Ja, jag förstod nog egentligen vad du menar... Här tänkte jag förklara varför jag ändå postade mitt meningslösa nitpickinlägg, trots att jag alltså anade vad du var ute efter, men jag kom inte på något klatschigt att skriva.
Till ämnet.
Överlag har jag jävligt svårt att sympatisera känslomässigt med folk som är respektlösa mot andras integritet. Detta kan ställa till lite problem för mig när jag spelar, eftersom jag har lite dåligt med distansen då. Kan få ganska mycket jobbiga känslor av olika former av maktmissbruk, övergrepp och förtryck då. Ingen distans helt enkelt. Så, ibland kan mina rollpersoner nog dela märkligt många värderingar med mig.
Av någon anledning har jag dock inte alls detta "problem" när jag spelleder (har mycket lättare att distansiera mig när jag har kontrollen). Och använder oftare än inte maktmissbruk, övergrepp och förtryck som plotdrivande apparater
När jag spelleder har jag alltså inga problem med att inkorporera "omoraliska" aktiviteter i mina scenarier, om de så skulle råka vara centrala i den kultur jag gestaltar. Dock är det viktigare för mig att mina plotelement är intressanta och avvägda mot omtanke och ansvar för spelarna än att de är "korrekta" enligt en påhittad religion, samhällsform eller whatever.
- L
Till ämnet.
Överlag har jag jävligt svårt att sympatisera känslomässigt med folk som är respektlösa mot andras integritet. Detta kan ställa till lite problem för mig när jag spelar, eftersom jag har lite dåligt med distansen då. Kan få ganska mycket jobbiga känslor av olika former av maktmissbruk, övergrepp och förtryck då. Ingen distans helt enkelt. Så, ibland kan mina rollpersoner nog dela märkligt många värderingar med mig.
Av någon anledning har jag dock inte alls detta "problem" när jag spelleder (har mycket lättare att distansiera mig när jag har kontrollen). Och använder oftare än inte maktmissbruk, övergrepp och förtryck som plotdrivande apparater
När jag spelleder har jag alltså inga problem med att inkorporera "omoraliska" aktiviteter i mina scenarier, om de så skulle råka vara centrala i den kultur jag gestaltar. Dock är det viktigare för mig att mina plotelement är intressanta och avvägda mot omtanke och ansvar för spelarna än att de är "korrekta" enligt en påhittad religion, samhällsform eller whatever.
- L