Jätteintressant tråd!
Började fundera på hur min spelstil förändrats de senaste åren nu när jag är tillbaka i spelledarrollen och förhoppningsvis spelleder längre kampanj igen.
Saker som inte förändrats
Fisktank.
Preppar i riktningen som spelarna verkar vara på väg.
Preppar platser och personer, inte situationer.
Rollpersonerna litar på varandra (pilarna utåt).
Tärningarna för checks och skada rullas öppet, ingen fudging.
Minimal balansering av encounters, finns alla möjligheter att springa in i fiender som är alldeles för svåra.
Fem år sedan
Regeltungt (DnD 3.5). Det tar en helkväll att göra en karaktär (och en timme till för att skriva backstory).
Skills och powers, karaktärerna kan mer än spelarna, pussel och plotlösande görs dock av spelarna.
Rollpersonerna har backstories innan vi börjar.
Spelarnas val + min bedömning styr faktionerna, jag väljer det jag tror är mest logiskt/spännande/intressant för spelarna.
Jag styr till 100% vilka encounters som sker utifrån vad som är logiskt/spännande/intressant för spelarna.
Nu
Regellätt (Kuf/Knave). Det tar max 15 minuter att göra en karaktär.
Karaktärerna är glada amatörer utan förmågor. Minimalt med tärningsslag. Betoning på player skill.
Rollpersonerna har inga backstories förrän de visas i spel.
Spelarnas val + tärningarna styr faktionerna, jag får tolka vad de betyder.
Tärningarna (slumpmöten) styr till 75% vilka encounters som sker. Resterande 25% är mer eller mindre logiska möten (om du åker till närbutiken är biträdet där dagtid, kören sjunger på gudstjänsten, den fastkedjade fången går ingenstans etc).
Börjar fundera på om jag enligt din definition spelade Anti-OSR för fem år sen och mer OSR-likt nu. Jag ser ju att min roll under spelmötena är mer lik den opartiske domaren än trad-spelledaren nu när jag snarare tolkar än regisserar.
Ofärdiga tankar, förhoppningsvis lite intressant