eller kommande spel synas på den reklamplatsen? Det enda vi vill ha i utbyte är lika stor reklamplats i den annonserande spelmakarens kommande spel. (Närmare information om storlek på annonsen fås mot visat intresse.)

Jag har en generell fråga också (så att inte den här tråden flyttas till kontakt-forumet): Tror ni att det är en bra idé att ett rollspel innehåller reklam för andra rollspel? Kommer det göra att göra nya målgrupper medvetna om spelets existens, eller är Rollspelssverige så litet att alla redan känner till de spel som finns?

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Jag har en generell fråga också (så att inte den här tråden flyttas till kontakt-forumet): Tror ni att det är en bra idé att ett rollspel innehåller reklam för andra rollspel? Kommer det göra att göra nya målgrupper medvetna om spelets existens, eller är Rollspelssverige så litet att alla redan känner till de spel som finns?
Jag tror att det är riktigt bra. Jag ville ju sponsra en sida för <strike>EDoD</strike> Matiné i Supergänget, om du minns? :gremsmile: Om jag är med på detta så vill jag inte bara ha Kaleidoskops spel, utan även andras. Indiespel ska stödja varandra!

/Han som önskade att hans två rollspel var klara

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tror att det är riktigt bra. Jag ville ju sponsra en sida för EDoD Matiné i Supergänget, om du minns?
Orsaken till att det inte blev någon reklam i Supergänget var att priset redan var en bit över smärtgränsen, och ytterligare fyra sidor i färg skulle göra det ännu värre. Den här gången trycker vi i svartvitt och då är det betydligt billigare.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tycker det är rätt trevligt med de där reklamsnuttarna i de amrikanska reklamsidorna. Speciellt om de är för något man inte annars skulle träffat på.

WW hade ju det i en del av sina spel, men de var ju så inavlade att man nog kunde förutsätta att folk kände till spelet de gjorde reklam för.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag faller också in i kategorin som tycker det är både trevligt och vettigt och helt klart skulle (kommer förhoppningsvis) haka på när något börjar vara klart för släpp.

Gällande målgrupper så tror jag faktiskt att det kan göra lite skillnad. Rollspelssverige är ju faktiskt större än de få forum man hänger på. Jag har rollspelande kompisar som aldrig i livet skulle upptäcka ifall jag släppt ett spel om jag inte sa det till dem. Om de råkar bläddra i nåt nytt spel som nån annan fått med sig hem från ett konvent eller beställt nånstans... ja, då har de ju en chans i alla fall.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag faller också in i kategorin som tycker det är både trevligt och vettigt och helt klart skulle (kommer förhoppningsvis) haka på när något börjar vara klart för släpp.
Jag ser inget problem med att göra reklam för saker som ligger en bit framåt i tiden. Vi har tänkt släppa dogmamodulen på Gothcon men vi tar gärna emot annonser om vad som helst som kan tänkas släppas i år, typ. Bläck, Höstdimma?

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Jag tycker att det är en skön grej, och jag skulle gärna ställa upp på det. Jag släpper ett spel till Gothcon i år, och om ni har några annonser så kan jag ju titta på dom... Jag hade ändå tänkt länka till er på min Lulu-sida.

Det är till Staden dock, så allting är in-game. Men kan ni göra en eller ett gäng tidstypiska 1800-tal/sekelskiftesannnonser så garanterar jag nästan plats för dom, och det gäller för all of y'all indiedogs out there. Gärna mycket "Fantastisk! Dramatisk Underhållning för Hela Familjen!" och så. Om ni känner er tveksamma på er förmåga men positiva till idén så kanske jag och min typograf kan fixa något.

Jag behöver dom innan den 13:e mars isåfall.

Låter det bra så ska jag försöka prestera en annons åt er.

Johan K

Gammal & dryg
Det tycker jag låter some n alldlels utmärkt idé.
För min del så skulel jag få en channs at se vad som finns därute i rollspelsdjungelen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är trevligt att folk gillar idén, men är det någon som vill ha en annons och inte bara beundra konceptet på avstånd?

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Annonser i Nostalgi

Nu börjar arbetet med Nostalgi närma sig sitt slut, och likt Gurgeh är vi intresserade av att ha annonser av andras spel i vårt spel. Det är förmodligen halvsidor som gäller, men helsidor kan också funka. Formatet är förmodligen 6"*9". Är någon intresserad så får ni gärna skicka ett PM till mig.

Illern

koppariller
Nosen har varit full av chokladdofter så jag lyckades inte nosa rätt på det här förrän nu men jag tycker det låter som en bra idé och ger gärna någon/några lite plats när jag väl får ändan ur vagnen med TD (och kommer även vara intresserad av plats hos någon annan längre fram).