Ansvarsfördelning i rollspel

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
127
Location
Fisksätra
För övrigt gillar jag hur i Suldokar’s Wake uppmanas SL till att utse en av spelarna till SL-assistent som hjälper till att hålla koll på regler och hjälper till att avgöra i kluriga regeltolkningar.
Jag har flera gånger försökt delegera ut regelavsnitt till spelarna för att slippa plugga in dem själv. De som skulle lära sig stridsreglerna kallade jag t.ex. militärattachéer. De har aldrig nappat. Vi hankar oss fram.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Jag har flera gånger försökt delegera ut regelavsnitt till spelarna för att slippa plugga in dem själv. De som skulle lära sig stridsreglerna kallade jag t.ex. militärattachéer. De har aldrig nappat. Vi hankar oss fram.
Inte ens med statusgivande titlar!?!? ;)

Jag har samma erfarenhet men vi är rätt demokratiska och lär oss regler och setting så gott vi kan. Det är en rätt grupphierarki där SL inte har något högre mandat. Förutom när det gäller spelvärld.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
När jag har spellett spel har jag alltid funnit det skönt när någon annan har bra koll på reglerna så att jag slipper. Jag tycker att dynamiken där spelledaren inte är den som har bäst koll på spelet är bra. Mindre maktkoncentration. :gremgrin: Och så kan SL fokusera på annat.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,449
Jag har flera gånger försökt delegera ut regelavsnitt till spelarna för att slippa plugga in dem själv. De som skulle lära sig stridsreglerna kallade jag t.ex. militärattachéer. De har aldrig nappat. Vi hankar oss fram.
Det kanske känns för mycket som hemläxa på nåt vis. När jag själv läser regler inför att SL:a kan jag lite få den känslan, att något som nyss var skoj blir en börda och jag blir lätt distraherad. Jag försöker träna på detta, att hålla den exekutiva förmågan i schack!

Men jag tycker det här känns rimligt, att vara en rådgivare och bollplank om t ex svårighetsgrader (DN - difficulty numbers) till SL (kallad AI i Suldokar’s):
IMG_6558.jpeg
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Eftersom jag har den läggningen, är jag i 99 fall av 100 den som har bäst koll på reglerna, oavsett om jag är spelledare eller spelare. Men senast vi spelade Daggerheart blev jag mycket positivt överraskad av att en av spelarna hade läst på om karaktärsutvecklingen :)
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
127
Location
Fisksätra
Eftersom jag har den läggningen, är jag i 99 fall av 100 den som har bäst koll på reglerna, oavsett om jag är spelledare eller spelare.
Hur reagerar du om du upptäcker att SL inte bara har dålig koll på reglerna, utan dessutom använder dem påfallande sällan? (Frågar åt en NPC.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Hur reagerar du om du upptäcker att SL inte bara har dålig koll på reglerna, utan dessutom använder dem påfallande sällan? (Frågar åt en NPC.)
Om kunskapsbristerna gör det dåligt eller tråkigt för spelarna hade jag tagit en sidlinjessnack med spelledaren. Men jag har inget emot att man skippar en massa regler och kör med rulings istället så länge det känns som hyfsat logiska rulings, oavsett om det är ett medvetet val eller för att spelledaren inte orkat lära sig reglerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,996
Location
Rissne
Hur reagerar du om du upptäcker att SL inte bara har dålig koll på reglerna, utan dessutom använder dem påfallande sällan? (Frågar åt en NPC.)
Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå: Jag bryr mig inte nämnvärt eftersom jag inte tycker att det är så viktigt med regler. Däremot undrar jag lite varför man inte bara väljer ett enklare regelsystem om man upptäcker att det man använder är svårt/krångligt. Regler bara för reglernas skull ser jag definitivt inte poängen med; det är ju inte brädspel vi spelar, reglerna är inte huvudaktiviteten och det är inte ur dem det roliga kommer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå: Jag bryr mig inte nämnvärt eftersom jag inte tycker att det är så viktigt med regler. Däremot undrar jag lite varför man inte bara väljer ett enklare regelsystem om man upptäcker att det man använder är svårt/krångligt. Regler bara för reglernas skull ser jag definitivt inte poängen med; det är ju inte brädspel vi spelar, reglerna är inte huvudaktiviteten och det är inte ur dem det roliga kommer.
Nu frågar du inte mig men jag svarar ändå.... :)

För mig är det enkelt, därför att jag vill att reglerna så inverka på spelandet och att olika utfall ska möjliggöras. Att inte kunna ha koll på allt innebär ju inte prompt att man inte gillar att det finns mycket som kan påverka olika utfall och skeenden?

Ex. just nu talar vi lite om att köra Ars Magica, en lösning jag tänker direkt där är att någon kring bordet annan än mig får ha ansvar för att ha koll på magireglerna samt reglerna för laborera fram olika saker... varför inte bara wing it? För då låter vi ju inte reglerna göra sin grej. Exempelvis när vi spelade Sagan om Ringen senast och @Bifur s karaktär fick en avhuggen arm, mängden blödning per rond han tog innebar snabbt att det inte fanns något sätt annat än på magisk väg som den karaktären skulle överleva, det gick inte att stoppa en så allvarlig blödning så fort och karaktären dog. Att någon kring spelbordet har koll på detta innebär ju att det utfallet möjliggörs och inte att det blir en SL som ska säga du dör/du överlever. För mig är det helt klart det stora med att gå bort från att man bara höftar med reglerna och låter rule zero härska, utan istället låter det valda systemet inverka hårt och fast på fiktionen man spelar i.
 
Top