Nekromanti Antedeluvian

RaziD

Veteran
Joined
22 Apr 2003
Messages
3
Location
Kungshamn
Jag har läst lite här och där och letat lite passivt över vilken antedeluvian Clan Tzimisce härstammar ifrån.

Någon som vet eller rent av kan hänvisa till någon offentlig info? :gremconfused:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
De härstammar från Tzimsce, vet inte riktigt vad han heter, men han kallas för 'the Ancient' eller något. Tros vara död, men finns fakutm är under New York i en allt annat än mänsklig form.
Jag kan inte riktigt böckerna, men New York by Night ska ha en del om honom, och jag tror Nights of Prophecy, men jag äger ingendera, så...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Ingen som vet...

Rekommenderar Book of Nod och Erciyes Fragments om du är intresserad av sådant. Allt är blott och bart spekulationer. Den ortodoxa doktrinen lär oss att Kain hade tre barn: Zillah, Irad och Enoch. Sedan finns det spekulationer om två ytterligare barn som ska vara Kains direkta avkomlingar (kommer dock inte ihåg var jag har läst om det, second ed. Clanbook Assamite innehöll en annorlunda skapelseberättelse där Haqim skapade sig själv genom att döda två av Kains barn och sedan tömma sig själv på blod och vid dödens gräns dricka de dräptas blod - Ravnos (också second ed.) har en historia om hur Ravnos själv var en ur den andra generationen och att han dräptes av Ennoia som därefter kom att bilda klan Gangrel).

Man kan nog utgå från att det här är ett hett debattämne bland nodister och lärda vampyrer, så jag rekommenderar att du, om du behöver det, bildar dig en självständig och egen uppfattning.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Ingen som vet...

He, själv tycker jag det är mest intressant med själva de varierande myterna.
Vi har ju settites tillexempel. Vådå Kain? Här vare Set som var den första, och han är tamejfan äldre än ynka sextusenochnågot år.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: The Eldest

Jag har arbetat på en Vampire-genealogi på engelska länge nu. Hittils är jag klar med Cappadocians, Giovanni och Tzimisce, och tror jag fått med alla som publicerats i WWs moduler någonsin - frågan är dock om jag orkar mer. Totaaalt nördjobb.

I vilket fall får jag därför klippa in en text på engelska, trots min aversion mot icke-översatta filmtitlar och dylikt. Håll till godo.

Tzimisce/The Eldest <3> <M> :)~ -8000) Progeny of Ynosh. Sire of Kartarirya , Gallod , Andeleon , Byelobog , Yorak , Dracon and Demdemeh. Maybe Tzimisce is the one named Mekhet.
According to CbR-Tz, always "possessed a fluid nature and controlled flesh like living clay". Tzimisce cursed Nosferatu with a hideous countenance, not Caine. He also gave Toreador her legendary beauty. He ordered for Kupala to be released from the Carpathians. It is said that Samiel "killed" him but that the Antediluvian survived by re-emerging in the blood he had planted in Dracon, and back into the world as an embryo that was later put into the care of Yorak.
He faked his diablerie by Lugoj during the Anarch Revolt in 1413, although only Lambach Ruthven know for sure that he is still alive. Nevertheless, he is hiding under New York and manipulating the current events in the New World. He seems unwilling to kill Lambach – the Antediluvian have spared his life twice. [CotI,p44] [NoP] [CbR-Tz] [Clan Novel Series]

- Ymir, Woddolog
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle man kunna få läsa det du skrivit ?

Jag har arbetat på en Vampire-genealogi på engelska länge nu. Hittils är jag klar med Cappadocians, Giovanni och Tzimisce, och tror jag fått med alla som publicerats i WWs moduler någonsin - frågan är dock om jag orkar mer.

Det där verkar ju intressant ju !
Skulle man kunan få läsa det du skrivit ?
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Lambach

Det finns käller som pekar på att The Eldest även är sire till Lambach, vad tror du om det?
Visst, även en Tabak (sp?) finns nämnd som tänkbar sire, men inget är bekräftat.
Om Lambach var ett av The Eldest childes så förklarar det varför han på något sätt verkar vara "utvald" (skonad flera gånger, kommentaren i grottan där The Eldest fejkade sitt diablerie m.m.) i alla fall.

Jag ser gärna att du skickar över en kopia av vad du skrivit hittills.
voluran@hotmail.com
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lambach

Det verkar konstigt...vilka källor står det i? Allt jag läst, Children of the Inquisition inte minst, pekar på att Lambach är sirad av Tabak (är han inte det i Polidoris 'Vampyren' med?), och Tzimisce har alltid varit noga med att redogöra för sina ärkemethuselor (Gen 4:a).

Sure...jag slänger över grejerna.

- Ymir, skickar
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Re: Lambach

I CbR:Tz står det en del som pekar på det, har för mig att jag läst det i andra böcker också, men kommer inte på vilka så här på rak arm.

I din Genealogy of Tzimisce står Tabak som generation 4. Vart står det? Jag har alltid trott att han var generation 5.

Noir - Gräver upp gammal kunskap.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Källor

Där är källhänvisningar, du vet :gremwink:

Tabak <4> <M> (+1495) Sire of Lambach. Dracula diablerised him. [CotI,pp9,43] [TC2,p82]
Ta en titt i Children of the Inquisition sidorna 9 och 43 samt i Transylvania Chronicles sidan 82, alltså.

- Ymir, hänvisar
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Re: Källor

CotI säger visserligen att Tabak är Lambach sire på ett ställe, men det pekar väl aldrig ut vilken generation han är?
TC2, har jag inte här för tillfället, så den kan jag inte kika i.

Noir - Svär över att han inte alltid bär med sig sina böcker.
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
TC2

Har kikat lite i TC2 nu.
Vad som står där är att Vlad genom att begå diablerie på Tabak hamnar på samma generation som sin mästare, dvs Lambach.
Finns det några fastslagna regler för diablerie numera?
Jag och de VtM spelare i min bekantskapskrets har i alla fall alltid spelat på att man hamnar på samma generation som den man begår diablerie på om denne är av lägre sådan än en själv. Jag har dock ingen koll på om WW fastslagit några regler för vad som egentligen händer vid diablerie, men det kanske du har?
Om diablerie fungerar som jag tycker att det borde göra så kan Tabak omöjligt vara Lambach's mästare.

Noir - Lite osäker på regler.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: TC2

WW har fastslagit att diableri på en vampyr av lägre generation sänker ens egen generation ett steg, en premiss som gäller också i Transylvanian Chronicles. Om vampyren man diabliserade skulle vara av väldigt mycket lägre generation än man själv är det möjligt att man skulle kunna sänka sig mer än ett steg, men det är ingen möjlighet som beskrivs regeltekniskt, utan blott antyds. Dock finns det exempel på en som råkat ut för det, nämnligen assamiten som diabliserade Londons ärkemethuselah Mithras. Denne var praktiskt taget neonat, men fann sig plötsligt vara generation 6 med konstiga röster (Mithras?) i skallen. Han beskrivs i Children of the Night, för övrigt.

Så...nej, diableri fungerar inte som du tycker enligt WW. Tabak är Lambachs mästare. Eller var, snarare.

- Ymir, förklarar
 
Top