Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Inspirerad av megadungeon-trådarna så köpte jag Barrowmaze och kollade igenom. Helt klart coolt, men den är verkligen inte användarvänlig. Det är ju bara som en enda gigantisk grotta, där det blir i det närmaste omöjligt att preppa eftersom det är tio gånger så mycket material som i en vanlig dungeon. Dessutom är det en mängd nya monster där allt inte står beskrivet vid rumsbrskrivningen, utan man måste bläddra till ett specifikt monsterkapitel.
Som jag har förstått det så är alla tryckta megadungeons mest vad en spelledare skrivit ner efter att den spellett grottan under några år. Den har ju knappast varit helt färdig innan spelarna satt sin fot i den, utan arbetats fram successivt med att spelledaren har preppat lite material inför varje gång. Kartan har nog heller inte varit klar förrän mot slutet.
Egentligen skulle man med en köpe-megadungeon vilja ha en mer modulär uppbyggnad, som kan sättas ihop efter behov.
T.ex. en karta över ett berg med en grotta, och sju ingångar. Kartan över berget och terrängen blir en hexkarta man kan läsa in. Grottingångarna leder alla till en lång gång. Där kan man sätta in en av sju grottsektioner. Men spelledaren behöver bara preppa en av dessa grottsektioner, eftersom den första gången gruppen går in i kommer att leda hit. Stora drag, boss-monster och fraktioner i megagrottan skulle få placeras på en ospecifik översiktskarta, men i stort skulle man ändå låta grottan skapas i takt med att spelarna utforskar den.
Eller så kunde man ha en karta klar, men med ospecifika rumsnummer så att spelledaren oavsett vad bara behöver läsa på 30 rum, eftersom dessa är de rum som kommer att placeras ut i rollpersonernas väg. För att göra detta snyggt skulle ändå vissa rum få vara platsbundna från början (bossens tronsal osv), men de allra flesta rum borde i princip kunna plockas från en lista.
Dessutom tycker jag alla monster, skatter, föremål, besvärjelser mm som kan hittas skall förklaras in sin helhet vid rumsbeskrivningen där det först hittas om man läser äventyret pärm till pärm. I appendixet därbak kan istället en kortfattad beskrivning finnas, med sidhänvisning till rummet.
Som jag har förstått det så är alla tryckta megadungeons mest vad en spelledare skrivit ner efter att den spellett grottan under några år. Den har ju knappast varit helt färdig innan spelarna satt sin fot i den, utan arbetats fram successivt med att spelledaren har preppat lite material inför varje gång. Kartan har nog heller inte varit klar förrän mot slutet.
Egentligen skulle man med en köpe-megadungeon vilja ha en mer modulär uppbyggnad, som kan sättas ihop efter behov.
T.ex. en karta över ett berg med en grotta, och sju ingångar. Kartan över berget och terrängen blir en hexkarta man kan läsa in. Grottingångarna leder alla till en lång gång. Där kan man sätta in en av sju grottsektioner. Men spelledaren behöver bara preppa en av dessa grottsektioner, eftersom den första gången gruppen går in i kommer att leda hit. Stora drag, boss-monster och fraktioner i megagrottan skulle få placeras på en ospecifik översiktskarta, men i stort skulle man ändå låta grottan skapas i takt med att spelarna utforskar den.
Eller så kunde man ha en karta klar, men med ospecifika rumsnummer så att spelledaren oavsett vad bara behöver läsa på 30 rum, eftersom dessa är de rum som kommer att placeras ut i rollpersonernas väg. För att göra detta snyggt skulle ändå vissa rum få vara platsbundna från början (bossens tronsal osv), men de allra flesta rum borde i princip kunna plockas från en lista.
Dessutom tycker jag alla monster, skatter, föremål, besvärjelser mm som kan hittas skall förklaras in sin helhet vid rumsbeskrivningen där det först hittas om man läser äventyret pärm till pärm. I appendixet därbak kan istället en kortfattad beskrivning finnas, med sidhänvisning till rummet.