Nekromanti Annorlunda format på rollspel

Storuggla

Champion
Jag har insett att spiralbundna rollspel är sällsynta, men jag förstår inte varför. Fördelen med en spiralbunden bok är ju att man ha vilken sida som helst uppslagen utan problem, medan den normala boken försöker bläddra åt en så man måste tynga ner sidorna medan man tittar annorstädes... nej fy.
Vilka spel finns i detta ypperliga format?

Storuggla, men flyter det?

Hrimfar

Veteran
Jag tror att en anledning till att det finns så få spel av denna typ är de är extremt fula och opraktiska att ha i en bokhylla. Jag har faktiskt aldrig sett ett rollspel som är spiralinbundet.

NilsK

Ligist
Första utgåvan av sf-liret Trinity av White Wolf var spiralbundet men ett märkligt svart plastomslag. Vetefan om jag tycker det var så himla roligt grepp.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Storuggla said:
Första utgåvan av Empire of the Petal Throne var en box med en ringbunden regelbok och lite småplock.

anth

Vetefan
Jag har bara ett spel som är spiralinbundet: Tunnels & Trolls (30th Anniversery Edition)

Caligo

Swashbuckler
Storuggla said:
Jag har insett att spiralbundna rollspel är sällsynta, men jag förstår inte varför. Fördelen med en spiralbunden bok är ju att man ha vilken sida som helst uppslagen utan problem, medan den normala boken försöker bläddra åt en så man måste tynga ner sidorna medan man tittar annorstädes... nej fy.

Storuggla, men flyter det?
Om man skall få till det snyggt så kostar det en del pengar att spiralbinda - mer än häftat eller limbundet.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mitt Västmark är spiralbundet. Det är utgåvan från innan Krille började trycka det själv.

Min åsikt om spiralbundna böcker är att de är ömtåligare, och slits fortare. De gör sig dåligt i bokhyllan också, om man inte har en sådan där flashig plastrygg med tryck på ryggen och spiraler på "boksidan".

Arfert

Facit
DeBracy said:
Storuggla said:
Första utgåvan av Empire of the Petal Throne var en box med en ringbunden regelbok och lite småplock.
Var den? Min från typ 1978 eller nåt sånt är en häftad bok. Men den var inte första upplagan, iofs.. tror jag.

Ulfgeir

Swashbuckler
Två av Krilles rollspel kom i sprialbunden version.

Först Trollvinter sedan första tryckta versionen av Västmark. Västmark kom senare i en ny version med vanlig limmad rygg.

/Magnus

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hrimfar said:
Jag tror att en anledning till att det finns så få spel av denna typ är de är extremt fula och opraktiska att ha i en bokhylla.
Det går alldeles utmärkt att göra spiralbundna pärmböcker som ser snygga ut i bokhyllan.