Nekromanti Antal attacker - jag har blivit Confused och Dazed

Sapient

Swashbuckler
Caligo said:
chrull said:
Som det står här så skulle jag alltså tyda reglerna som att: Flyttar trollet och slår så får man välja på ett bett eller en klo. Femfotar trollet bara, eller står still så får trollet använda 1 bett, 2 klor, och träffar båda klorna läggs dessutom skadan får Rend till på det hela. Skulle trollet däremot ha ett vapen i ena handen skulle den också få använda 1 vapenattack, 1 bett och 1 klo, men då får den minus på bettet och klon, -5 på att träffa och bara 1/2 av STR på skadan, eftersom nu är vapnet den enda primary-attacken som används, om trollet inte har imp 2WF-feats...

Samma sak gäller Hydran, den må ha 5 bett, men om den flyttar sig mer än fem fot så är det bara ett huvud som får bita...
Så här har jag fattat det också (jag har bl.a. spelat en werecrocodile som blandade vanliga vapen och naturliga vapen).
+1

Sapient

Swashbuckler
Organ said:
Detta borde väl innebära ännu en AoO, eller?

/Anders
Det kan ge AoO, men framför allt ger det combat advantage till motståndare som står adjacent, till motståndare i andra änden av rummet, till deras eventuella hirelings och till släktingar och vänner i minst tre generationer.

CapnZapp

Myrmidon
SOm jag minns det är det inte så att monstret måste välja sin vekaste attack.

Varje monstertyp har istället en primär och noll eller fler sekundära attacker. Det är den primära attacken som gäller när det inte är en full attack.

Sedan kanske det i praktiken (nästan) alltid är den vekaste, det vet jag inget om.

Att indikera (för varje monster) vilken attack som gäller var för mycket begärt back in 3E... Man kan säga mycket om 4E, men när det gäller att styra monster (som DM) är editionen en dröm i jämförelse...
2)