TLDR: användning av varumärken för kundupplysning är alltid tillåtet.
Gilette-fallet har utgjort ett prejudikat i Sverige där en tredjepartstillverkare använde varumärkesnamnet för att säga att deras rakblad var kompatibla med Gillettes hyvlar. Även BMW-fallet har skapat ett prejudikat för EU-domstolen, där det inte bara gällde att använda namnet utan även logotypen:
”Domstolen fastslår vidare att det är nödvändigt att använda varumärket i fråga för att ange
ändamålet med tjänsten.”
”En återförsäljare som säljer begagnade bilar av märket BMW och som verkligen är
specialist eller specialiserad på försäljning av sådana bilar, kan i praktiken inte upplysa sina
kunder om detta utan att använda varumärket BMW.
curia.europa.eu
(texten ovan är översatt)
Så du har absolut INGEN som helst rätt att sitta och hävda att folk inte får göra tredjepartssaker och att tjäna pengar, eftersom det
är enligt lagen är helt OK så länge det är uppenbart att det inte är publicerat av de som äger rätten Drakar och demoner, utan att tredjepartstillverkaren skriver något i stil med "modulen går att använda till Drakar och Demoner". Även förutsatt att användningen av varumärket/logotyp inte skadar varumärket i sig, exempelvis har olämpligt innehåll. Logotypen får inte heller vara placerad på ett sådant sätt att en konsument tror att modulen är till Drakar och demoner (typ på framsidan), men det är upp till varje specifikt fall att avgöra.
Det är detta jag blir så förbannad på: hur en spelskapare kan sitta och hävda saker för att anspela på andras rädsla och okunskap inför lagen.
Detta gör att jag blir förbannad varje gång det pratas spellicens, för spelmakaren sitter och tillåter en massa saker som redan är lagligt.