Antika egyptens själakoncept som egenskaper?

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Lyssnade på ett avsnitt av den ypperliga podden "The Good Friends of Jackson Elias" där de analyserade "Under the Pyramid" av HPL. Vid ett tillfälle nämns de olika delarna av själen i antika egypten.

Känner någon till ett rollspel i vilka följande använts som en karaktärs grundegenskaper? Om inte känns det som en förlorad möjlighet... och vem tar vid? ;)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Det är typ bara World of Darkness: Mummy the Resurrection som har ens rört på det här med en 10 fots påle. Och de gjorde det inte bra!

Märk också att alla de här koncepten glider in i varandra.
Egyptens mystiker älskade Multiplicity of Approaches principen till kunskap, där om man berättar om någonting i många olika varianter och allegorier så kan den som hör skapa sig en djupare förståelse av grundprincipen.

Khet, Sah och Ren t.ex. är en del av koncepten runt i själsriterna. Bevara Khet (kroppen) genom mummifiering och gör den till ett tempel för själen, stärk Sah genom böner och genom offergåvor, böner och genom att dekorera graven med bröd och grejer ifrån vardagslivet, bevara Ren genom böner och inskriptioner så att namnet kommer att kommas ihåg för alltid. Gör alla de här tre sakerna så stärker man personens Akh, dess magiska intellekt, och maximerar chanserna för Akh att ta sin plats i efterlivet (där Farao givetvis behöver mest sådant så att han kan ta sin plats bland gudarna)!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,598
Det är typ bara World of Darkness: Mummy the Resurrection som har ens rört på det här med en 10 fots påle. Och de gjorde det inte bra!
Kindred of the East håller ordning på dina olika själar, men utifrån en annan modell, förstås.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Det är typ bara World of Darkness: Mummy the Resurrection som har ens rört på det här med en 10 fots påle. Och de gjorde det inte bra!

Märk också att alla de här koncepten glider in i varandra.
Egyptens mystiker älskade Multiplicity of Approaches principen till kunskap, där om man berättar om någonting i många olika varianter och allegorier så kan den som hör skapa sig en djupare förståelse av grundprincipen.

Khet, Sah och Ren t.ex. är en del av koncepten runt i själsriterna. Bevara Khet (kroppen) genom mummifiering och gör den till ett tempel för själen, stärk Sah genom böner och genom offergåvor, böner och genom att dekorera graven med bröd och grejer ifrån vardagslivet, bevara Ren genom böner och inskriptioner så att namnet kommer att kommas ihåg för alltid. Gör alla de här tre sakerna så stärker man personens Akh, dess magiska intellekt, och maximerar chanserna för Akh att ta sin plats i efterlivet (där Farao givetvis behöver mest sådant så att han kan ta sin plats bland gudarna)!
Oh, såklart! Har hört talas om det, men aldrig spelat något WoD-spel tyvärr och har dålig koll på dess regelsystem. Men du säger det inte gjordes så väl? Vad var anledningen?

Man själv klurar ju lite på hur det hade kunnat användas till ett spel. Dock, beror ju så mycket på vilket typ av spel man skulle köra. Är det ett klassiskt äventyrsspel som DoD, eller utredning som CoC? Eller tex PbtA-stil?

Vad är det för historier som är intressanta att berätta under den perioden? Mina tankar dras mot någon slags drama och magiker. Samtidigt vore det ju såklart intressant med mystiska undersökningar under perioden efter att Rosettastenen hittats, kanske mot en bakgrund av franska revolutionen och de spänningarna under den perioden, de uråldriga mystiska sällskapen som övervakar pyramidernas hemligheter och de som vill vanhelga gravarna. Lite "The Mummy" över det kanske?
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Ok, med premissen ovan, någon typ av "trollkarlar" vs våghalsar/akademiker i "The Mummy" landade jag ytterst spontant i något enligt nedan.

Ingen avslutande tanke om Ib och Shut. Dock, tänkte de ej behöver vara antiteser, men kunna påverka varandra. Spontana tanken var att kunna nyttja antingen Ib eller Shut till att "förstärka" sina handlingar (tex ge fördel till att lyckas, eller låsa upp mer avancerade magiska effekter).

Edit: Glömde säga att syftet att Ib o Shut ej vara antiteser var att då kunde man spela på skillnaderna dem emellan (och att ens egenskapsvärde i dessa inledningsvis utgjorde något "start"- eller "grundvärde" i egenskapen, vilket även kopplar mot att hjärtat "vägdes" vid döden och att då en balans mellan Ib och Shut bör vara något som uppmuntras. Dock, att då Ib minskar då används, och att Shut ökar då används, vilket skulle öka skillnaden dem emellan, dock där Ib har minimum 0, medan Shut möjligen ej har ett tak.

1723903279342.png
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg

Bah är inte charisma. Bah är det som gör dig distinkt som person, mer än bara livskraft och fysisk kropp.

Ib och Shut är absolut inte Goodness och Evilness. Det går inte att klämma in egyptiska koncept i en judeo-kristen (och tekniskt sett Zoroastrisk) mall!

Ib vägs i efterlivet för att det är där intelligens, mod, visdom osv sitter, och den vägs mot ma'ats fjäder som representerar ma'at (allt som är rätt, ordning och så som det ska vara. I motsats till isfet, som är kaos, oordning och felaktigheter). När Ib vägs mot Ma'at så är det symboliskt för att man har försökt göra så gott man kan efter förmåga.

Shut, själens skugga. En manifestation av personens minne (och den skugga hans liv lämnar på jordelivet. Efterlevande, historia osv), längtan efter det kroppsliga livets fysikalitet osv. Den är absolut inte en ond manifestation, utan endast en reflektion och efterbild av den person som är/var.

Akh är inte heller något som manifesteras i det fysiska jordelivet. Akh, "den magiska intelligensen", "The magically effective one" är en strikt manifestation i efterlivet, mer motsvarande vad judeo-kristna själskonceptet. Symbiosen av alla de delar av kroppen som överlever döden (om man gör rätt riter!) och som färdas in i efterlivet.

Sekhem är inte heller något som manifesteras i jordelivet, utan är det av själen som är kvar efter att Akh har genomgått efterlivets prövningar.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
590
Location
Uppsala
Jag vet att det finns ett opublicerat regelsystem baserat på Fate, för Tekumel, som använder själens olika delar som egenskaper på ett liknande vis.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
För att förtydliga. Khet, Sah, Ba och Ka är delar av kroppen som existerar innan döden. De är i kroppen sammanhängande, men kan diskuteras som separata delar om man vill.

Ren, Ib, Shut, Akh och Sekhem är alla delar av konceptet för efterlivet, resan in i döden och själens plats i efterlivet. De är inte relevanta för stats om du inte vill spela i efterlivet eller som någon slags egyptisk-inspirerad odöd
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Märk att om man ska snacka om regelrätta poltergeists och spöken så är det inte den ledsna Shut man ska tala om. I de fallen där egyptiska dokument talar om Shut så är det en nästan okroppslig vålnad som vandrar runt där kroppen är begravd eller konceptuellt när man diskuterar personens eftermäle. Ibland så kan egyptiska mystiker färdas till någon persons grav och frammana dess Shut eller Ba eller Sah för att ställa frågor till den döda.

Hemsökningar existerar i egyptisk mytologi. Men det är alltid "Du har fuckat upp och antingen inte gjort dödsriterna korrekt eller förolämpat den döde! Så nu är personens Sah tillbaka från efterlivet (eller för att de inte kom till efterlivet överhuvudtaget!) för att göra saker jävliga för dig!"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Det finns också spökhistorier om att någon levande person eller djur (och kanske döda kroppar?) blir besatta av en döds Ka eller Bah (åter igen. gör dödsriterna eller så händer bad shit!) och börjar göra dåliga och underliga saker.

Ting kunde också bli besatta av onda demoner eller ondsinta ökenandar. Och det finns en del berättelser om hur de har försökt exorcism för att driva ut demonerna, men de misslyckas och så tillkallar de en högre/visare präst som sedan upptäcker att det är en dödsande som besitter personen. Prästen skickar tjänare för att fixa graven och offra, anden blir lyckligare och berättelsen slutar lyckligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Utöver Mummy - the Resurrection har koncepten även använts en del i det besläktade Vampire - the Masquerade, men givetvis inte i den regelmässiga utsträckning trådstarten efterfrågar. Vampire har ganska djup fornegyptisk lore som framförallt utforskas i Clanbook - Followers of Set, Blood Magic - Secrets of Thaumaturgy, Giovanni Chronicles, och Cairo by Night.

Här är oavsett en samling magiska ritualer jag designade till Vampire V5, där jag använt koncepten för den fornegyptiskt inspirerade magin hos Followers of Set från tidigare utgåvor, men uppdaterat den med ännu mer stuff tagna från antika källor. Det är förmodligen ganska ointressant om man inte är extremt insatt i Vampire, men jag vill ändå länka till det eftersom jag grävde riktigt djupt i fornegyptisk lore för det.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Här är oavsett en samling magiska ritualer jag designade till Vampire V5, där jag använt koncepten för den fornegyptiskt inspirerade magin hos Followers of Set från tidigare utgåvor, men uppdaterat den med ännu mer stuff tagna från antika källor. Det är förmodligen ganska ointressant om man inte är extremt insatt i Vampire, men jag vill ändå länka till det eftersom jag grävde riktigt djupt i fornegyptisk lore för det.
Bra grejer. Med ett viktigt undantag. Pga den rituella vikten som hjärtat hade i egyptisk religion så lades hjärtat aldrig i "canopic jars" utan mummifierades med kroppen. Utan hjärtat så hade kroppen (khet) aldrig fungerat som ett tempel för själen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
De är inte relevanta för stats om du inte vill spela i efterlivet eller som någon slags egyptisk-inspirerad odöd
Kanske som representation av ditt religiösa liv och hur väl du redan integrerar med efterlivet genom att offra till olika gudar och förfäder, i så fall?

En sorts Xp i praktiken!
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Oh wow! God återkoppling! Det kanske märks jag har noll koll på forna egypten haha

Ser också vad du skriver om de olika egenskaperna här! Tänker dock att även om somliga i huvudsak berör efterlivet borde de kunna omfatta ”innan döden” också?

Det jag tänker på är ju såklart mer fokus mot någon typ av abstraktion iom rpg för att försöka ge ”form” till någon karaktär, men kanske lämpar sig ej det på sättet jag slängde ihop ovan.

Känns oavsett som något som skulle kunna fås ihop till något intressant!

Har du någon tanke vad Ba bäst skulle kunna representera? Karisma kanske blev fel, även om det ofta blir det som framträder när man iaf observeras av andra. En själv bestämmer ju inte oftast om man är karismatisk.

Ib skulle då möjligen kunna representera ”ordning” (i typ religös/moralisk bemärkelsen ”följa vägen”, eller vadsom än gör att man får ett gott efterliv om jag tolkar rätt?)

Shut skulle kanske kunna omformas till aspekten ”fame” möjligen? Tex om man förenklar till att det representera vad som kommer bestå på jorden?

Och Ankh kanske kunde utgöra exp baserat på det ovan? Också en generalisering, men typ att man i slutänden (givet tex död) då har uppnått en viss ”poäng” med karaktären?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
1. Försök inte knöka in det i ett DnD-esque system. Då blir det enligt mig rätt så respektlöst mot kulturmaterialet (ie, kulturell appropriering).
2. Ib kan, om man verkligen vill, fungera som en slags moralmätare. Tungt hjärta för handlingar som strider mot ma'at (rättvisa, ordning, så-som-det-bör-vara). Märk t.ex. att "rapportera en korrupt guvenör till pharaoh" eller "Kalla fram ett omen så att gudarna dömer en korrupt guvenör" är bättre Ib handlingar än "Avsätt en korrupt guvenör genom militärkupp", även om sista handlingen hade varit bättre ifrån synpunkten "minimera lidande".
3. Skippa Shut helt. Det är i princip omöjligt att använda som karaktärsstats.
4. Blanda inte ihop Akh, med Ankh med Akhu. Akh ( ꜣḫ "den effektive" eller "den magiskt effective" eller "den som kan påverka") är en själsrepresentation. Ankh ( Ꜥ-n-ḫ) är en hieroglyf och religös symbol för liv. Akhu (Akh i plural) är både "De döda som har makt" och magin som relaterar till underjorden, dvs hur man kontaktar och påverkar de döda. Ofta sett som en farlig typ av magi (till skillnad från Heka, vilket är magin från Livets Hus som goda präster använde. Beskyddande och harmonisk).
5. Jag tror inte akh fungerar som exp eller helt enkelt något för en levande karaktär. Det är ett koncept som handlar om döden och de dödas andar.

Oh, living ones who are upon earth . . . may they say “1,000 bread and beer” for the owner of this tomb.
Then I will watch over them in the necropolis.
I am an effective and equipped akh [ȝḫjqrʿpr], and a lector priest who knows his spells.
— the Biography of Harkhuf
Harkuf var guvenör av övre Egypten under Farao Pepi II (6:e dynastin, Äldre kungadömet), härskare i Elephantine och Imahku (en typ av högre präst) till Ptah-Sokaris och Osiris.
 
Top