Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå: Jag bryr mig inte nämnvärt eftersom jag inte tycker att det är så viktigt med regler. Däremot undrar jag lite varför man inte bara väljer ett enklare regelsystem om man upptäcker att det man använder är svårt/krångligt. Regler bara för reglernas skull ser jag definitivt inte poängen med; det är ju inte brädspel vi spelar, reglerna är inte huvudaktiviteten och det är inte ur dem det roliga kommer.
Nu frågar du inte mig men jag svarar ändå....
För mig är det enkelt, därför att jag vill att reglerna så inverka på spelandet och att olika utfall ska möjliggöras. Att inte kunna ha koll på allt innebär ju inte prompt att man inte gillar att det finns mycket som kan påverka olika utfall och skeenden?
Ex. just nu talar vi lite om att köra Ars Magica, en lösning jag tänker direkt där är att någon kring bordet annan än mig får ha ansvar för att ha koll på magireglerna samt reglerna för laborera fram olika saker... varför inte bara wing it? För då låter vi ju inte reglerna göra sin grej. Exempelvis när vi spelade Sagan om Ringen senast och
@Bifur s karaktär fick en avhuggen arm, mängden blödning per rond han tog innebar snabbt att det inte fanns något sätt annat än på magisk väg som den karaktären skulle överleva, det gick inte att stoppa en så allvarlig blödning så fort och karaktären dog. Att någon kring spelbordet har koll på detta innebär ju att det utfallet möjliggörs och inte att det blir en SL som ska säga du dör/du överlever. För mig är det helt klart det stora med att gå bort från att man bara höftar med reglerna och låter rule zero härska, utan istället låter det valda systemet inverka hårt och fast på fiktionen man spelar i.