Fridigern;n207462 said:
Det betyder att jag under preppfasen måste slå upp montret och sen sitta och skriva i marginalen för att veta hur det faktiskt attackerar. Om jag inte hunnit preppa rummet måste jag sitta och slå mellan två sidor medan jag försöker beskriva i farten, med en lång paus här och var. Jag hade velat ha allt nödvändigt om monstret i rumsbeskrivningen för att undvika detta.
Ni som tycker det är bra med uppsplittrad information, hur gör ni med sånt? Under prepp och under spel?
Jag preppar normalt ungefär så - jag skriver ned de saker jag finner mest relevanta i en encounter, ofta på ett separat papper eller ett par mindre encounters på samma, så det finns yta att göra anteckningar mm under spelets gång. Beroende på vad det är för spel vi pratar om så kan det vara bara tex HP, träffchans och skada för varje motståndare. Det kan tex bli en tabell med "O1", "O2" osv. ("O" för orch då, som exempel). Och lite utrymme att "räkna ned hp".
Under tabellen kanske jag skriver ned vilka skatter som finns eller något annat relevant.
För egen del strukturerar jag "berättelsen" så att jag försöker memorera det delar som är viktigast att få rätt, förlitar mig på anteckningarna för strider etc och resten känner jag att jag kan improvisera. (Skit samma vad det står i äventyret om grottgångens utseende, om den inte spelar någon särskild roll, är en ledtråd etc. Kommer jag inte ihåg att det stod "mörk sten med fukt och mossor växande" - det kan lika gärna vara "röd sandsten" eller vad jag känner för...)
Hinner jag inte preppa det i förväg så försöker jag ligga några sidor framför spelarna om jag kan, eller så har jag ett block redo och spaltar upp det relevanta när encountern ska börja.
Därför spelar det mindre roll för mig om det står ihop eller är utspritt - så länge det är organiserat så att jag kan hitta det jag behöver, när jag behöver. (Och det är det ju ofta inte...)
Det är klart det tar längre tid om det är utspritt över flera olika böcker, tex att äventyren hänvisar till grundregelböcker etc för detaljer. Särskilt med D&D kan jag sitta i soffan med halva biblioteket omkring mig för att kolla upp spells räckvidder mm. Men det är i ärlighetens namn rätt sällan. (Och det är mycket vanligare när jag hittar på egna grejer - då måste jag ju göra så...)