Rickard
Urverk speldesign
1. Hur använder ni färdigheterna? Slår ni mot dem ofta, eller?
2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?
3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?
Hur svarar jag själv?
1. För det första så kör jag med något som jag kallar för Effekt.. Ju högre man slår på tärningsslaget, så länge det är under FV, desto bättre lyckas man.. Jag är fortfarande rätt ovan vid att köra på det här sättet, men det tar sig..
Dessutom så behövs det inte alltid slås mot färdigheten.. Ibland kan jag sätta en svårighetsgrad (frågeformulering jag gör: "Hur svårt är detta på en skala mellan 1 och 20") och har utövaren lika mycket eller mer i FV som svårighetsgraden så lyckas färdigheten automatiskt.. Annars måste denne slå.. Detta ersätter ibland att jag ger färdighetsmodifikationer..
2. För i regel glömmer jag att ge modifikationer ändå.. Jag har även en tendens att kunna modifiera utefter hur bra de (rollpersonerna) är i färdigheten.. Har de lågt och svårighetsgraden på färdigheten är hög så låter jag de slå.. Har de däremot högt tänker jag "Äh, så lätt ska de inte få det" och lägger på en modifikation så att färdigheten kommer ner till en lämplig nivå.. Det är inte snyggt av mig att göra så, jag vet, men det brukar jag göra utan att tänka på det.. En annan av mina spelledare har jag märkt också gör så..
Mina modifieringar brukar vara -10, -5, -3 eller -2, ±0, +2 eller +3, +5 och +10.. Är FV 0 så misslyckas de automatiskt och är FV över 20, och det inte är något motståndsslag (exempelvis som i strid), så lyckas de automatiskt..
3. Det är sällan jag använder grundegenskapsslag.. Jag skyller detta på att det inte är inbyggt i regelmekaniken för färdighetsslag.. Har rollpersonen inget FV (eller väldigt lågt) i en färdighet som jag kräver kan jag, om jag bedömer svårighetsgraden vara någorlunda lätt, tillåta ett halverat grundegenskapsslag.. Är det normalsvårt så är det ett BC-slag för en grundegenskap..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar därför att han gjort om reglerna så de matchar hans stil bättre
2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?
3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?
Hur svarar jag själv?
1. För det första så kör jag med något som jag kallar för Effekt.. Ju högre man slår på tärningsslaget, så länge det är under FV, desto bättre lyckas man.. Jag är fortfarande rätt ovan vid att köra på det här sättet, men det tar sig..
Dessutom så behövs det inte alltid slås mot färdigheten.. Ibland kan jag sätta en svårighetsgrad (frågeformulering jag gör: "Hur svårt är detta på en skala mellan 1 och 20") och har utövaren lika mycket eller mer i FV som svårighetsgraden så lyckas färdigheten automatiskt.. Annars måste denne slå.. Detta ersätter ibland att jag ger färdighetsmodifikationer..
2. För i regel glömmer jag att ge modifikationer ändå.. Jag har även en tendens att kunna modifiera utefter hur bra de (rollpersonerna) är i färdigheten.. Har de lågt och svårighetsgraden på färdigheten är hög så låter jag de slå.. Har de däremot högt tänker jag "Äh, så lätt ska de inte få det" och lägger på en modifikation så att färdigheten kommer ner till en lämplig nivå.. Det är inte snyggt av mig att göra så, jag vet, men det brukar jag göra utan att tänka på det.. En annan av mina spelledare har jag märkt också gör så..
Mina modifieringar brukar vara -10, -5, -3 eller -2, ±0, +2 eller +3, +5 och +10.. Är FV 0 så misslyckas de automatiskt och är FV över 20, och det inte är något motståndsslag (exempelvis som i strid), så lyckas de automatiskt..
3. Det är sällan jag använder grundegenskapsslag.. Jag skyller detta på att det inte är inbyggt i regelmekaniken för färdighetsslag.. Har rollpersonen inget FV (eller väldigt lågt) i en färdighet som jag kräver kan jag, om jag bedömer svårighetsgraden vara någorlunda lätt, tillåta ett halverat grundegenskapsslag.. Är det normalsvårt så är det ett BC-slag för en grundegenskap..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar därför att han gjort om reglerna så de matchar hans stil bättre