Jag har inte riktigt kunnat släppa antagonistgeneratorn som jag nämnde här... När Rising med flera pratade i vrållådan om sagogeneratorer och liknande så kunde jag inte låta bli att fundera lite vidare. Ett mål att ha i bakhuvudet är alltså att avskaffa eller reducera spelledarens roll.
Jag tänker mig följande upplägg:
En databas med antagonister. Dessa är kategoriserade efter metod och miljö och är beskrivna med de för spelet relevanta egenskaperna samt har ett eget näste.
De metoder som jag kommer att tänka på är:
Våld
Osynlighet
Information
Uppvigling/agiterande
Magi – Settingspecifikt, men jag utgår från en fantasyvärld för att förenkla lite.
Miljöer tänker jag mig t.ex:
Överklass
Stad
Slum
Vildmark
Etc.
Därefter genererar man ett antal Händelser och Ledtrådar.
Vid fördefinierade punkter i spelet dras en händelse. Det kan vara vid scenskifte, stillestånd eller liknande. Händelserna genereras utifrån metod och miljö. De kan variera i hur specifika de är och vilken effekt de har.
Några exempel på händelser:
Lönnmord
Metod: Våld, Osynlighet
Miljö: Alla
Inbrott
Metod: Osynlighet, Information
Miljö: Stad, Slum, Överklass
Disinformation
Metod: Information, Osynlighet
Miljö: Stad, Slum, Överklass
Upplopp
Metod: Uppvigling, Våld
Miljö: Stad, Slum
Spår
Metod: Alla
Miljö: Alla
Vid varje av dessa händelser så finns det en chans att man vid dess slut har hittat en Ledtråd.
Ledtrådar kan hållas helt generella och man beslutar att man efter X ledtrådar har all information man behöver för att avtäcka antagonisten. En cool sak man kan blanda in i det hela om man har en separat Ledtrådshög är att man kan blanda in underhuggare. När man drar en ledtråd så kan det endera vara en Ledtråd eller en underhuggare. Underhuggaren skapar naturligtvis problem för spelargruppen enligt de förmågor/inriktningar som denne har. Efter att en underhuggare besegrats så får man dra ytterligare en ledtråd.
Man kan även använda antagonistkortet för att avtäcka information i flera steg. Till ex. så kan man efter de första tre ledtrådarna avtäcka namnet, efter ytterligare tre avtäcka typen (krigsherre, baron, nekromantiker, …). Efter ytterligare tre ledtrådar så avtäcks nästet.
Näste är egentligen ett dåligt epitet. Det kan vara den plats där slutstriden skall stå, men det kan även vara den agenda som antagonisten har eller vad som.
Sålunda; In med alla dessa i en saftig databas och tryck på generera. Kampanj.
Sedan är det upp till den spelledarlösa gruppen att knyta ihop händelserna. Efter att man besegrat lönnmördaren så drar man en ledtråd och/eller en ny händelse. Om den är Inbrott så bestämmer man att man hittar ett kodat meddelande på kroppen, men att under natten så bryter sig någon in och stjäl det innan man har hunnit koda av det. Efter att man spårat upp tjuven så drar man en underhuggare ur ledtrådshögen varpå man beslutar att denne dödar den tillfångatagna tjuven innan denne förhörts och en ny jakt påbörjas. Efter att underhuggaren har lösts så har man ledtrådar nog att avtäcka namnet på antagonisten. Efter efterforskningar rörande denne så dras en ny händelse osv.
Skall se om jag hinner knåpa ihop ett enkelt program för detta i närtid…
Men vad tror ni, kan det vara något?
Jag tänker mig följande upplägg:
En databas med antagonister. Dessa är kategoriserade efter metod och miljö och är beskrivna med de för spelet relevanta egenskaperna samt har ett eget näste.
De metoder som jag kommer att tänka på är:
Våld
Osynlighet
Information
Uppvigling/agiterande
Magi – Settingspecifikt, men jag utgår från en fantasyvärld för att förenkla lite.
Miljöer tänker jag mig t.ex:
Överklass
Stad
Slum
Vildmark
Etc.
Därefter genererar man ett antal Händelser och Ledtrådar.
Vid fördefinierade punkter i spelet dras en händelse. Det kan vara vid scenskifte, stillestånd eller liknande. Händelserna genereras utifrån metod och miljö. De kan variera i hur specifika de är och vilken effekt de har.
Några exempel på händelser:
Lönnmord
Metod: Våld, Osynlighet
Miljö: Alla
Inbrott
Metod: Osynlighet, Information
Miljö: Stad, Slum, Överklass
Disinformation
Metod: Information, Osynlighet
Miljö: Stad, Slum, Överklass
Upplopp
Metod: Uppvigling, Våld
Miljö: Stad, Slum
Spår
Metod: Alla
Miljö: Alla
Vid varje av dessa händelser så finns det en chans att man vid dess slut har hittat en Ledtråd.
Ledtrådar kan hållas helt generella och man beslutar att man efter X ledtrådar har all information man behöver för att avtäcka antagonisten. En cool sak man kan blanda in i det hela om man har en separat Ledtrådshög är att man kan blanda in underhuggare. När man drar en ledtråd så kan det endera vara en Ledtråd eller en underhuggare. Underhuggaren skapar naturligtvis problem för spelargruppen enligt de förmågor/inriktningar som denne har. Efter att en underhuggare besegrats så får man dra ytterligare en ledtråd.
Man kan även använda antagonistkortet för att avtäcka information i flera steg. Till ex. så kan man efter de första tre ledtrådarna avtäcka namnet, efter ytterligare tre avtäcka typen (krigsherre, baron, nekromantiker, …). Efter ytterligare tre ledtrådar så avtäcks nästet.
Näste är egentligen ett dåligt epitet. Det kan vara den plats där slutstriden skall stå, men det kan även vara den agenda som antagonisten har eller vad som.
Sålunda; In med alla dessa i en saftig databas och tryck på generera. Kampanj.
Sedan är det upp till den spelledarlösa gruppen att knyta ihop händelserna. Efter att man besegrat lönnmördaren så drar man en ledtråd och/eller en ny händelse. Om den är Inbrott så bestämmer man att man hittar ett kodat meddelande på kroppen, men att under natten så bryter sig någon in och stjäl det innan man har hunnit koda av det. Efter att man spårat upp tjuven så drar man en underhuggare ur ledtrådshögen varpå man beslutar att denne dödar den tillfångatagna tjuven innan denne förhörts och en ny jakt påbörjas. Efter att underhuggaren har lösts så har man ledtrådar nog att avtäcka namnet på antagonisten. Efter efterforskningar rörande denne så dras en ny händelse osv.
Skall se om jag hinner knåpa ihop ett enkelt program för detta i närtid…
Men vad tror ni, kan det vara något?