Nekromanti Anti-Lisch

Riktar´n

Veteran
Mutationer, förändringar på levande varelser

Angående just detta om man skulle försöka göra förändringar eller egentligen mutationer på en levande individ, alltså få en till arm eller något liknande att växa ut, skulle det inte kunna orsaka följande:

1. Smärta, kanske beror lite på hur man genom för mutationen, viserligen så skulle man med Biotropin kunna minska smärtan eller något liknande. En vandöd känner ju ingen smärta när man bygger om dess kropp, detta gör allt mycket enklare.

2. Förrviring, Skulle inte hjärnan på den som muterades få sig en rejäl knäck då den helt plötsligt får en ny del att använda, kanske blir man tokig eller liknande... och även om inget av det skulle hända hur lång tid skulle det ta att lära sig att använda den nya kroppsdelen, eftersom hjärnan inte skulle hänga med.

3.. Byggmaterialet. Biotropi stimulerar väl bara tillväxt(celldelning)(?) den kan inte skapa materialet, tex en växt tar materialet ur marken, när den blir stimulerad, jag kan inte tänka mig att en människa skulle kunna göra likadant utan eventuella mutationer tex fler kropsdelar skulle måsta tas ur kroppens egna massa tex fettvävnader eller maginnehåll vilket skulle göra mutationer antingen mycket långsamma och tidskrävande elle rockså livsfarliga eftersom materialet hela tiden skulle behöva tas någonstans ifrån, och när inte fettvävnad längre finns att till få kanske biotropin skulle börja ta muskelvävnad tex hjärtat eller liknande, ganska farligt.
Här har du en fördel med Vandöda här syr du bra på materialet du ska använda.

4. Bi(o)effekter. Ífall att man inte går på det tidigare utan antar att Biotropi kan skapa sin egen massa, då skulle man kunna anta att biotropin är något en något lite mer livfylld aspekt än Nekrotopi och därför lite mera svår kontrollerad, kanske kan man tänka sig att spekten löper lite granna amok när den väl är inne i kroppen vilket skulle göra den ganska så farlig att använda. Kanske förstorar del lite olika organ, hjärta, lever, njurar eller något annat kul...

Men i övrigt så skulle man nästan kunna göra det mesta möjliga med muskler, tex förstora muskler hos soffligare om än det skulle gå sakta skulle det kunna vara effektiv tänker själva att istället för den dagliga träningen bara vifta lite granna med händerna och fortfarande öka sin egen muskel massa.

Kanske är jag helt ute och cyklar här vid datorn, men det är några av mina tankar, kring Mutationer och liknande.

Regmolar

Swashbuckler
Jag skulle vilja hänvisa till alla mina tidigare kommentarer om nekromantiker och de hypotetiska biomantikerna samt en del av det som Eon säger sig stå för, i dett fall synen på ondskan. Ondska och godhet är subjektiva saker, som bedöms utefter din egen moraliska ståndpunkt.

En lisch är inte per defintion ond, även om de flesta människor skulle uppfatta en person som offrar tolv själar för att vinna kraft som ond (vilket av denna anledning även borde ingå i biolischritualen). Man kan dock lika gärna offra demoner, ulvar, seriemördare, andar, tiraker, grottroll och dylika mer eller mindre "onda" och omänskliga varelser som spädbarn och jungfrur. Att sedan ha förutfattade fördomar om nekromantiker (som ju förmodligen utgör den övervägande majoriteten av alla would-be-lischer) i allmänhet är något jag tycker borde överlåtas åt Mundanas befolkning. Vad som krävs av biolischen och hur den fungerar har jag spånat om i tidigare meddelanden och orkar inte dra det igen, så det blir upp till var och en att studera enligt intresse.

Kort sagt: Lischen och dess biotropiska motpol ska vara neutrala, även om man måste göra oerhörda offer som i många fall skulle ge en "ond"-stämpel för att uppnå någon av dem. Det finns vad jag vet en omnämnd lisch i Eon-loren, och han är politisk idealist.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Mutationer, förändringar på levande varelser

Ungefär såhär skulle min version av de biotropiska konstrukterna (dvs. mutanterna) verka.

En mutant skapas genom att man i sitt laboratorium fördriver en levande varelses själ, medan kroppen hålls vid liv medelst alkemi. Därefter behandlas kroppen alkemiskt för att kunna ta emot den magiska energin på bästa sätt, och sedan injicerar man eller opererar in de nödvändiga filamenten (i de fall då kongelerade sådana används) på för mutationen lämpliga platser (vilka behandlades i steget innan), och aktiverar sedan processen.

Alkemi tar som bekant lång tid, och ifall man använder den en version av det modifierade alkemisystemet som anpassats för biomantin kan även massbortfallet förhindras genom tillförsel av passande organiskt material samt nödvändig biotropi.

Resultatet blir en fysiskt förändrad, själlös varelse som genom biotropin bundits till sin mästare, en "mutant". Den har precis som vandöda relativt psyke då den saknar själ, den är nästintill lika lojal och de svagheter levande har gentemot vandöda (dvs. att de kan få Smärta, Blodförlust och organskador) kompenseras genom regenerationsförmåga, ökad tålighet och smärtresistans samt möjligheten att i efterhand modifiera organismen (extrema skapelser förhindras här av att för många efterhandsmodifikationer leder till instabilitet i organismen, vilket kan ge upphov till t.ex. okontrollerade efterhandsmutationer, degenerering, vävnadsdöd och galenskap).

Utifrån detta system blir resultatet på de olika punkterna följande

1. Mutanten är under processen i en slags dvala, där den endast hålls vid liv av alkemiska processer och ett tillflöde av biotropin. Skulle den råka vakna rekommenderas metallfängsel och/eller kraftiga läderremmar (vilket även är fallet med vandöda).

2. Under processen förändras hjärnan för att kunna behandla de nya mutationerna.

3. Om mutationen är så pass omständig att det gamla materialet inte räcker till kan man som sagt tillföra nytt organiskt material, alternativt genom att helt enkelt sy på en kroppsdel och tvinga den förenas med kroppen (båda är dock tämligen komplicerade processer) eller helt enkelt låta processen ta mycket lång tid och kraftigt sondmata mutanten under tiden.

4. Detta inräknas i fummeltabellen men kan även vara resultatet av alltför mycket efterhandsmodifierande på en mutant. I andra fall gäller att ha preparerat reaktantpunkterna alkemiskt innan mutationsprocessen inleds samt att ha god kunskap i ämnet. Färdigheten Anatomi är ett måste.

(5). Att modifiera en redan levande varelse är oerhört riskabelt och kräver ypperlig skicklighet och yttersta försiktighet. Om det lyckas är dock resultatet vida överlägset det som kan uppnås på naturlig väg.

Slutligen: Tack för detta meddelande, du gav mig just den inspiration jag behövde för att få ned idéerna på pränt. Ser fram emot eventuella vidare betänkanden inom ämnet :gremwink:

Lät jag väldigt byråkratisk får jag ursäkta, det blir så när jag skriver objektivt om magi...

nordan

Swordsman

Utmärkt idé!

Frågan som dyker upp här är, hur fungerar det med helgat/vanhelgat osv? Det lär väl inte finnas några större religioner som "förespråkar" dethär? Hur utbrett är det? Att fördriva någons själ och ta kroppen bör ju anses som ännu mer groteskt än att skända någons lik (likskändning kontra mord). För mord krävs oftast någon som är rejält avskiljd från de moraliska normerna oavsett vilket samhälle du kikar på...

Kan en själ besätta en mutant?

Vad händer om en mutant och en vandöd kommer i kontakt med varandra? Det borde handla om någon sorts häftig urladdning där de båda kontrakrafterna tär ordentligt på varandra (som salamander vs. undin till exempel)...

Regmolar

Swashbuckler

Ja du... helgning/vanhelgning får nog ersättas eller avlägsnas som fenomen; blir lite svårt att förklara det hela annars. Kanske qadoshnivå skulle kunna fungera istället? Sen så kanske det skulle vara bra om det hela även kunde utföras på djur och växter, så att mer fredliga "biologer" också får en nisch. Var kanske lite väl inställd på "ond, galen forskare" själv, min propagering till trots. Och en mördare med urskiljning (se min kommentar om själaoffer här någonstans) så är avskiljnaden från de moraliska normerna nog inte så mycket värre än hos likskändaren. Sen lär ju det hela ses som så pass ogudligt/onaturligt att biomantikern nog får sällskapa med nekromantikern i gruppen missförstådda, utstötta magiker oavsett. Sedan kan man ju alltid förklara bristen på fokus med att det helt enkelt är en mer okänd konst än nekromantin, som är sällsynt bara den.

Mutanternas sinnen (eller deras motsvarighet till detta) i min version är så pass förvridna och kontrollerade att själslig besättning blir mycket svårt, då själens plats helt enkelt har förvridits till något liknande oanvändbarhet, och dessutom delvis tas upp av magikerns kontroll. Dock så skulle det förmodligen gå att besätta de mindre mentalt förvridna varianterna, även om det förmodligen blir svårt och riskabelt. Sen är det ju en helt annan sak om mutanten skapats för att får en själ; biomantikern måste ju kunna skapa mutanternas motsvarighet till belial, och för detta behövs ju som känt en själ...

De bio- respektive nekrotropiska energierna är starkt bunda i mutantens respektive den vandödes kropp och kan därmed inte interagera. Dock kommer de båda förmodligen att se varandra som mycket hotande företeelser och spontant börja strida om inte andra order har högre prioritet.

Undantaget skulle vara om mutanten eller den vandöde kommer i kontakt med någon av de fästpunkter där filamenten fokuserats (inre delen av skallen och ryggraden för de flesta lägre vandöda), då energierna i så fall möjligen skulle få chans att ta ut varandra. Detta skulle dock förmodligen resultera i att den kroppsdel som rör fästpunkten töms på nektrotropi i den vandödes fall, och upplever kraftig nekros i mutantens. Dock; om en eller båda är kraftigt magiskt laddade är det svårt att säga vad som kan hända...

Finns det förresten specialregler för möten mellan salamandrar och undiner, förutom att de automatiskt anfaller varandra?

Zolod

Veteran
Tyvärr finns det ett stort problem här: pyrotropi och kryotropi är inte livskrafter, och kan därför inte läggas in i folk hur som helst. Nekrotropin i vandöda verkar genom något slags komplicerat motsatsförhållande med biotropin, vilket ingen annan aspekt har. En eld-lisch vore kanske möjligt, men den skulle vara skapad på ett så annorlunda sätt att termen lisch inte kan användas om den med rättvisa.
Ja exakt, det var de jag menade... Jag var faktiskt sarkastisk om ni inte förstod det och min poäng var att det var lika konstigt med biotropiska lischar som med de där andra aspekterna... Detta eftersom jag inte ser lischar som en naturlig del av alkemin eller nekromantin utan nåt som bara är möjligt genom att använda sig av avgrunden och någon likande biotropisk motsvarighet till avgrunden har aldrig nämnts så... Och det finns heller ingen logisk anledning till varför det skulle finnas det.

Duddmannen

Hero
någon likande biotropisk motsvarighet till avgrunden har aldrig nämnts så... Och det finns heller ingen logisk anledning till varför det skulle finnas det.
Om man bortser från Polaritetens Lag (Mystik och Magi s. 93), ja. Men eftersom Polaritetens Lag verkar genomsyra det mesta annat i Mundana så borde det finnas en Biotropisk motsvarighet - även om man inte sett den ännu. Avgrunden är kanske inte en plats som är renodlat Nekrotropisk, däremot har den effekter som är gynsamma för Nekrotropi. Därav följer att dess rena spegelbild, eller motpol om man så vill, måste finnas till gynnsamhet för Biotropi.

Det man måste titta på är de respektive aspekternas inbördes rangordning i motsatspar eller jämnviktsgrupperingar. I Legender och Hemligheter avslöjas de magiska aspekternas hierarki, den ordning de skapades i och deras inbördes förhållanden. Efter att Primalkrafterna, Grundkrafterna samt Teo-, Daimo- och Psykotropin skapats, kom Livskrafterna till. Dessa var Livets och Dödens hemligheter (Biotropi och Nekrotropi). Grundkrafterna (Ljus, Kyla, Värme, Mörker) har sin egen balans, liksom de kosmiska krafterna (Eld, Jord, Luft, Vatten). Primalkrafterna (Kaos, Stasis och Tid) bildar en treenighet som samverkar i balans när allt är som det ska. Allt verkar i balans och hos livskrafterna är det extra tydligt. Balansens Lag är också en så kallad Universell Lag (L&H s. 7). Den säger bland annat att den Biotropi som lämnar kroppen i dödsögonblicket ersätts av Nekrotropi.

Balansen måste finnas - annars fungerar inte världen.

Zolod

Veteran
Ja, men det står inte nånstans att den motsvarande kraften är en spegelbild; det står om Polaritetens lag är t.o.m. att allting kan delas upp i motsvarigheter som var och en har olika egenskaper. Alltså behöver inte jämviktsförhållandet baseras på att bara för att avgrunden är en plats med starka nekrotropiska egenskaper så måste en liknande plats för biotropin finnas. Avgrunden är bara en plats på andeplanet och att säga att alla platser, som en glänta med en stor sten måste ha en ren spegelbild som i detta exempel ett plats med snårskog och ingen sten, låter smått löjligt. Jämviktsförhållndet mellan nekrotropi och biotropi manifesterar sig troligtvis hela tiden på olika sett, alltså måste inte en direkt motsvarighet till avgrunden, med liknade egenskaper fast omvända, finnas. Den biotropiska motsvarigheten till de mäktiga nekrotropiska varelserna lischar kan alltså lika gärna vara enhörningar som faktiskt är mäktiga biotropiska varelser eller nåt mäktigt livsträd eller nåt helt annat..... Men hursomhelst så är det inte logiskt med anti-lischar (som i meningen "spegelvändna lischar") bara för att lischar finns.

nordan

Swordsman
Salamander/Undin mm...

Det finns inga speciella regler, jag tänkte mig ett möte mellan dem som bästa förklaringsmodell... elden i salamandern förångar vattnet i undinen och så vidare... inte regelmässigt alltså utan rent effektmässigt. På samma sätt tänkte jag mig att bio och nekro skulle motverka varandra... men det du säger om att krafterna är bundna i varelserna låter vettigt...

Det får mig att tänka, hur reagerar ett biotropiskt och ett nekrotropiskt filament som på något sätt kommer i kontakt med varandra? Eller ett kryo och termo, osv... exempelvis om samma magiker alstrar de båda samtidigt (via ritual, eller transformerar i en besvärjelse).

Regmolar

Swashbuckler
Till att börja med: avgrunden är inte nektrotropisk. Det är en "svart malström" som avger en "mörk kraft" om själar offras dit, och tycks snarare vara närmare besläktad med daimotropi (för: äter själar, det bor avgrundsdemoner i närheten, avgrundsdemoner kan inte offras, bieffekterna är som regel demoniska; mot: möjligen att det ligger i dödsriket och går att använda vid reanimation, se dock nästa parentes) än nekrotropi (dock tycks ju dessa två gilla varandra, så det skulle ju kunna förklara det hela). Om den hade varit nekrotropisk hade ju dessutom nekromantikerna vetat det, eller hur?

Det avgrunden gör är att förstärka redan befintlig nekrotropisk energi. Det finns alltså inget som säger att man t.ex. skulle kunna använda den till att förstärka biotropi, annat än motpartsförhållandet (lägg märke till att jag ej ser det som ett motsatsförhållande) mellan bio- och nekrotropi.

Men hursomhelst så är det inte logiskt med anti-lischar (som i meningen "spegelvändna lischar") bara för att lischar finns.
Helt rätt. Biolischen (observera att jag inte använder termen "anti-lisch" längre), som det spånats om, bör enligt mig inte skapas för att utgöra en motpart till lischen (även om det vore rättvist i speltermer; varför ska bara nekromantikerna få roa sig med att göra sig über?), utan den borde finnas därför att dess existens borde vara möjlig (detta har gåtts igenom tidigare). Om det finns ett sätt att uppnå makt kommer människor (och kanske även andra) att försöka utnyttja det, och jag har redan tidigare radat upp argument för att biotropi borde fungera i detta fall (seriöst, den här tråden börjar bli FÖR lång...).

Man kan säkert använda uråldriga enhörningar el. dyl. i balanssyfte, men det är helt enkelt inte samma känsla som en människa som gått över de moraliska gränsramar som binder de flesta för att ge sig själv förmågor bortom det som till synes är möjligt. Det som behövs är antingen en god ursäkt för att utnyttja avgrunden till biolischen, eller en rimlig och godtagbar motpart till avgrunden (spånar redan själv, men det är alltid lättare om någon annan gör jobbet :gremwink:)

För att fortsätta metaforerna: trots att spegelbilden är spegelvänd så är den ju när man kommer till kritan nästan identisk med sin motpart...

Regmolar

Swashbuckler
Re: Salamander/Undin mm...

De reagerar faktiskt inte alls: motpartsförhållandet gör att deras effekter negerar varandra (+ respektiva - Ob1T6 Trauma t.ex.), men det kan ju också vara så att de i ordets normala bemärkelse inte riktigt möts. Dock så är det nog som regel kontraproduktivt, av tidigare nämnda orsak. En besvärjelse som både helar och skadar sitt mål är ju faktiskt ganska ologisk i praktiken...

Undin/salamander-förhållandet är dock en intressant punkt (jag skulle nog låta effekterna övergå till hemgjorda regler om det blev ett möte mellan dem), och tål att funderas mer på inför utgivandet av "Mutanter & Biomanti" :gremlaugh: