Nekromanti Annorlunda svensk film som ni vill se

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker att svensk film är otroligt tråkig när det kommer till variation. Det är mest polisfilmer, kriminaldeckare, komedier (eller med komik i botten) och stundom även någon ungdomsfilm. Det är så gjort. Så i vrållådan så började folk föreslå andra filmer.

Utvandrarna
Rännstensungar
Ronja Rövardotter och liknande Astrid Lindgren-filmer.
Såsom i himmelen
Sökarna, Snabba cash
Låt den rätte komma in, Frostbiten
Populärmusik från Vittula
Metropia, Storm
Zozo

Vad för sorts film skulle du vilja se för att utöka den svenska floran? Jag ser fram emot Drakar och Demoner-filmen, inte för att jag är något fan av Vildhjärta eller för att jag tror att den ska bli bra. Nä, jag ser fram emot den för att få en till fantasyfilm utöver alla Astrid Lindgren-produktioner. Jag hade gärna sett någon SF-rulle också, utöver Metropia.

/Han som ordnade titlarna ovan någorlunda efter genre

Mukwa

Swashbuckler
Förvisso komedi, men inte direkt svensk till formen (settingen är förstås fett svensk): Smala Sussie

Det sjunde inseglet
Det okända (Blairwitch-ripoff)
Tre solar (Rolf Lassgård bl. a, rätt kass har jag för mig)

Serier värda att se (som inte är alltför svenska)
Rapport till himlen
De drabbade
Sjätte dagen (Om ni hittar den här nånstans vill jag veta!)
----
Missade nog din riktiga fråga, men jag bjuder på ovanstående ändå :)

Filmer jag vill se:

Postapokalyps-filmer. Det skulle funka lika bra i svenskt format som hollywood eller motsvarande. Nån som vet nån?

Rickard

Urverk speldesign
De drabbade har jag varit sugen på att se, faktiskt. Bra titlar du gav (när det kommer till filmer som avviker från svenska standardfilmer). Kom å tänka på Den osynlige och miniserien Snapphanar när jag läste din uppradning. Arn borde nämnas också.

Vad skulle postapokalyps-filmen handla om? För jag antar att du har en annan idé än bara ta ett populärt svenskt rollspel och göra film om det. :gremsmile:

/Han som är nyfiken på hur miljön skulle vara men tänker sig isande kyla

Mukwa

Swashbuckler
Kom å tänka på Den osynlige och miniserien Snapphanar när jag läste din uppradning. Arn borde nämnas också.
De är också bra exempel på filmer/serier som inte är klassiskt svenska!

Vad skulle postapokalyps-filmen handla om? För jag antar att du har en annan idé än bara ta ett populärt svenskt rollspel och göra film om det.
Ja, jag tänkte inte på Mutant egentligen. Jag tänkte mest att filmer som The Road, The Postman, Book of Eli osv lika gärna skulle kunna göras i Sverige. Det vore ballt att se kända svenska byggnader stå fallfärdiga t ex. Kyla och vinter är förstås stämningsfullt, men jag ser lika gärna folk som bor vid nån liten maskäten sommarstuga nära nån halvt intorkad sjö. Jag tror att en postapokalypsfilm med fördel skulle kunna vara svenskproducerad och utspelas i Sverige utan att någon egentligen reagerar på det. Varg och björn är nog så mycket för att ge den där antisvenska wasteland-känslan. Gamla bunkrar, skyddsrum, bergrum osv finns det ju gott om också. Sen är det lite av en favoritgenre också :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tittar ju så sällan på film numera, så jag skulle vilja se mer svenska TV-serier med hög budget. Sådär i allmänhet, alltså. Äkta Människor har jag hört bra saker om.

Jag vill se serier typ Heroes/4400, Carnivale, Defying Gravity, House, Fringe, Lost Room, Burn Notice, CSI, Flash Forward...

Jag tror att de skulle funka ypperligt.

Mukwa

Swashbuckler
Jag vill se serier typ Heroes/4400, Carnivale, Defying Gravity, House, Fringe, Lost Room, Burn Notice, CSI, Flash Forward
Heroes - De drabbade
CSI - Beck
House - Skärgårdsdoktorn

(jag var åtminstone seriös med den första)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Host!? Snapphanar?

Den var ju fruktansvärt dålig, och det enda som gjorde att jag inte tyckte att jag kastat bort pengarna när jag köpte den var att jag såg den med DeBracy och vi gick MST3K på den.

Jag föreslår Göingehövdingen till de som nu nödvändigtvis vill se svenskar som skurkar i strid med danskar.

!Paxen

Swashbuckler
Mukwa said:
Jag vill se serier typ Heroes/4400, Carnivale, Defying Gravity, House, Fringe, Lost Room, Burn Notice, CSI, Flash Forward
Heroes - De drabbade
CSI - Beck
House - Skärgårdsdoktorn

(jag var åtminstone seriös med den första)
Jag kan väl hålla med om första iaf.

Beck = CSI? Inte ett dugg. Jag skulle gärna vilja se en CSI-sverige som är mer som dom brittiska, alltså mer autentisk. Jag skulle tänka mig en CSI-film också, från något högprofil-fall, typ Malexander-morden.

Och Skärgårdsdoktorn är mer Greys Anatomy, minus kvinnorna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
krank said:
Jag vill se serier typ Heroes/4400, Carnivale, Defying Gravity, House, Fringe, Lost Room, Burn Notice, CSI, Flash Forward...
Jag tror f.ö också att något i stil med Torchwood skulle kunna funka. Funkade i Wales, så...

- "CSI Cardiff, I'd like to see that, they'd be measuring the velocity of a kebab." //PC Andy

Rickard

Urverk speldesign
wilper said:
Host!? Snapphanar?

Den var ju fruktansvärt dålig,
Det handlar inte om dålig eller inte. I sådana fall hade jag inte tagit upp Storm som exempel. Det handlar om saker som avviker från svenska standardmallar och vad man skulle vilja se för typ av filmer som utökade den svenska filmfloran.

/Han som nog gärna hade sett en serie om Sverige under andra världskriget med hjältar, antihjältar och folk som försöker klara vardagen