Nekromanti Antiklimax med avslöjanden av hemligheter

Nässe

Myrmidon
Så för att svara på din fråga så tycker jag det är lite ett icke-problem...

det är kul i en kampanj av det slaget eller en teveserie att i första avsnittet säga direkt "butlern är skurken"... nästa avsnitt tro det är baronessan - några avsnitt/ spelkvällar senare undrar man om det ens är en skurk- och är det i så fall jag? Sen i slutet visar det sig att man hade helt rätt från början. "Fuck det var så uppenbart, det var butlern"-liksom, hur kunde SL få mig att tappa tråden. Det bästa är om man kan få olika personer i gruppen att tro olika saker, så de blir oense..., sen ställa detta på sin spets i feta val, vems budbärare skjuter man, och vems lyssnar man på...

En bra metod när någon börjar misstänka är att ge lite för tydliga ledtrådar åt rätt håll, som om man medvetet och med glädje spär på en felaktig misstanke (som heelt stämmer)- och sen komma med motbevis... Här kan man använda allt från dubbelgångare, lögnare, sömnpulver, hallucinationer, lögner till personer som faktiskt tror att någon annan är skurken.

Låt någon annan också anklaga den riktiga skurken. Låt sedan den personen visa sig vara en mindre skurk i en annan mini-story...

Få rp att misstänka att det är de själva som är de hemliga droiderna osv

Mindfucka dem helt enkelt- och var kool med att de vid ett tillfälle haft sanningen i sina händer- så mycket bittrare för dem när de senare tror något annat och fattar fel beslut... :gremsmile:

Ögat

Hero
Men, hur fan gör man? Ändrar man hemlighet, eller ser man till att stå ut med att en av spelarna kommer att vara partypooper i slutet? "Jaja, det där gissade ju jag redan första avsnittet"...
Förutsatt att allt händer inom fiktionen är väl en lösning att sprida ut misinformation, rikta anklagelsen vidare, eller bara låta innebörden vara så allvarstyngd att spelaren önskar att hon inte kommit på den smarta lösningen. Alltså: "om du visste att världen skulle gå under om vi läste trollformeln, varför lät du oss fortsätta? Är det inte lite misstänkt att du hela tiden har anklagat mig för att vara en klon, när det är DU som visade bristande empati..." osv.

Om Hemligheten löses utanför fiktionen är det bara att hålla masken. Ändra inte i Hemligheten. Att lösa gåtor är lite som att spela på lotto. Tjusningen är att det går att vinna. Det är denna känsla som gör att spelarna vågar gissa fel, och därigenom känna "OOOOH!" vid andra tillfällen. Att ändra i Hemligheten tar bort glädjen i att snoka, tar bort glädjen i att vara kreativ och delaktig och får i värsta fall fiktionen att kännas meningslös och godtycklig.

Sen tror jag också att spelare ofta säger en hel massa saker under ett spelmöte. En framkastad teori kan lätt glömmas bort av sig själv. Trots allt måste Hemligheten finnas inom ramen för spelets logik, och alltså kommer rena lyckträffar av och till att ske.

Är det bara en spelare som löst gåtan, och du är säker på att hon gjort just det och inte bara spånade loss, tycker jag istället att du skall låta henne dela hemligheten med dig. Ge henne erkännande för upptäckten och gör henne till medbrottsling.

"Gah! Hur kom du på att jag var en klon? Snälla, du måste lova att inte säga något till de andra. Råger hatar kloner. Han kommer döda mig, lämna mig utanför rymdskeppet. Du är min enda vän!"

På så sätt kan du minimera skadan och förhoppningsvis skapa nya spännande situationer, när det visar sig att du var skitond hela tiden och att Råger hade gjort rätt i att kasta av dig från rymdskeppet...