Nekromanti Anpassningsbar SL-skärm

MattiasLejbrink

Swordsman
Många i mina kretsar har talat sig varma för Savage Worlds SL-skärm som ska vara blank fast med plastfickor så man kan skapa och skapa om efter eget tycke. Nu har Onebookshelf (DriveThroughRPG/RPGNow) en egen:

http://drivethrurpg.com/product/129021/DriveThruRPG-Game-Master-Screen-portrait?src=newest

Jag är jättesugen på att ha en sådan så nu undrar jag om ni andra har några tankar kring detta? Har ni testat liknande? Verkar den bra? Prisvärd? Jag gissar att det är US Letter size och inte A4, men det stör mig inte nämnvärt.

Krille

Super Moderator
Jag har en sån.

Tekniskt sett så blir utskrifter på utsidesmotivet sällan lika bra som i tryck, och jag är nervös för att plastfickorna ska uppföra sig som plastfickor på pärmar (dvs ge upp och lossna förr eller senare, eller spricka). Den jag har är liggande, och den är okej höjd för matsalsbord.

Sen har jag kommit på mig själv att inte använda spelledarskärmar mer och mer, så jag använder den knappt alls. Jag byggde som bekant en custom-skärm av en Moleskine Japanese album till D&D5 (det är chrulls fel!), och antingen använder jag den eller den officiella D&D5-skärmen, men det är nog det enda spel där jag använder skärm numera. Men det är en annan fråga.

Harry S

Swordsman
Krille;n123331 said:
Tekniskt sett så blir utskrifter på utsidesmotivet sällan lika bra som i tryck, och jag är nervös för att plastfickorna ska uppföra sig som plastfickor på pärmar (dvs ge upp och lossna förr eller senare, eller spricka). Den jag har är liggande, och den är okej höjd för matsalsbord.
Plastfickorna ser misstänkt ömtåliga ut. Det skulle inte förvåna mig om de börjar spricka upp i kanterna och sedan går hela skärmen åt helgete. Men det är klart man har kvar skärmen och kan använda den mha klädnypor och vanliga plastfickor.

Harry S

Swordsman
Jag är annars inne på att ha en surfplatta på stativ som spelledarskärm och sedan svepa mellan tabellerna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
MattiasLejbrink;n123327 said:
Många i mina kretsar har talat sig varma för Savage Worlds SL-skärm som ska vara blank fast med plastfickor så man kan skapa och skapa om efter eget tycke. Nu har Onebookshelf (DriveThroughRPG/RPGNow) en egen:

http://drivethrurpg.com/product/129021/DriveThruRPG-Game-Master-Screen-portrait?src=newest

Jag är jättesugen på att ha en sådan så nu undrar jag om ni andra har några tankar kring detta? Har ni testat liknande? Verkar den bra? Prisvärd? Jag gissar att det är US Letter size och inte A4, men det stör mig inte nämnvärt.
Sweet! Det fanns något liknande ute för ett år eller två sedan, av en annan tillverkare, som verkade riktigt trevlig. Men den slutades visst producera innan jag han få jobb så jag kände att jag hade råd att köpa den.

Den här ska nog införskaffas!

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster;n123361 said:
Sweet! Det fanns något liknande ute för ett år eller två sedan, av en annan tillverkare, som verkade riktigt trevlig. Men den slutades visst producera innan jag han få jobb så jag kände att jag hade råd att köpa den.
Om det var den här så finns den fortfarande:

http://hammerdog.com/twgs/

JJoghans

Regelknackare
Sist jag använde skärm så hade jag ett par sådana där dokumentmappar av papp som jag satte ihop, och satte sedan fast saker på insidan m.h.a. gem och tejp. Det funkade bra, var billigt och anpassningsbart. :)

MattiasLejbrink

Swordsman
Bolongo;n123387 said:
Om det var den här så finns den fortfarande:

http://hammerdog.com/twgs/
Det är den Onebookshelf säljer, som återförsäljare!

Dazumal;n123411 said:
Sist jag använde skärm så hade jag ett par sådana där dokumentmappar av papp som jag satte ihop, och satte sedan fast saker på insidan m.h.a. gem och tejp. Det funkade bra, var billigt och anpassningsbart. :)
Ja det är helt klart ett alternativ. De två nackdelarna jag kan komma på är att bladen kan blåsa upp om man inte fäster dem med gem i alla ändar, samt att de blir mindre tåliga för kaffestänk. Inga deal-breakers egentligen. Däremot skulle jag vilja ha något rejälare än dokumentmappar, men har andra SL-skärmar som kan nyttjas för detta.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag har flera gånger byggt egna SL-skärmar. Oftast av hårdare papp från exempelvis sista kartongarket på ett A4 kollegieblock. 4st brukar vara bra. Tejpas ihop med lämplig tejp. Finns ju även tjock kartongpapp att köpa på bokhandlare. Sidan mot spelarna brukar jag klistra fast utskrivna bilder på, som ger bra inspiration till spelet. Tabeller och hjälpande regler klistras på min egen sida. Smidigt, enkelt och ändamålsenligt.

Jag gjorde en sådan här:

https://www.youtube.com/watch?v=IH1zx1Wqd5g

Köpte allt på Office Depot (gamla Svanströms). Minns inte exakt vad jag betalade, bara att det blev dyrare än jag tänkt och att det inte blev så bra. Dels blev den alldeles för hög. Inge kul att inte se de man spelar med. Jag köpte dessutom svarta pärmar, vilket gjorde att den blev lite väl mörk. Däremot gjorde jag ett par fina collage med bilder på Dragon Age the Inquisition tarot-kort, som jag lade i omslagen. Iaf ngt som blev bra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om jag skulle göra en SL-skärm baserad på pärmar så skulle nog jag välja liggande pärmar. Till exempel den här A5-pärmen. Öht tycker jag att SL-skärmar alldeles för ofta är för höga; jag är för kort för att bekvämt kunna titta upp över den, än mindre interagera meningsfullt med resten av bordet genom att sträcka mig över. Så om jag nu skulle använda skärm öht så skulle jag mer vilja ha som en kort palissad än en fet ringmur...

Har varit sugen på TWGS' småskärmar i omgångar, både "mini screen" och "landscape"...