Nekromanti Användande av spelledarskärmar...

Troberg

Sinister eater
Re: Spelledarskärmar och spelarskärmar

Jag ser i framtiden billiga laptops (spelardatorer) kopplade i ett närverk tillsammans med spelledardatorn.
Redan idag kan man få billiga bärbara datorer. Det går att köpa begagnat på tex www.megabyt.se, eller utrangerade maskiner från företag. De räcker fint för den här typen av uppgifter.

Jag kan avslöja att jag har planer på att göra ett webbaserat formulärhanteringssystem, där man lagrar karaktärsdata på servern, med begränsad tillgång för spelarna. Låter det bra?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bort med skärmarna...

Jag tillhör uppenbarligen den minoritet som inte använder spelledarskärm över huvud taget av något skäl alls. Jag äger bara en spelledarskärm -- den till Mutant:UA -- och den köpte jag bara för att få det medföljande äventyret.

Varför behöver jag då inte en spelledarskärm?

1. De få tabeller som faktiskt används kan jag antingen minnas, slå upp eller ha sammanfattade på ett papper framför mig.

2. Jag kan hålla mina böcker uppslagna på ett sätt så att spelarna inte ser det och slår dolda slag bakom min hand.

3. Jag vill inte distansera mig. Jag vill se mina spelare. Om jag inte ville se dem skulle jag låta bli att bjuda in dem.

4. Jag är cool, häftig och stämningsfull. :gremcool:

5. Jag spelade rollspel i över fem år innan jag ens hörde talas om att det fanns något som spelledarskärmar. Därför ser jag det inte ens som en naturlig del av spelandet.

/tobias

Shaggy

Swordsman
Re: Bort med skärmarna...

Man behöver ju inte ha skärmen mellan sig och spelarna. Jag brukar ha den till höger om mig. (Det beror ju lite på vad bord och lokal ger för möjligheter också förstås.)

Jag finner det svårt att slå tärningsslag bakom handen. Särskilt när det är många tärningar som ska slås.

Ymir

Liten kantbaron
Jag använder helst inte spelledarskärmar under några omständigheter, och skälet är egentligen mycket enkelt - det minskar närheten till spelarna. De får genast svårare att uppfatta det karaktärsspel jag gör med kroppen - minspel, kroppsspråk, fingerrörelser, etc, och jag får svårare att uppfatta deras - spelledarskärmen försämrar uttrycksmöjligheterna. Med den intima, känslosamma spelstil jag föredrar ter sig spelledarskärmar således ytterst kontraproduktiva, och de är därför bannlysta från mitt spelledande för överskådlig tid. Och ja, Eons tabeller blir stundals rätt frustrerande utan spelledarskärm, men det är ett pris man får betala.

Sedan är spelledarskärmar fula, dessutom, och medför irriterande belysningsproblem. Ska man ha ljusen bakom dem eller framför dem, eller både och, och dessutom öka brandrisken på kuppen? Med min klumpighet vore det livsfarligt, förmodligen.

- Ymir, ogillar spelledarskärmar, som synes

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dolda slag

Jag finner det svårt att slå tärningsslag bakom handen. Särskilt när det är många tärningar som ska slås.
Därför ska man inte försöka slå tärningsslag i WW-spel dolt om man inte har världens största händer!

Som tur är är det bara ett fåtal färdighetsslag som jag vill slå dolt och de slås med en eller eventuellt två tärningar i alla spel jag spelleder.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Halvdolda slag

Därför ska man inte försöka slå tärningsslag i WW-spel dolt om man inte har världens största händer!
Hmm, det där ger mig en ide!

För system med flera tärningar skulle man kunna ha delvis dolda slag! Man kan slå några tärningar öppet och några dolda, vilket gör att man som spelare har ett hum om hur effektivt man genomsökt rummet, hur bra koll på eventuella bakhåll man har, hur säker man är på att svampen inte är giftig och så vidare.

Exempel: Den hårda detektiven letar genom en skurks båt efter smugglad narkotika. Spelledaren väljer att slå 2D6 öppet och en dolt och talar om att han inte hittar något. Spelaren ser en etta och en tvåa (lågt är bra) och känner säg därför ganska säker på att han sökt genom båten ordentligt och att det inte fanns något att hitta. Hade han sett en femma och en sexa så hade båten varit för stor, för mörk, för bråttom, för belamrad et cetera och han skulle veta att han antagligen inte hunnit söka genom den ordentligt och antagligen missat det han letat efter.

Låter det vettigt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Halvdolda slag

För system med flera tärningar skulle man kunna ha delvis dolda slag! Man kan slå några tärningar öppet och några dolda, vilket gör att man som spelare har ett hum om hur effektivt man genomsökt rummet, hur bra koll på eventuella bakhåll man har, hur säker man är på att svampen inte är giftig och så vidare.
Det låter som en vettigt alternativ till helt dolda slag. Det finns väl en viss risk att det blir så lätt för spelaren att lista ut om han lyckades att man lika gärna kunde ha slagit hela slaget öppet.

/tobias

Troberg

Sinister eater

Det finns väl en viss risk att det blir så lätt för spelaren att lista ut om han lyckades att man lika gärna kunde ha slagit hela slaget öppet.
Det beror ju på hur stor del som är dold och om spelaren vet svårigheten...

vandraren

Swordsman
Jag har aldrig använt spelledarskärm i min spelgrupp. Jag döljer tärningarna med mina händer. De är stora. Och ni vet stora händer, stora fötter...... :gremgrin:

Klon

Hero
Mycket bra!!

Det låter alldeles utomordentligt bra må jag säga...
det är alldeles för ofta som något rollformulär råkar bli förlagt, men detta skulle ju vara en välkommen hjälp då

Muggas

Hero

Jag kan avslöja att jag har planer på att göra ett webbaserat formulärhanteringssystem, där man lagrar karaktärsdata på servern, med begränsad tillgång för spelarna.

Om du menar allvar med det är jag intresserad av det färdiga resultatet. Hör av dig när (om) du börjar komma någon vart med det. Kanske behöver du hjälp med ngt (ren programmering är dock inte min :tekopp:, även om jag sysslar med det bitvis i min utbildning)

Troberg

Sinister eater

Om du menar allvar med det är jag intresserad av det färdiga resultatet. Hör av dig när (om) du börjar komma någon vart med det.
Jag menar allvar med det, men det kommer nog att dröja ett tag. Jag skulle kunna svänga ihop det kvickt till min nuvarande webserver, men eftersom jag ska skriva om den helt i VB.Net med en massa nya finesser så gör jag ingen utveckling för den gamla versionen.

Troberg

Sinister eater
Re: Mycket bra!!

det är alldeles för ofta som något rollformulär råkar bli förlagt, men detta skulle ju vara en välkommen hjälp då
Jo, det känns inte riktigt modernt att tappa bort formulären ett åt gången. Med en sån här lösning kan ett rejält diskhaveri utplåna alla i en snabb operation!

Shaggy

Swordsman

Det är ju en intressant idé, men jag är rädd att det är allt den är. Den praktiska nyttan och värdet av det föreställer jag mig är rätt begränsad. Kanske kan man bygga vidare på det på något sätt.

Troberg

Sinister eater

Det är ju en intressant idé, men jag är rädd att det är allt den är. Den praktiska nyttan och värdet av det föreställer jag mig är rätt begränsad. Kanske kan man bygga vidare på det på något sätt.
Jag håller med om att nyttan är begränsad, men det är å andra sidan arbetsinsatsen också. Det är en grej som pluggar in rent utan problem i alla system som använder flera tärningar, så även om nyttan är liten så är den lättillgänglig.

Jag tycker dessutom att den motsvarar hur jag uppfattar verkligheten. Även i fall där man inte vet om man lyckats så har man en ungefärlig känsla för om man gjort bra ifrån sig.