Nekromanti Använda markörer istället för att skriva och sudda på formuläret

Lupus Maximus

Tekniker
Ett ämne jag funderat på att ta upp ett tag, och i och med att Rymdhamstern skrev detta I tråden om att påverka tärningsslaget i efterhand:
Rymdhamster said:
Jag håller helt med. Just det där med att man ändå håller reda på dem tycker jag är viktigt, för det innebär att man håller nere på antalet saker man måste hålla koll på och komma ihåg att sudda och höja allt eftersom. Redan det här med att hålla ordning på antalet HP kan vara bökigt nog för somliga.
I rollspelet Serenity föreslås det att plot pointsresursen hanteras via poker brickor, och att spelledaren skall dela ut dem efter principen "fall like rain." Nu har jag bara spelat Serenity en gång, men jag tyckte det flöt på bra. Spelaren, som inte alls är bra på att bolla siffror, fick en bra visuell representation av hur mycket hon hade kvar och det var aldrig en massa suddande och skrivande fram och tillbaka. Jag har införskaffat fler saker att använda som markörer, men inte använt dem ännu.

Ett av huvudproblemen som de flesta utmattningssystem har (förutom att de ofta var regeltekniskt dåliga) var att ingen orkade hålla reda på dem. De ändrades för ofta, så i alla fall ingen grupp jag spelat med orkade skriva och sudda. Mana/magisk kraft hamnar ofta också i den kategorin.

Jag har själv börjat intressera mig mer för att använda markörer för ofta ändrade värden, i system där de finns. Men är nyfiken på vad andra har för tankar, åsikter och erfarenheter.

Nackdelar som jag ser med dem:
De är något fysiskt man måste ha, vilket gör att de har en kostnad och att de måste vara med.
Fler saker att distrahera sig från, istället för att hålla fokus på spelet.

Fördelar:
De ger en tydligare visuell representation av resursen, vilket hjärnan har lättare att uppfatta.
Ta bort tre föremål från en hög är mycket lättare än att subtrahera tre från ett värde, sudda ut det gamla och skriva in det nya.
Låga värden är så pass enkla att den analytiska delen av hjärnan inte måste blandas in, så ta bort 1-5 föremål från en stor hög kräver väldigt lite tankearbete.

Men, som sagt var... Vad har ni andra för tankar? :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker om markörer och pluppar om man nu ska ha värden som förändras. De är tusen gånger bättre än att sudda och skriva på formulär iaf, framför allt för saker som ändras ofta.

Några exempel:

Markera saker med gem. Det är inte en slump att skadorna på More than Humans rollformulär ligger längst åt höger; tanken är att man ska kunna använda gem för att markera sina skador om man så önskar.

Anonyma markörer i olika färger. Jag gillar inte riktigt det här med att ha spelspecifika grejer, men det är MYCKET praktiskt att ha tillgång till mångfärgade markörer. Jag har svarta, vitas och blå och det räcker väldigt långt. De används i brädspel, figurspel och rollspel -- som mana i Warmachine, som utmattning i More than Human.

Tärningar som siffror: Två t10 kan med lätthet användas för HP och liknande. Det har flera av oss kört med i D&D, där HP hela tiden ändras.

Papperslappar: Jag har enorma mängder små lappar i vit "iggesundskartong". De är fantastiska. De kan man använda för aspekter i spel som Fate, ledtrådar i Gumshoespel och för utrustning i spel där man plockar på sig sådant. Jag tycker också om idén med vapenkortlekar.

Jag tycker om när de fysiska sakerna är tillval, alltså när spelgruppen KAN klara sig utan dem eller ersätta dem med annat (småsten, tärningar, papperstussar, små bitar av ett sudd). En hjälp, inte ett krav.
krank said:
(Sedan avskyr jag plottpoäng och ödespoäng och sån skit, men det är en annan diskussion...)
Lupus Maximus said:
Själv gillar jag dem till vissa spelstilar , men anser att de inte hör hemma i andra; och jag gillar båda. Men som sagt var, det är en annan diskussion :)
Tony.Meijer said:
Ett tips är att använda knappar (såna där som man placerar på kläder) som markörer, de är billiga, kommer i alla möjliga olika färger och storlekar.
Måns said:
Pokermarker är förvånansvärt billiga de med.
krank said:
Jag gillar typ såna här:

http://www.collectorspoint.se/syste...D=34&HSID=156&FID=84&Kid=91_502_863&PID=57665

En påse för 15 spänn är helt OK, tycker jag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Problemet jag har med konceptet är att det blir mer saker att fippla med. Fler prylar på bordet som tar upp plats och ligger ivägen, mer saker för rastlösa spelare att sitta och leka med, mer saker man måste ha med sig. Men framförallt så tycker jag att det mest byter ut en del saker att hålla reda på mot en del andra saker att hålla reda på. Högar med markörer måste hållas isär (från medspelarnas markörer) när man ska flytta undan saker för att man ska ta matpaus.

Det som jag ser som en faktiskt fördel, som även du tar upp, är att man just har något framför en som påminner en om en resurs man har. Annars håller jag med om att det är lätt att glömma bort vad man har för tillgångar. Men på det stora hela känner jag att de mest ställer till med besvär.

Själv har jag tagit motsatt approach och kör numera nästan alltid med dator även när jag är spelare. Slänger upp ett enkelt rollformulär i excell och sen är det bara att tuta och köra. Enkelt att göra ändringar och sortera upp allting. Göra minnesanteckningar och hela köret.

Mogger

Hipsteranka
Jag kör oftast med pokermarkörer för att visualisera spelets viktigaste poäng. Det är enkelt, snyggt och tydligt. Max 5 markörer/spelare med tydligt användningsområde. Dessutom är det kul att kasta fram en markör, det blir en handling i sig som liksom säger att "det här är viktigt, och jag är bad ass!"
Måns said:
Då menar jag poäng av den typen som diskuterade i tråden den här grundar sig på.
Måns said:
Och extra bra blir det om markörerna är tematiskt rätt, som pokermarker i ett westernspel exempelvis.

Lupus Maximus

Tekniker
Att använda sig av markörer gör att spelledaren också snabbt kan få en överblick över spelarnas status. Vilket kan vara en fördel om det är ett spel där man vill att spelledaren skall vikta motståndet mot gruppens kapacitet.

Nu har jag fortfarande inte spelat Exalted med StoryTeller reglerna, Men där han man Intern Motes-pöl och External Motes-pöl, där båda kan antningen direkt bli tillgängliga för återhämtning, eller vara upplåsta tills effekten tar slut (tillgänglig för återhämtning är inte direkt, men kan hända eftersom under en scen). Man har Willpower som kan förbrukas som resurs under en scen. Det finns tre olika skadetyper (Aggravated, Leathal, bashing) och olika mängder ger olika negativa värden. Sedan om någon använder t.ex. en pilbåge kanske man vill hålla reda på antalet pilar. Undrar hur många spelomgångar det tar innan man nött sig igenom pappret om man verkligen bokför det med penna och suddgummi :rolleyes: Så digitalt formulär, markörer, eller byta system känns som ett måste.

Rhodryn

Hero
Generelt sätt gillar jag iden med att använda markörer m.m för grejer.

Men som Rymdhamster nämnde så är det mer framför en att "leka" med. Jag är lite av en sån person. När vi spelar så har jag nästan alltid antingen tärningar, eller en penna, eller något i min hand/händer... för att hålla dom sysselsatta antar jag. Så om jag nu även skulle ha en mängd markörer till Eon eller något, så skulle jag ha ytterligare en grej att hålla mina händer sysselsatta.

En annan grej som jag kan se som problem med markörer av något slag är ju att det alltid finns en chans att någon råkar stöta till bordet, eller slår näven i bordet, varpå markörerna kan förflytta sig... rätt kraftigt om man har otur. Visst vissa typer av markörer gör det ingen skillnad på, men andra kan det göra stor skillnad på.

Då hade jag nog försökt även hålla koll genom att skriva ner det... vilket då skulle ta bort meningen med markörerna till att börja med. XD

Krille

Super Moderator
För Blå Himmel så gillar jag att köra med flygplanen från Wings of War/Wings of Glory plus pokermarker. Då kan man ställa flygplanen på en stack med pokermarker och direkt se vem som har höjd/fartfördel över den andre samt deras inbördes läge. Det enda trista är att man då måste lyfta på flygplanet (och förmodligen sträcka sig en bit) för att satsa handlingspoäng.

Men det blir lite Slaget om Storbritannien-känsla över det, ni vet de där flygledarscenerna med jättekartan över England och flyglottor som flyttar flygmarkörer fram och tillbaka och flygledare med bakelithörlurar som leder flygplanen mot fienden, så det kan vara värt det besväret.
Måns said:
Det där låter ascoolt! :)
Krille said:
Det ÄR ascoolt! Men dyrt – Wings of War-modeller är inte billiga.

Men som bonus kan man spela Wings of War med dem. 8)
Måns said:
För något år sedan fick jag för mig att jag skulle spela figurspelet Flames of War och köpte då bland annat flygplansmodeller som var snygga och färdigmålade för ca 50kr (behövdes dock limmas ihop, men det var skitenkelt) någonstans på nätet. Tyvärr har jag sålt allt, men en skicklig googlare kan nog hitta dem. De ser ut att vara ungefär lika stora som Wings of War-planen. Däremot vet jag inte om det fanns WW1-plan i sortimentet. Jag kan nog gräva fram tillverkaren om du är intresserad.

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar nog markörer, själv - eller det de gör, d v s minskar sudd/skrivande. Gillar när de smälter in (som i Blå Himmel) mer, förstås. Funderat på kort för krafter a la D&D 4E till ett av mina byggen (ESF) - där har jag dock (f n) ingen energipöl. Äventyrssommar har ingen energi, Äventyrsnatt (som jag börjat skriva på med Krille) det dock. Jag hade nog tänkt mig markörer där utan att skriva ut det. :o

Lupus Maximus

Tekniker
Att folk "leker" med något tror jag faktiskt inte är ett problem för mig, så länge de samtidigt har fokus på rollspelandet. För vissa är det vad de behöver för att vara fokuserade. Problemet är snarare om det tagit överhanden, men då är frågan om mitt spelledande varit intressant nog från början...
(ja, det har hänt...)

Problemet med att någon kan stöta till bordet hade jag inte ens tänkt på, men en bra poäng att ta hänsyn till. Speciellt om man har "expressivt högenergispelande." Men kanske finns någon vettig lösning, utan att behöva börja blanda in skålar också.

Krille;n24894 said:
Men det blir lite Slaget om Storbritannien-känsla över det, ni vet de där flygledarscenerna med jättekartan över England och flyglottor som flyttar flygmarkörer fram och tillbaka och flygledare med bakelithörlurar som leder flygplanen mot fienden, så det kan vara värt det besväret.
Låter som om det kan tillföra känsla, istället för att bara vara ur vägen så det inte stör :)

kloptok

Pensionerad astrolog
I Mutant År Noll* har spelmarkerna visat sig vara väldigt praktiska i spelet. Dessa används för att hålla koll på de viktigaste resurserna i spelet - mat, vatten och patroner - men är helt valfria och den som inte vill använda dem kan skriva och sudda på sitt rollformulär istället. Tanken är helt enkelt att man tar så många marker man behöver för varje resurs i början av mötet, och när man spelat färdigt skriver man ner hur många man har kvar på formuläret. Det jag märkt är att användandet av markerna är väldigt praktiskt i och med att resurserna används flitigt i spelet. Det blir väldigt kladdigt på formuläret efter ett tag när man suddar och skriver nytt hela tiden. Dessutom är det lättare att få en överblick över hur mycket resurser man har kvar när man har dem i fysisk form framför sig och mer påtagligt hur viktiga dessa resurser är i spelet. Det är också extra roligt att som i brädspel få leka med något fysiskt. Jag upplever inte alls att det blir extra krångel att hålla reda på dem, trots att det rör sig om fyra olika sorters marker. Tvärtom känner jag att det vore himla praktiskt att införa något liknande för t.ex. KP i andra spel. Minns många formulär där KP-rutan varit fullständigt sönderkladdad.

*Nu känns det som att jag skriver om M:0 i varenda inlägg. Nåja, ni får stå ut med mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Någoj elags legolösning kan ju vara en tankne. Sätta fast bitar på en sån där markplatta. Då riskerar saker inte att fara omkring vid olykshändelser och de är typp lika lätta att flytta på som vanliga papper om man behöver röja av bordet för att ätta eller det är davs att packa ihop för dagen.

anth

Vetefan
Jag använder mig av papper och penna istället för marker.

Först så har jag det vanliga karaktärsbladet som inte ändras så mycket från spelmöte till spelmöte.

Sedan ett kollegieblock, där jag normalt använder en sida för varje spelmöte.
Varje sida inleds med vilken session i ordningen det är i kampanjen, vad det är för datum (och eventuellt tid) i kampanjen.
Sedan använder jag sidan som loggbok.
Men jag använder den OCKSÅ för att hålla reda på hit points, pilar, spells, mat, pengar, xp, och allt annat som ändras ofta.

Kort sagt fyller mitt kollegieblock exakt samma funktion som markörer, men är betydligt flexiblare då det innehåller betydligt mer info, samtidigt sliter det inte på karaktärsbladet..

Troberg

Sinister eater
Pokermarker, mynt, såna där små prydnadsstenar för blomkrukor som bara kostar en spottstyver, muttrar eller vad man nu råkar ha hemma.

Gillar man inte det, penna och kladdpapper.

Rhodryn

Hero
Lupus Maximus;n24921 said:
Att folk "leker" med något tror jag faktiskt inte är ett problem för mig, så länge de samtidigt har fokus på rollspelandet. För vissa är det vad de behöver för att vara fokuserade. Problemet är snarare om det tagit överhanden, men då är frågan om mitt spelledande varit intressant nog från början...
(ja, det har hänt...)
När jag har tärningar i händerna, och inte slår dom har jag en tendens att låta dom falla från en halvknuten hand till min andra... nästan lite som ett timglas... fast av händer och med tärningar... vilket kan låta en hel del. XD

Lupus Maximus;n24921 said:
Problemet med att någon kan stöta till bordet hade jag inte ens tänkt på, men en bra poäng att ta hänsyn till. Speciellt om man har "expressivt högenergispelande." Men kanske finns någon vettig lösning, utan att behöva börja blanda in skålar också.

Låter som om det kan tillföra känsla, istället för att bara vara ur vägen så det inte stör :)
Vi spelade lite Pandemic för nån månad sedan, och vi använde faktiskt små... jag vet inte vad jag ska kalla dom. Dom såg ut som mini Martini glas... vi hade varje typ av virus i sitt eget lilla glas. Men ja, det kan bli lite mycket om man spelar annat, som pnp rpg's eller något. Vet inte riktigt hur en lösning skulle se ut.

Här är ett prima exempel på vad som kan hända i vissa typer av spel (klicka fram till ca 22:55 för händelsen). XD

Lupus Maximus

Tekniker
Rhodryn;n25053 said:
När jag har tärningar i händerna, och inte slår dom har jag en tendens att låta dom falla från en halvknuten hand till min andra... nästan lite som ett timglas... fast av händer och med tärningar... vilket kan låta en hel del. XD
Låter som om några mjukare föremål, specifikt för att leka med, inte skulle vara helt fel. :wink:
Rhodryn said:
Vet inte riktigt vad det skulle vara dock... ministuddsbollar? Nää, dom skulle inte riktigt fungera, dom skulle fastna och sådant för dom är inte helt hala som tärningar är. Plus om jag tappar dom så uppstår ju ett annat problem. XD

Hmm... jag vet inte vad anant det skulle kunna vara.

Annars så när jag märker att jag håller på och förflytta mina tärningar fram och tillbaka mellan händerna (oftast så gör jag det lite omedvetet), så lägger jag ner dom och plockar upp min penna oftast.

Simon

Swashbuckler
Under en rad år spelade jag och min grupp nästan bara Solar System/The Shadow of Yesterday, och då var markörer av olika slag helt centrala. Först använde vi glaspluppar som länkats till tidigare i tråden och sedan köpte vi pokermarker, som var mysiga att hantera.

Det var super, hela grejen, tycker jag. Efter att så många spelträffar, i helt olika settings, ha suttit där och laddat markörerna med betydelse – "okej, jag lägger mitt sista poäng på en bonustärning, måtte det räcka!" – så får jag fortfarande mysrysningar när jag snubblar över lådan med markörer, även om den mest ligger bortglömd här hemma nuförtiden.