Nekromanti Använda sprängämne

Akan

Veteran
Jag undrar hur man använder sig av sprängämne i N2, tex trotyl. Där finns en jättebra tabell som visar sprängverkan och basradie men hur mycket trotyl behövs för olika saker. Om tex en rollperson vill spränga upp ett kassaskåp hur mycket skall då användas. Åtminståne spelledaren behöver veta lite om detta eftersom mängden både kan över- och underdimensioneras och detta kan i sin tur få olika konsekvenser. Man måste ju veta om låset bryts sönder eller om hela väggen blåser bort. Man borde ha något system som visar hur mycket skada olika saker och inte bara personer tar av en explosion. Någon som kan??
Jag undrar ochså vad trotyl kostar i N2.

chrull

Stockholm Kartell
rutininlägg

kommer i NO

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--

NecTech

Swordsman
Att veta exakt hur mycket sprängmedel man behöver är igentligen inte så viktigt. Om rollpersonen lyckas med ett slag i sprängteknik (eller vad det heter)så vet han hur mycket det behövs. Mer spännande blir det om SL slår slaget dolt/images/icons/wink.gifFummlar han så kan det precis som du säger bli konsekvenser!!!!

Så tycker jag...

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Krille

Super Moderator
"Där finns en jättebra tabell som visar sprängverkan och basradie men hur mycket trotyl behövs för olika saker. "

Om du kan leta upp en SoldF så finns det sprängkort i den, som talar om hur mycket sprängmedel som behövs. Jag har en hemma, men är på jobbet, så jag kan inte posta några siffror idag.

"Jag undrar ochså vad trotyl kostar i N2."

Det är ovanligt att privatpersoner köper trotyl. Trotyl används huvudsakligen som verkansmedel i granater och liknande, inte för att "spränga normalt". Det finns en hel kasse sådana sprängämnen: amatol, octol mfl används i princip bara i granatammunition eller bomber. Däremot används trotyl som "måttvärde" på andra sprängmedel. Ett typiskt slagfältskärnvapen har en sprängkraft motsvarande 50.000.000 kilo trotyl eller om man så vill, femtiotusen ton = femtio kiloton.

För normal sprängning i fält används någon form av sprängdeg, pentylstubin eller dynamex. Sprängdeg brinner kort och snabbt och "slår" av något. Det är också plastiskt och formbart. Det lämpar sig ypperligt för att bara förstöra något. Pentylstubin är en slang fylld av pentyl, som brinner med ca 6000 meter per sekund. Den används huvudsakligen i kedjeladdningar, när man vill att flera saker ska explodera mer eller mindre samtidigt, eller när man ska kapa något (träd, stolpar etc). Dynamex är ett civilt sprängmedel som har kraftig gasutveckling och en mer "grävande" effekt. Den lämpar sig ypperligt för de flesta civila konstruktionsprojekt, men är inte så bra för militärt bruk.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

JorreDeMojjaS

Veteran
mm visst är det underbart....
RP:en placerar ut sprängmedel vid en källardörr vid foten av ett hus....SL slår ett dolt slag....RP springer som F-N ,och vips så har hela huset börjat rasa på grund av okunnhet om hur mycket sprängmedel som behövs.

.. en sak jag undrar är t.ex hur mycket skada gör en dörr som blir uppsprängd.. (dörren trycks bakåt och träffar en snubbe).

// JorrE - All gonne die.... sometime

Tegrevan

Veteran
Hrm. Inte för att det kanske har någon relevans i sammanhanget, men det är väl ändå 3600 m/s som gäller för pentylstubin...
I övrigt vad gäller sprängämnen så är väl det klassiska C-4 i likhet med sprängdeg lämpligast för att, som Krille säger, "slå" av lås, upp dörrar och annat med dess höga brinntid (korrekt term?) Det brinner om jag minns rätt med ca 6 000 m/s, och med liten gasutveckling vilket gör det ypperligt för ändamålet. Pressad trotyl används också för att "kapa" saker, men det är trots sin högre brinntid (tror att det är 8 000 m/s) ungefär likvärdigt, då den högre gasutvecklingen gör att det blir mindre momentan sprängverkan. Dynamit och även dynamex lämpar sig mer för att "lyfta" saker på grund av ganska låg brinntid kombinerat med hög gasutveckling, men det är en betydligt lägre effekt på dynamit i synnerhet.

I speltermer kan man säga att sprängdeg och dynamit är vanligast, men att ett lyckat slag mot Sprängteknik krävs för att avgöra vad som behövs för jobbet. Väl på plats med köpt/stulet sprängmedel kan man avgöra mängd och placering med ytterligare slag mot färdigheten... Bara ett exempel på hur man kan lösa problemet...

//Tegrevan

Bela

Warrior
".. en sak jag undrar är t.ex hur mycket skada gör en dörr som blir uppsprängd.. (dörren trycks bakåt och träffar en snubbe)."

Beror på med vilken kraft som dörren slås in. För övrigt så är det inte så vanligt att man spränger dörrar, det finns enklare sätt att öppna dem. Men om man ska spränga sig in så är det bara att fylla en ammutionslåda (7,62) med sprängdeg och ställa den på ett par tegelstenar mot en vägg. Det är bäst om det är ett fönster över laddningen, så att hålet blir större och elementet kan fungera som sekundärsplitter.

Bela

G

Guest

Guest
Skada på objekt

Jag skulle vilja se sådan regler som du beskriver inte bara för spräng skada utan alla skada så att man vet hur länge man måste sparka på en dörr för att den ska gå sönder eller hur många gånger du måste skjuta på en vägg för att den ska gå sönder...

Mvh Ezzy

NecTech

Swordsman
Tja...Det beror väl på hur elak du vill vara som SL. Om du bara vill rispa till dom så kan ju en skada på Ob1T6 vara rimligt.....Vill du dock att träsplitter ska genomborra dina spelares rollpersoner, så dom verkligen får smaka på hur det känns att misslyckas med ett sådant viktigt slag så kan du ju lägga in en skada på Ob5-7T6.....Hehehehehe!!!!

Som sagt....Upp till dig.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

hatten

Swashbuckler
Prova att få tag i armen spräng kort..
liten grön bok på ungefär 100 sidor där står allt om HUR du förintar objekt från hus till bilar och till åk med fäller en julgran.. /images/icons/cool.gif yxa är för mesar trotyl ska re va...

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Tegrevan

Veteran
Du lär ha någon kamrat som gjort värnplikten, eller så kanske din far har någon SoldF liggandes, det lär inte vara några större problem att komma över boken. Finns en hel del kul i den...

//Tegrevan