Hej.
Jag har alltid tyckt att det är tråkigt att alla nya rollspel verka följa en i princip en identisk mall vad gäller hur man placerar de olika kapitlen i förhållande till varandra. Det första kapitlet verkar t ex alltid vara "Att skapa en rollperson" eller liknande (som föregås av "vad är rollspel"), följt av någon form av färdighetskapitel, strid, skador & läkning o s v. Jag tror att denna kronologi dels beror på att de tidigare rollspelen i princip släpptes utan någon egentlig spelvärld. Idag börjar det bli mer och mer standard med regler + spelvärld, men sättet att bygga upp rollspel på utgår från samma metodik som det alltid gjort. Det verkar vara ett tryggt sätt att sätta samman sitt rollspel helt enkelt. Få vågar verkligen sätta sig ner och omvärdera hela strukturen på hur de väljer att presentera sitt rollspel på ett unikt sätt.
Jag har experimenterat lite med en annorlunda kronologi med innehållet i mitt rollspel. Några saker som jag funderar på är:
* En nedbantad text av inledande kapitel (vad rollspel är)
Bara den allra nödvändigaste informationen kortfattat och utan exempel. Hur man egentligen spelar rollspel bör ligga någon annanstans, t ex i samband med hur man skapar/spelar scenarion/äventyr. Hur man hanterar ett äventyrs olika beståndsdelar och konstruktörens filosofi vad gäller förhållanden mellan spelare/spelledare är starkt sammankopplat med ens bild av vad rollspel är (eller bör vara) och borde därför presenteras tillsammans.
* Börja med världsbeskrivning
Världen beskrivs översiktligt först, för att sedan gå in på olika folkslag & kulturer mot slutet. På så sätt byggs en mental grund för den arketypspresentation som gör längre fram. Man får helt enkelt mer kött på benen inför regeldelen där aspekter ur spelvärlden avspeglas, istället för att "gå andra hållet".
* Ett avsnitt i inledningen som beskriver hur man navigerar i boken
Eftersom rollspelet inte är uppbyggt enligt klassisk mall så inkluderas ett avsnitt hur man navigerar sig genom boken beroende på vilket syfte man har med läsningen. En spelledare läser t ex allt i sin helhet om det är första gången han kikar på rollspelet, medan en spelare vars karaktär ska ha begränsad information om världen läser de delar som är nödvändiga för den generering av karaktären som ska göras.
Många makare har sina små finurligheter. I Västmark har Krille t ex spelvärldsinformation insprängd i samband med aktuella regelbitar (det har iofs andra också gjort) och i Khelataar har man helt byggt upp en värld och sedan skapat anpassade regler där respektive del presenteras i olika böcker.
Några tankar om detta?
Jag har alltid tyckt att det är tråkigt att alla nya rollspel verka följa en i princip en identisk mall vad gäller hur man placerar de olika kapitlen i förhållande till varandra. Det första kapitlet verkar t ex alltid vara "Att skapa en rollperson" eller liknande (som föregås av "vad är rollspel"), följt av någon form av färdighetskapitel, strid, skador & läkning o s v. Jag tror att denna kronologi dels beror på att de tidigare rollspelen i princip släpptes utan någon egentlig spelvärld. Idag börjar det bli mer och mer standard med regler + spelvärld, men sättet att bygga upp rollspel på utgår från samma metodik som det alltid gjort. Det verkar vara ett tryggt sätt att sätta samman sitt rollspel helt enkelt. Få vågar verkligen sätta sig ner och omvärdera hela strukturen på hur de väljer att presentera sitt rollspel på ett unikt sätt.
Jag har experimenterat lite med en annorlunda kronologi med innehållet i mitt rollspel. Några saker som jag funderar på är:
* En nedbantad text av inledande kapitel (vad rollspel är)
Bara den allra nödvändigaste informationen kortfattat och utan exempel. Hur man egentligen spelar rollspel bör ligga någon annanstans, t ex i samband med hur man skapar/spelar scenarion/äventyr. Hur man hanterar ett äventyrs olika beståndsdelar och konstruktörens filosofi vad gäller förhållanden mellan spelare/spelledare är starkt sammankopplat med ens bild av vad rollspel är (eller bör vara) och borde därför presenteras tillsammans.
* Börja med världsbeskrivning
Världen beskrivs översiktligt först, för att sedan gå in på olika folkslag & kulturer mot slutet. På så sätt byggs en mental grund för den arketypspresentation som gör längre fram. Man får helt enkelt mer kött på benen inför regeldelen där aspekter ur spelvärlden avspeglas, istället för att "gå andra hållet".
* Ett avsnitt i inledningen som beskriver hur man navigerar i boken
Eftersom rollspelet inte är uppbyggt enligt klassisk mall så inkluderas ett avsnitt hur man navigerar sig genom boken beroende på vilket syfte man har med läsningen. En spelledare läser t ex allt i sin helhet om det är första gången han kikar på rollspelet, medan en spelare vars karaktär ska ha begränsad information om världen läser de delar som är nödvändiga för den generering av karaktären som ska göras.
Många makare har sina små finurligheter. I Västmark har Krille t ex spelvärldsinformation insprängd i samband med aktuella regelbitar (det har iofs andra också gjort) och i Khelataar har man helt byggt upp en värld och sedan skapat anpassade regler där respektive del presenteras i olika böcker.
Några tankar om detta?