Nekromanti Användarvänlighet

entomophobiac

Low Prep High Play
Sitter och plitar på ett regelsystem, till Borderline, och kom precis fram till en frågeställning som jag inte kunnat besvara själv.

Frågeställningen grundar sig i en så enkel sak som om jag ska använda T10 eller T6 till systemet. Jag funderar lite över det här...

T6
+Användarvänlig. Alla har dem, antagligen i stora mängder om man bara plundrar sina gamla Monopol.

+Kul. De flesta tycker det är skoj att kasta drösar med T6 omkring sig. Fråga mig inte varför, men jag instämmer faktiskt.

-Dålig matte. Svar nej - det är inte den svåraste matte tabellen, men ej heller den enklaste. Plus att vissa enkla räknesätt, som division, kan leda till enormt krångliga.

T10
+Bra matte. Det går alldeles utmärkt att basera ett system på femor och tior, vilket gör systemet otroligt enkelt och lättförståeligt.

+WoD. På grund av White Wolf inflation så finns dessa tärningar i XXL högar hos åtminstone rollspelare.

-Hobbybutik. Nya spelare som vill prova på spelet av en eller annan anledning måste faktiskt normalt inhandla sina tärningar, något som blir ett onödigt hinder.

Finns det fler saker att ta i beaktning?
Vad tycker övriga forumet - vilken tärning är egentligen "bäst"?
Motivera?

Krille

Super Moderator
"-Dålig matte. Svar nej - det är inte den svåraste matte tabellen, men ej heller den enklaste. Plus att vissa enkla räknesätt, som division, kan leda till enormt krångliga."

Ett regelsystem som behöver division bör skrivas om. Plus och minus, eller ännu hellre, enkla jämförelser, är alltid trevligare. Och då uppstår inte problemet.

"+Bra matte. Det går alldeles utmärkt att basera ett system på femor och tior, vilket gör systemet otroligt enkelt och lättförståeligt."

Fast tärningen landar ju inte på fem eller tio, utom i två fall av tio.

"-Hobbybutik. Nya spelare som vill prova på spelet av en eller annan anledning måste faktiskt normalt inhandla sina tärningar, något som blir ett onödigt hinder."

Bry dig inte om detta hinder. Om folk spelar indierollspel så är de redan rollspelare och har de tärningar som behövs. Nybörjare spelar spel som de hittar i butiken, inte indierollspel på nätet.

Skuggvarg

Hero
Betänk också hur bra de rullar. T10 rullar helt klart bättre än T6. Å andra sidan rullar T12 ännu bättre, och T20 rullar riktigt bra. Själv har jag vissa tankar på att använda den nonchalerade tärningen T12 i nåt system, och kanske även T20 i nåt system, och den har ju blivit så omåttligt populär på sistone, så det ska väl inte vara nåt problem för folk att få tag på den tärningen.

/Skuggvarg - som, om han måste välja, föredrar T10 framför T6, då 10 sidor ger större variation än 6...fast sex är ju trevligt också...

Skuggvarg

Hero
"Ett regelsystem som behöver division bör skrivas om."

Fan, då dröjer väl Andor ett år till, eller nåt...

"Om folk spelar indierollspel så är de redan rollspelare och har de tärningar som behövs"

Helt sant, det tänkte jag inte på, men det stämmer. Medan "vanligt" folk, som inte är rollspelsskadade, köper spel som finns i affärerna.

/Skuggvarg

Pale Imp

Swordsman
Re: Användarvänlighet [ot]

använder inte eon division när man ska bestämma grundfärdighetsvärde (eller vad det heter)?. Och eon tycker jag är ett någotsånär lyckat rollspel iaf

Krille

Super Moderator

"använder inte eon division när man ska bestämma grundfärdighetsvärde (eller vad det heter)?. Och eon tycker jag är ett någotsånär lyckat rollspel iaf"

Jo, men den beräkningen görs bara en gång per rollperson. Det är OK, IMHO. Vad jag däremot inte anser är OK är divisioner under spelets gång.

entomophobiac

Low Prep High Play
...att använda den nonchalerade tärningen T12 i nåt system

Aha! Titta på spelet Runebearer - det använder minsann T12. Plus att det är gratis och har otroligt snygga illustrationer.

(Nej, jag har inte varit med och gjort det. Detta är gratis-reklam...)

Rising

Vila i frid
Vad man rullar för plastbitar är inte så viktigt i sig. Hur många tärningar rullar man? Vad ska man försöka göra med tärningarna? Slå så högt som möjligt? Så lågt som möjligt? Är de obegränsade eller finns det några andra trix med tärningarna man ska göra efter varje slag (ignorera en success för varje etta, t.ex.)?

Svara inte på var och en av frågorna här ovan, utan berätta pedagogiskt och tydligt hur ett färdighetsslag skulle gå till i ditt rollspel.

/Riz.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tärningsslaget

...utan berätta pedagogiskt och tydligt hur ett färdighetsslag skulle gå till i ditt rollspel

Ok. Till att börja med skapas karaktären genom att spelaren fyller i en ansökningsblankett ("Application Form"). Här kan man kryssa i olika rutor för att definiera särskilda kunskaper, yrkeserfarenheter, hobbies och liknande. Blanketten är utformad efter ansökan till U.S. Army, dock med vissa förändringar för spelmekanikens skull.

Tärningsslaget i sig baseras sedan på ett av tre attribut. Deras engelska namn är Vigor, Awareness och Charisma.
Dessa bestämmer hur många tärningar man får slå, mellan en och fem. Så länge du slår en sexa på minst en av tärningarna (just nu T10) så har du lyckats. Extra tärningar adderar helt enkelt effekter, liknande "successes" i WoD spelen, med den skillnaden att en tia räknas som två effekter.

Effekter kan vara viktiga i vissa situationer, men är normalt bara relevanta i situationer som möter motstånd.

Men, detta är endast sanning så länge din karaktär har en färdighet eller egenskap som kan relatera till den aktuella handlingen. Om du försöker montera ett robotsystem utan tidigare utbildning, exempelvis, så kommer det troligtvis inte gå allt för bra. I sådana fall får du inte använda hela ditt attribut, utan bara slå en enda tärning.

Exempel:
Menige Menlös, Karisma 3, egenskapen Bluffa, försöker lura vakten vid förrådet att han visst har tillträde att gå in och hämta ett par nya kalsonger. För detta får han slå 3 tärningar, eftersom han har egenskapen Bluffa.

Skulle vakten vara en kvinna och Menige Menlös istället försökte förföra henne skulle hans tafatta försök bara föräras 1 tärning eftersom han knappast är någon Don Juan.

Så ser systemet ut för tillfället.

ripperdoc

Myrmidon

Det ultimata vore förstås att räkna ut _allt_ från början och sedan bara använda sig av passande <, <=, >, >= jämförelser. Det leder till mastiga rollformulär men snabba regelekeveringstider ;-)

/RipperDoc - utgår åtminstone från den principen i mitt regelsystem

Erufailon

Swordsman
jag använder sannerligen d12!

jag använder sannerligen d12!
använder den i mitt system till att se hur många skott som träffar när man skuter med vapen (sci-fi såklart), snygg tärning föresten!/images/icons/thinks.gif.

Erufailon

Swordsman
attans samma här...
division forever!, men det e väll inte så svårt, särskilt om man ska göra om tärningar D12 - D3 inget svårt eller? bara att dela på 4 eller att för varje fyra får man 1.
men alla kan ju inte vara mattesnillen som jag (ironisk)/images/icons/grin.gif.

är rollspelare dåliga på matte eller vad då?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Användarvänlighet [OT]

"särskilt om man ska göra om tärningar D12 - D3 inget svårt eller? bara att dela på 4 eller att för varje fyra får man 1."
Eller så kan man slå 1T6 och dela med 2.. Lite enklare.. Fast du kanske vill att man enbart ska använda T12 till ditt spel?

"är rollspelare dåliga på matte eller vad då?"
Det är tycker jag är lite konstigt.. Spelledare borde inte vara dålig i huvudräkning, särskilt när det gäller tal mellan 1 och 20.. Eonspelarna borde ha en liten fördel över DoD-spelarna i det här fallet, även om DoD-spelarna använder fler sorters tärningar.. Sedan tycker jag att man ska ha siffror på tärningen då det blir enklare att räkna (prickar är väl nästan OK).. Det sämsta man kan ha är olika symboler på varje sida, typ två hammare är en 2:a, tre rosor är en 3:a..

~Kommer att tänka på [color:448800]Han</font color=448800>s spelledare i SW som har prickar på tärningen och satt och räknade prickarna efter ett tärningsslag

Skuggvarg

Hero
Din signatur [OT]

Intressant signatur, jag tog en titt på den, men har sett att det bara gäller om man är bosatt i USA eller Canada?

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero

Divisioner är alltså mer okej, om de görs under rollpersonsskapande, men sedan inte används i spelet?

/Skuggvarg

Helgonet

Veteran

Det finns en solklar logik i detta. Det stör knappast att under skapandet av en rollperson utföra en och annan division, då detta allt för ofta redan är en långsam och utdragen process. Under spelets gång är det å andra sidan synnerligen stämningsdödande om spelledaren springer iväg efter miniräknaren /sätter sig och räknar i fem minuter mitt i en actionscen när det skall gå fort och man snabbt vill veta resultatet.

Skuggvarg

Hero

Håller helt med i det resonemanget. Ska tänka på det när jag strukturerar om Andor igen (för fnuttonde gången i ordningen).

/Skuggvarg